Tjena!
Jag försöker förstå Billström Bättre så jag hade en fråga som jag har tänkt på ett tag
Jag har hört att om man har 12v ström så kan man i princip koppla på massor med olika saker och det kommer delas ut 12v. Stämmer det?
Elektronik
Moderator: backeliten
-
- Ganska mycket laddtryck
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Re: Elektronik
Mja...det beror på...
Spänning mäts i volt, så 12 volt är spänning. Ström mäts i ampere. När du kopplar en manick till 12V så beror det på manickens inre resistans hur stor strömmen blir.
Om du kopplar dina manicker parallellt till 12V så får alla 12V, däremot kan strömmen bli väldigt olika i olika apparater.
Spänning mäts i volt, så 12 volt är spänning. Ström mäts i ampere. När du kopplar en manick till 12V så beror det på manickens inre resistans hur stor strömmen blir.
Om du kopplar dina manicker parallellt till 12V så får alla 12V, däremot kan strömmen bli väldigt olika i olika apparater.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Ganska mycket laddtryck
Okej skulle kolla mest också för att jag skulle försöka koppla in en yttertemperaturs mätare i bilen och jag ville försöka koppla den lite enkelt så jag tänkte ta ström o jord från Biltema varvräknaren men jag har Tagit ström från radion till varvräknaren
Är du orolig för att säkringen skall gå? Vet du på ett ungefär hur mycket ström de olika komponenterna drar? Handlar det endast om några milliampere och kabeln som förser radion med ström inte redan är på gränsen till för smal så ska det inte vara någon fara.
Patrik Hörnfeldt