Manta A V8
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Tänk även på utväxling/stegning och vad för bakaxel (utväxling) det blir
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Jo klart det får man ju ta med i beräkningarna. Bmw har ju lite olika utväxlingar i sina bakaxlar så jag tänkte man kunde krångla med det där om det skulle bli fel. De jag mest är intresserad av är ju om den lådan passar rakt på min motor utan att man behöver svetsa om en annan låda. kollade lite på laga.se och där står det att det är merca lådor? så VAG kör med mercedes lådor? men det är ju dom nyare modellerna av LT35 jag kollade på.
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Passar inte svepet/sprängkåpan ifrån Volvo 240 diesel? den med vw D24 i? (den passar iallafall på gamla rad 5or )
Allt under 8", är för litet...
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Jo den passar men ville ju inte köra med volvo låda. Finns ju bara till m45-46. Och för att få det passa på en annan låda måste jag svetsa om. Därför tänkt ejag att man kunde ta lådan från nyare lt modeller.
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
D24 fanns väl med M90 också?
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Jo det gjorde den nog i 940/60. men det jag är ute efter är ju en växellåda som jag kan använda utan att svetsa om. det går ju så klart att använda både m45/46 å M90 men ingen av dom pallar nå vidare effekt eller vrid. Därför tänkte jag på en LT35 låda. Den bilen får man ju lasta en massa kilon på och det är en diesel på 3.5l. så den borde ju palla med lite stryk tycker man. En del kör ju med om byggda Audi Lådor men dom blir för klumpiga för min del.
Men kollar man på laga så verkar det som att vag kör med mercedes lådor till sina LT35:or dom nyare modellerna
Den äldre står de ingen beteckning på men ser helt annorlunda ut
Men kollar man på laga så verkar det som att vag kör med mercedes lådor till sina LT35:or dom nyare modellerna
Den äldre står de ingen beteckning på men ser helt annorlunda ut
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Tänk på åt vilket håll bakaxel snurrar.
Med Audilåda så snurrar bakaxeln åt andra håller.
Så kolla åt vilket håll LT-lådan snurrar.
Med Audilåda så snurrar bakaxeln åt andra håller.
Så kolla åt vilket håll LT-lådan snurrar.
VW & Volvo.
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Lillen. Jo det vet jag att Audi/vw lådorna snurrar åt fel håll men jag tror inte dessa gör det efter som dom har en traditionell bakaxel. Får helt enkelt åka till en skrot och kolla så får vi se.
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Om motorn lådan suttit på roterar medsols, som de flesta motorer gör, så går ju lådan också åt "rätt" håll.
1:1 är ju rakt igenom och då kan ju inte lådan rotera åt andra hållet.
1:1 är ju rakt igenom och då kan ju inte lådan rotera åt andra hållet.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Japp det ska jag göra.Lillen skrev:Meddela gärna resultat.
Husse1
Det är på quattro som det går åt fel hål på, Dom lådorna är ju lite special. på quattro lådan så snurrar bakre utgående axel motsols i stället för medsols som på tex volvo. Och där är ju även pinjong och kronjuls dreven tvärt i mot mot vanlig bakaxel.
kollade lite snabbt mellan mb sprinter och Lt växellådan och det är ju samma låda. Dock så har sprintern en bättre placering på växellänkaget än LT35 har. Men båda lådorna heter G28-08 och är Mb låda. Jag har jä¤ligt svårt att tänka mig att den skulle snurra åt fel håll. Men den stora frågan är ju om det är samma motor mellan MB och VAG eller om vag kör med egen motor. Renault traffic och nissan o opel vivaro alla dom kör med renault motorer och låda.
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Japp den lever än. jag har nu bytt kommun och län. flyttat från Nässjö tillbaka till Eskilstuna igen. Och det har även bilen gjort. Jag råkade hamna i samma byggnad som snowball i kjula. Har inte hunnit gjort så mycket men bilen än då det vart mycket med flytt av grejer hit och dit. inte gjort på en helg att flytta 30 mil norr upp. Tog mig 6 år att släpa ner skiten. hehe.
Det som ligger på tapeten nu är bygga chassit. Janne på snowball ska hjälpa mig lite där med just den biten då han har stor erfarenhet av just chassin. Men vi får väl se. Karossen ska jag hitta ett ställe att förvara den på så länge medans jag bygger chassit. Ska få låna en chassi jigg som jag ska montera upp i garaget. Men det är på gång.
Den stora frågan är fortfarande vilken j@vla låda man ska köra med. är inne på nån japans låda typ toyta eller nissan men vet ju inte hur dom funkar och håller. hur eller hur så måste jag ändå svetsa om dom. Om nu inte lt35 lådan passar rakt på vill säga.
Det som ligger på tapeten nu är bygga chassit. Janne på snowball ska hjälpa mig lite där med just den biten då han har stor erfarenhet av just chassin. Men vi får väl se. Karossen ska jag hitta ett ställe att förvara den på så länge medans jag bygger chassit. Ska få låna en chassi jigg som jag ska montera upp i garaget. Men det är på gång.
Den stora frågan är fortfarande vilken j@vla låda man ska köra med. är inne på nån japans låda typ toyta eller nissan men vet ju inte hur dom funkar och håller. hur eller hur så måste jag ändå svetsa om dom. Om nu inte lt35 lådan passar rakt på vill säga.
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Supra MK3 lådan har löst svep, den lådan och ett svep som du svetsar om från Volvo D24 borde hålla bra.
