Ska man då borra och sedan hena blocket till 96,50 och sedan montera kolvarna med 9/100 i kolvspel? I så fall blev väl egentligen 14/100 i kolvspel på det förra blocket lite väl mycket...
Mvh

Det har ju "nött" en del på kolven där den stora sprickan är i cylindern och det är kanske inte så konstigt i och med att det är ganska ojämnt där. Nu är kolven inte rengjord på bilderna men den bör väl gå att återanvända i en ny motor?Robert Markström skrev:har det nött på sidan av kolven? Visa gärna bild på helsidan av kolven vart blocket sprack.
Det har ju pratats mycket om kolvspel på 230 motorerna om för & nackdelar.
Jag åker Wiseco med 8/100 i spel.
Om kolven inte växer till sig nog mycket & på så sätt fortfarande är lite för
liten så kommer den ju bära längst ned på kolvkjolen, mer punktbelastning?
Ok! Ja det är skumt det här... Tycker att man läser om många som kör JE kolvar med skapligt med effekt och ändå får det att hållaRobert Markström skrev:Varför jag fråga var för att jag sett kolvar som gått med mycket kolvspel som nöter spetsen
på kolvkjolen blank & som Erland sa, ovan första ringen. Men det verkar ju inte vara ditt fall.
Kolven tycker jag ser ut som att den legat bra i loppet med det stora kolvspelet.
Problemet kan nog vara just att du inte har full cirkel på kolven under kolvbulten?
Imponerande hållbarhet du fått till på en så extrem motor! 80st 402m repor är ju sjukt mycketFredde Holmgren skrev:Jag kör 16 hundringar helbetongat, JE-kolvar, metanol. Ca 80st 402m repor med 1000+ hk. Förra blocket hade jag närmare 20 hundringar av nån konstig anledning (blev nog upptaget för mkt av misstag) och då syntes det på kolvarna att dom ville kantra.
TMR skrev:Jag kör 15 hundringar med stödgördel och utan betong,CP-kolvar,E85, 753whp 764wnm och 2,8bar i ladd..
Gått hela sommarn,drifting,strippen,bus på gata utan problem.
samma motor gick förra året utan gördel med 622whp 733wnm 2,2bar.
Verkar som det är ett lotteri med blocken då vissa håller för bra med effekt utan betong medans andra går sönder på löpande band.wallin skrev:och jag har spräckt 2 block ett för varje år jag haft bilen.
ca 50 mil st
572 hk 705nm dynapac. 2bar ladd e85 både cp kolvar och dp kolvar
första var inte betongat men andra var det.
till halva pluggarna men inte hjälpte det. =(
Synd att vi bor i olika delar av landet för jag hade gärna lämnat mitt block till dig, men det blir lite för dyrt med transport osv så det får göras här i närheten istället. Självklart så spelar andra faktorer än blockets skick in om det spricker, men en bra grund är nog ett fräscht block.Jens Gustavsson skrev:man ska sonic mäta ett block man ska köra race med. jag gör ett sånt jobb på ett block med protokoll för ca 500kr ink moms.
sen beror det oftast på andra saker än blocket då det går sönder.
mvh jens