Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
LucasSivertsen
Lite mer laddtryck

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av LucasSivertsen »

Klart man följer det här är ju favorit tråden, dock är man dålig på att kometera.
Grymt jobb du gör väntar med spänning på resultatet. Keep up the good work :thumbright:
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Jaså, är det så pass många som följer bygget?
Det känns smickrande. Trodde bara läsarna här var intresserade av bilar med 200 kg motorer längst fram. Det är kanske lättare att slira då?
Själv var jag i Luleå för två veckor sedan och tittade på motorbygget. Underdelen stod monterad med vev och allt. Den vägde ungefär som ett B230 block då jag provade att slita upp den från golvet. Detta innebär att det kommer bli en rätt lätt motor. En B230 väger ungefär 140 kg och en S50 väger över 180 i sugutförande. Denna lilla skitmotor kommer uppskattningsvis landa på runt 100 kg, vilket är suveränt. Man vill ju ha tyngdpunkten mitt i bilen.
Jag ber om ursäkt att jag inte uppdaterat något. Till mitt försvar kan sägas att nästan hela sommaren stod bilen nere hos Igmab. Var nere och hämtade den dagarna innan dom slog igen för semester.
Ska lägga upp bilder, även om vissa bilder är tagna ur vinklar som inte avslöjar allt...

Bild
Tillverkade fästen att svetsa i karossen att fästa stolen i.

Bild
Sedan vevade jag ihop ett underrede enligt FIA:s ritning....ungefär. Sedan har jag gjort egna tolkningar för att spara vikt.

Bild

Bild

Bild
....och hivade in stolen.

Bild
Har börjat måtta in pedalfästet. Som ni ser blir det tight mellan gaspedalen och tunneln. Tur att jag bara har storlek 40 i skor...

Bild
Sedan har jag skaffat en stor och tung växelspak. Det är ju jättebra, för då hoppar växlarna ur lättare om man hoppar med bilen...
Där du har seglat, där har jag rott!
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Nej för fan inte sluta uppdatera.
Läser allt som skrivs i denna tråd!
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Ha ha! läste lite för snabbt på stolen och trodde det stod: "Light ass" !! Ser ut att bli trångt mellan stol och båge!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Jag förstår hur du känner ang uppdatera.. Men om det är någon tröst så är det nästan bara din tråd ja följer i garage delen!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Man får tänka lite på hur många trådar man själv kommenterar i också, blir lätt så man bara kollar och inte skriver nåt för man inte har nåt att tillföra

Testa att kolla hur många visningar det är i tråden mellan varje gång du uppdaterar, är nog en hel del
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Ni skulle ha något enkelt gillasystem för att uppmuntra. Ofta vill man nog inte skriva för det känns som man kladdar om man inte tillför något.
Men det vore så enkelt att visa att man uppskattar uppdateringar med ett enkelt knapptryck :)
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Tack allihopa för de glada tillropen!
Har inte förstått att någon läser den tidigare. Eller nog har jag sett att några läser, men har inte haft en aning om man tänkt: -Dumjävel!, eller nåt efter att ha läst mina uppdateringar? Efter alla vänliga ord här ska jag naturligtvis se till att uppdatera löpande. Då jag studerar och har tentor kan det ibland dröja lite, men jag ska se till att hålla tråden vid liv. Fråga gärna om något är oklart. Man behöver inte skämmas över att man inte förstår hur allt funkar. I mina ögon premieras viljan att lära sig högre än den kunskap man för stunden besitter. Det går utmärkt att dra ett PM om man undrar över något också.

I helgen har vi raggarträff utanför Sundsvall. Ska nog dit på söndag om det är väder, för annars kör ju inte dom...

Love!
Efter all glass i sommar känner jag mig lätt laktosintolerant. Således lär det inte stå "Tight ass" i alla fall...
Har du förresten sett vilken fart det blivit på Skodan jag byggde för några år sedan?
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har varit och bankat och filat lite i garaget. Naturligtvis på frihand, för annars är det ju att betrakta som fusk. Nu blev det inte bra, men det kommer inte märkas då jag snart ska kacka med svetsen där.

Bild

Ungefär så här....

Bild

Fick dit ett stag med uniballs, så att ratten kommer bli justerbar i höjdled. Nu är det här inget man vevar mycket på, utan det gör man bara en gång tills man är nöjd med körställningen.
nixon89
För mycket laddtryck

Inlägg av nixon89 »

Liten dum fråga måhända, svetsfogarna, är dem tigade eller körda med mig? Mvh
Benjamin "Benna" Langholz

Volvo 945 -93. 268whp med standard lh2.4.
Volvo Amazon -66 turbo projekt.

Tel: 0709297650
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nixon89

Jag antar att dom svetsat med mig då det på vissa ställen sprutat lite.
Det är en certbur i bilen som IGMAB i Öxnevalla byggt.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Bild
Mojängen på rattstången är det ett rattlås? :hey:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Är det inte så att buren måste vara mig svetsad. Blev väll ngt problem med en mitsu i rally som skulle klassas in.
Niklas
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det är ju en sån där grej som ska förhindra att det blir rattfladder. Tror att jag behöver en sån, så jag satte dit en till att börja med.

nkro!
Har ingen aning, men då tillverkaren har certifikat att bygga burar, får dom väl göra lite som dom vill? Burarna ska hålla för givna belastningar i olika riktningar. Då vi bygger burar själv i nationella bilar, har SBF tydliga regler för hur dessa ska byggas. De har alltså redan räknat åt oss, så vi slipper den biten.
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Det var problem med en R5 bil i rally som hade cert bur. Det blev kaross byte.
Men det var just R5 bilar.
Niklas
Skriv svar