Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
För en tid sen sålde jag min Blå Escort MK1 med cosworth yb motor och lyckats få tag på en Datsun 240Z från -71 av en ren slump. Ett tillfälle jag inte kunde motstå!
Den är faktiskt i riktigt bra skick utan rost. Lackades röd för ca 13år sedan efter den importerades, och är minimalt körd sedan dess. Det är en californiabil så sol har den fått se.
Efter mycket övervägandet är ett motorpaket införskaffat iaf. Så den gamla Nissan L24 motorn ska ersättas med en lite mer modern nissan VQ35de maskin med 6växlad manuell låda.
Mycket tid har gått åt till plåt har bytts som inte höll måttet. Men nu är det klart så nu väntar roligare grejor. Mycket delar har beställts och köpts in till projektet. Samt mycket har planerats för att få en bra genomgående bygginriktning.
Så egentligen har det hänt mer än som syns. Motorn har äntligen hittat ner i motorrummet för Mockup (ej monterad än).
Ett par orginalstolar har införskaffats av "Roggaman". Superbra! ny klädsel är påväg från USA med massa annat braåha skrot.
Alukylare till 350z inköpt. Den passar ju inte riktigt i en 240z så jag kortade den 1dm och flyttade locket till mitten så blev det bättre än orginal!
Ett paket, lite roligare än de andra det kom från Dynotech.se innehållande en ny Link Fury insprutning och en digital Dash2pro instrument panel.
Den är faktiskt i riktigt bra skick utan rost. Lackades röd för ca 13år sedan efter den importerades, och är minimalt körd sedan dess. Det är en californiabil så sol har den fått se.
Efter mycket övervägandet är ett motorpaket införskaffat iaf. Så den gamla Nissan L24 motorn ska ersättas med en lite mer modern nissan VQ35de maskin med 6växlad manuell låda.
Mycket tid har gått åt till plåt har bytts som inte höll måttet. Men nu är det klart så nu väntar roligare grejor. Mycket delar har beställts och köpts in till projektet. Samt mycket har planerats för att få en bra genomgående bygginriktning.
Så egentligen har det hänt mer än som syns. Motorn har äntligen hittat ner i motorrummet för Mockup (ej monterad än).
Ett par orginalstolar har införskaffats av "Roggaman". Superbra! ny klädsel är påväg från USA med massa annat braåha skrot.
Alukylare till 350z inköpt. Den passar ju inte riktigt i en 240z så jag kortade den 1dm och flyttade locket till mitten så blev det bättre än orginal!
Ett paket, lite roligare än de andra det kom från Dynotech.se innehållande en ny Link Fury insprutning och en digital Dash2pro instrument panel.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
ohh, Datsun 240z är en av de första bilarna jag såg på youtube när man fick internet.
Ska bli skoj att följa!
Ska bli skoj att följa!
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Coolt projekt! Motorn ser kompakt ut borde bli bra för viktfördelningen tänker jag. Blir det att köra sugmotor?
Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Jo, den är mycket kompakt. Tanken är att köra sugmotor. Vq motorerna är otroligt fina med grymma toppar orginal. Men direkt man ska trimma på något sätt, kostar det en arm och ett ben. Så till en början kommer den att hållas i det närmaste orginal. Målet är nu ställd på att få bilen klar till 2016.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Dessa karosser/bilar är nog f-n det snyggaste som lämnat en Japansk fabrik.
Ska bli mycket intressant att följa.
Thumbs up!
Ska bli mycket intressant att följa.
Thumbs up!
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Blir nog inga problem att få den klar 2016 om man har tillgång till redbull[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
Volvo 242 -75 454hk/600nm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Oj, nytt projekt igen.
Riktigt fina linjer på det där bilarna, ska bli kul att se den bli uppdaterad med moderna prylar.
Riktigt fina linjer på det där bilarna, ska bli kul att se den bli uppdaterad med moderna prylar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Vad blir det för bakvagn?
Var den röd från början?
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
När bilen importerades var den orange. Lackades röd runt -02. Bakvagnen kommer att behållas relativt orginal med vissa uppdateringar. Diffen ska bytas till en R200.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Hur går det med bilen såhär 3 månader senare, har du hunnit göra nått mer?
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Jobbet fortskrider i sakta mak med Datsun bygget. Så jag skrapade ihop några bilder som sammanfattar i stort vad som hänt.
Motorfästen.
CrMo svänghjul på 6,2kg mot orginalets 12,2kg.
Grant rattnav.
Egentillverkad rattadapter.
Mellanaxeladapter mot diff under tillverkning
.
Bakre mellanaxel medbringare till kolfibermellanaxeln.
Lackat motorrum.
Växelspakens placering.
Drivaxlarna. Knutkors på 240z och cv-knutar på 280zxt. Cv- axeln ska nu användas tillsammans med den större R200 diffen.
R180 mot R200 diff.
Svarvade lite slangadaprar.
Mustachbar (bakaxelupphägning) modifieras.
Bakaxel balken modifieras och avlastas med en "omfamnande" gummikudds pryl så inte främre diffkudde briserar vid sportiga starter.
Svarvade ett par drivaxeladaprar mot hjulnaven.
Catchtanken som ska sitta på innerskärmen.
Rör mellan returen på BTR:en och toppen på catchtanken.
Bränslepumpshållare.
Bränslepumpshållare.
Bränslepumpshållare.
Fick en 240z av min systerson.
Bilstein P30-0032 golf mk1 rally framdämpare anpassas till datsun fjäderbenen i alla 4 hörn.