Men vill du vara säker, köp en TKO600, så jävla dyra är dom inte jämfört med att hålla på å pyssla ihop nått när man väl räknar ihop alla runtikringkostnader Satt väl original på en rad lite modernare jänkare med?
Edit: Med svetsar om menar jag alltså delen på svepet som bultas mot lådan. I mitt huvud känns den modifieringen enklare än att svetsa om bultkransen. Du får ju svetsa på en förberedd platta, sen fräsa plattan plan bara. Klart enklare att spänna fast ett löst svep och fräsa av än en hel låda Går lådan sen sönder behöver du inte göra om svetsarbetet. (Finns ju också BMW lådor typ Getrag 265 med lösa svep, Supra MK3 ska dock hålla för rejält med vrid så personligen hade jag gått den vägen i så fall. Jag hade dock valt TKO'n i första hand som också har löst svep)
Men vill du vara säker, köp en TKO600, så jävla dyra är dom inte jämfört med att hålla på å pyssla ihop nått när man väl räknar ihop alla runtikringkostnader Satt väl original på en rad lite modernare jänkare med?
Edit: Med svetsar om menar jag alltså delen på svepet som bultas mot lådan. I mitt huvud känns den modifieringen enklare än att svetsa om bultkransen. Du får ju svetsa på en förberedd platta, sen fräsa plattan plan bara. Klart enklare att spänna fast ett löst svep och fräsa av än en hel låda Går lådan sen sönder behöver du inte göra om svetsarbetet. (Finns ju också BMW lådor typ Getrag 265 med lösa svep, Supra MK3 ska dock hålla för rejält med vrid så personligen hade jag gått den vägen i så fall. Jag hade dock valt TKO'n i första hand som också har löst svep)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Manta A V8 Växellåds hjälp.
Ja just ja. nu när du säger det så läste jag det för ett tag sen om supra lådan. Det kan ju vara värt att kolla upp. en del säger att den lådan även sitter på haice bussarna. Bmw lådan det är väl den äldre har jag för mig. Tko lådan får jag kolla upp. var inne på en T56 låda. finns ju att få tag på i från usa för hyfsad kurs än så länge.
Men supra lådan låter som ett alternativ. Japanerna brukar ju bygga fina grejer.
Tack för svar.
Men supra lådan låter som ett alternativ. Japanerna brukar ju bygga fina grejer.
Tack för svar.
Re: Manta A V8 rambygge på g.
Jaha gott folk.
Det går framåt i snigel fart just nu. vi håller på och fixar till i garaget med belysning vägguttag etc. Men jag har klurat på det där med växellådan. Det är inte lätt. Men jag har nog kommit fram till att jag ska få tag på en supra mk3 låda eller Bmw 330d låda. supra mk3 lådan är ju bra då den har löst svep och då kan jag ta d24 svep och bygga om och bulta dit. Stort plus. precis som cassius sa . Lätt att mecka om lådan rasar. Sen har jag fått för mig att dom är lätt växlade. Japanarna brukar ju bygga smidiga saker.
Nåja nog om detta. Efter mycket bollande med ider hit och dit om hur chassit ska byggas så har jag börjat kapa bort allt jag redan byggt och punktat fast. Som ni vet så sket det sig med att få ramen svetsad av arbetskollegorna och i stället fick jag en bunt rostiga balkar. kräp. så nu åker allt det bort och jag får beställa nytt igen. Men denna gången ska jag bygga komplett ram hela vägen fram. konstaterade att rambenen fram sitter för högt för att jag ska kunna köra med motorn som jag tänkt. Och så verkar rambenen fram vara väldigt klena för ändamålet. Då får allt bli nytt. Mr snowball ska hjälpa mig att kolla på chassit. så fort vi får upp jiggen i garaget.
Han ville dock att jag skulle bygga karossen färdig först och sen bygga ramen men jag vill ju ha en ram som jag kan bygga karossen efter. vi får se vem som vinner hehe
Det går framåt i snigel fart just nu. vi håller på och fixar till i garaget med belysning vägguttag etc. Men jag har klurat på det där med växellådan. Det är inte lätt. Men jag har nog kommit fram till att jag ska få tag på en supra mk3 låda eller Bmw 330d låda. supra mk3 lådan är ju bra då den har löst svep och då kan jag ta d24 svep och bygga om och bulta dit. Stort plus. precis som cassius sa . Lätt att mecka om lådan rasar. Sen har jag fått för mig att dom är lätt växlade. Japanarna brukar ju bygga smidiga saker.
Nåja nog om detta. Efter mycket bollande med ider hit och dit om hur chassit ska byggas så har jag börjat kapa bort allt jag redan byggt och punktat fast. Som ni vet så sket det sig med att få ramen svetsad av arbetskollegorna och i stället fick jag en bunt rostiga balkar. kräp. så nu åker allt det bort och jag får beställa nytt igen. Men denna gången ska jag bygga komplett ram hela vägen fram. konstaterade att rambenen fram sitter för högt för att jag ska kunna köra med motorn som jag tänkt. Och så verkar rambenen fram vara väldigt klena för ändamålet. Då får allt bli nytt. Mr snowball ska hjälpa mig att kolla på chassit. så fort vi får upp jiggen i garaget.
Han ville dock att jag skulle bygga karossen färdig först och sen bygga ramen men jag vill ju ha en ram som jag kan bygga karossen efter. vi får se vem som vinner hehe