Orginal KYB dämpare vs bilstein P30-0032.
Höjd adaptrar som stoppas under bilstien dämparna i bakre fjäderbenen.
Finulade på en fjäderbenslagring som är "mer" smutsavstötande än dom öppna otätade 2,25" axiallagringar som finns och som underlättar för fjäderbenet (justermuttern) att rotera utan att fjädern följer med. Med stumma topplagringar känns det bättre att montera någon slags lagring. Lotten föll på Volvo 740 fjäderbenslager som passade förvånadsvärt bra. Gjorde bara en enkel centreringsring så funkar det förträffligt!
Volvo 740 fjäderbenslager monterat på de färdigsvetsade fjäderbensrören.
Framvagnsbalken, modifierad, blästrad, lackad och klar.
Bakspoiler monterad. 240in står i den tänkta ridehighten. Skärmkanterna ska kapas bort och GZ skärmbreddare ska monteras (ligger på taket).
Spindlar mm lackat och klart.
Gjorde ett enkelt pressverktyg för att göra locken på expationskärlet lite mer spännande.
Expationskärlet klart
Kylarmaskering i ALU.
Fläktarna på plats.
Plasmaskärare kan komma lägligt ibland.
Planfräsning av flänsen.
Glasblästring. Då var det bara att svetsa ihop någon typ av plenumkammare.
E-gasspjället har fått sin nya placering.
Luftfiltret sitter på utsidan kylaren. Lite svalare där!
Ja då är det bara att jobba vidare!!
Motorfästen.
CrMo svänghjul på 6,2kg mot orginalets 12,2kg.
Grant rattnav.
Egentillverkad rattadapter.
Mellanaxeladapter mot diff under tillverkning
.
Bakre mellanaxel medbringare till kolfibermellanaxeln.
Lackat motorrum.
Växelspakens placering.
Drivaxlarna. Knutkors på 240z och cv-knutar på 280zxt. Cv- axeln ska nu användas tillsammans med den större R200 diffen.
R180 mot R200 diff.
Svarvade lite slangadaprar.
Mustachbar (bakaxelupphägning) modifieras.
Bakaxel balken modifieras och avlastas med en "omfamnande" gummikudds pryl så inte främre diffkudde briserar vid sportiga starter.
Svarvade ett par drivaxeladaprar mot hjulnaven.
Catchtanken som ska sitta på innerskärmen.
Rör mellan returen på BTR:en och toppen på catchtanken.
Bränslepumpshållare.
Bränslepumpshållare.
Bränslepumpshållare.
Fick en 240z av min systerson.
Bilstein P30-0032 golf mk1 rally framdämpare anpassas till datsun fjäderbenen i alla 4 hörn.
Orginal KYB dämpare vs bilstein P30-0032.
Höjd adaptrar som stoppas under bilstien dämparna i bakre fjäderbenen.
Finulade på en fjäderbenslagring som är "mer" smutsavstötande än dom öppna otätade 2,25" axiallagringar som finns och som underlättar för fjäderbenet (justermuttern) att rotera utan att fjädern följer med. Med stumma topplagringar känns det bättre att montera någon slags lagring. Lotten föll på Volvo 740 fjäderbenslager som passade förvånadsvärt bra. Gjorde bara en enkel centreringsring så funkar det förträffligt!
Volvo 740 fjäderbenslager monterat på de färdigsvetsade fjäderbensrören.
Framvagnsbalken, modifierad, blästrad, lackad och klar.
Bakspoiler monterad. 240in står i den tänkta ridehighten. Skärmkanterna ska kapas bort och GZ skärmbreddare ska monteras (ligger på taket).
Spindlar mm lackat och klart.
Gjorde ett enkelt pressverktyg för att göra locken på expationskärlet lite mer spännande.
Expationskärlet klart
Kylarmaskering i ALU.
Fläktarna på plats.
Plasmaskärare kan komma lägligt ibland.
Planfräsning av flänsen.
Glasblästring. Då var det bara att svetsa ihop någon typ av plenumkammare.
E-gasspjället har fått sin nya placering.
Luftfiltret sitter på utsidan kylaren. Lite svalare där!
Ja då är det bara att jobba vidare!!
Senast redigerad av mrabarth den fre jan 22, 2016 11:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Oj oj vilket konstverk!!
Snyggt jobbat!
Snyggt jobbat!
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Fint bygge!
Slog inte insuget sig när du svetsade? Min sump slog sig trots att den satt bultad på motorn, visserligen hade jag en platt plåt över halva vilket drar sig mer.
Slog inte insuget sig när du svetsade? Min sump slog sig trots att den satt bultad på motorn, visserligen hade jag en platt plåt över halva vilket drar sig mer.
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Oj jäklar, ja nog har det hän en hel del.
Jag är ganska nyfiken på din bil eftersom jag känner föregående ägare väldigt väl, ska bli kul att följa tråden.
Jag är ganska nyfiken på din bil eftersom jag känner föregående ägare väldigt väl, ska bli kul att följa tråden.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
Re: Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE
Tackar! Kul ni gillar bygget!
Hej! Nej, har funkat bra. Punkter man upp allt ordentligt och inte helsvetsar allt på en gång, brukar det gå fint.Dennis M skrev:Fint bygge!
Slog inte insuget sig när du svetsade? Min sump slog sig trots att den satt bultad på motorn, visserligen hade jag en platt plåt över halva vilket drar sig mer.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.