"De räcker med pumpen du har i tanken för att mata catchtanken och sen kör du bara en 044 som matar från catchen " Syftar du på orginal pumpen i tanken där ?Lövet98 skrev:De räcker med pumpen du har i tanken för att mata catchtanken och sen kör du bara en 044 som matar från catchen. en 044 räcker gott å väl för dina 500hk. Annars kan du köpa denna pump så behöver du inte oroa dig för om pumpen räcker :tomti skrev:aha okej,
Hade tänkt ha en catchtank , säg då jag har wallbro i tanken, behöver jag ha nån pump efter catchen som matar tex 1 044?
eller behöver jag bara pump efter catchtanken om jag kör med klen pump i tanken som matar?
wallbro i tanken , då räcker de endast me den pumpen?
klen pump tank -> x2 044 efter catchen?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
bränslesystem 500hk
Re: bränslesystem 500hk
Re: bränslesystem 500hk
Ja exakt om du har org pumpen kvar i tanken räcker de. Behövs ingen extrem soppapump för att mata catchtanken
Re: bränslesystem 500hk
Med AN6 ca 9mm invändigt får du inga stora tryckfall på vägen tillbaka från BTR (Bränsletrycksregulatior) om du inte sätter dit kopplingar med strypningar, många 90-gradare osv. på vägen till catchtanken. Det är även viktigt att ledningen från catchtanken är större än den till catchtanken för att försäkra sig om att inte bygga tryck i tanken.
Eftersom de flesta BTRer är mekaniska så arbetar de mot relativt tryck, alltså skillnaden mellan in och ut på regulatorn. Får du då för mycket tryckfall över returen så läggs trycket på returen också till på trycket på matningen.
Kör du eftermarknadssprut då vill du dessutom ha en vacumslang inkopplad till din BTR från insuget som gör att om du ökar laddtrycket t.ex. 1 Bar så ökar bränsletrycket 1 Bar.(Linjär BTR) Detta gör att trycket över spridarna alltid är desamma vilket gör att spridarna alltid ger samma mängd bränsle vid en specifik öppningstid oavsett laddtryck. (= enkelt att mappa)
Enklast är att mäta trycket efter din BTR och försäkra dig om att det är väldigt lågt. (Jag skulle säga max 0,15 Bar)
Om så är fallet så kommer du slippa konstiga fenomen vid mappning i framtiden.
Pumpar före catchtank har inget att göra med pumpar efter catchtank. Catchtanken skall bara hålla bränslet och se till att pumpen mot motorn alltid har bränsle, catchtanken skall inte ha något tryck.
En pump som pumpar mot lågt eller inget tryck som man har i catchtank ger högt flöde medans en pump som pumpar mot högt tryck (t.ex. 3,8 Bar bränsletryck + 2 Bar extra bränsletryck vid 2 Bars laddtryck) behöver bättre prestanda för att leverera samma flöde. Detta syns tydligt i ett pumpdiagram och fungerar ungefär likadant för alla bränslepumpar. Ju högre tryck desto mindre flöde.
Lycka till!
Eftersom de flesta BTRer är mekaniska så arbetar de mot relativt tryck, alltså skillnaden mellan in och ut på regulatorn. Får du då för mycket tryckfall över returen så läggs trycket på returen också till på trycket på matningen.
Kör du eftermarknadssprut då vill du dessutom ha en vacumslang inkopplad till din BTR från insuget som gör att om du ökar laddtrycket t.ex. 1 Bar så ökar bränsletrycket 1 Bar.(Linjär BTR) Detta gör att trycket över spridarna alltid är desamma vilket gör att spridarna alltid ger samma mängd bränsle vid en specifik öppningstid oavsett laddtryck. (= enkelt att mappa)
Enklast är att mäta trycket efter din BTR och försäkra dig om att det är väldigt lågt. (Jag skulle säga max 0,15 Bar)
Om så är fallet så kommer du slippa konstiga fenomen vid mappning i framtiden.
Pumpar före catchtank har inget att göra med pumpar efter catchtank. Catchtanken skall bara hålla bränslet och se till att pumpen mot motorn alltid har bränsle, catchtanken skall inte ha något tryck.
En pump som pumpar mot lågt eller inget tryck som man har i catchtank ger högt flöde medans en pump som pumpar mot högt tryck (t.ex. 3,8 Bar bränsletryck + 2 Bar extra bränsletryck vid 2 Bars laddtryck) behöver bättre prestanda för att leverera samma flöde. Detta syns tydligt i ett pumpdiagram och fungerar ungefär likadant för alla bränslepumpar. Ju högre tryck desto mindre flöde.
Lycka till!
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: bränslesystem 500hk
detta hjälpte tack för era svar
Re: bränslesystem 500hk
Köp en walbro 450 till tanken.
Kör så på min 940 med orginal sopaslangar, 411whp på E85
Kör så på min 940 med orginal sopaslangar, 411whp på E85
Re: bränslesystem 500hk
uppar en gammal tråd lite, då projektet stått still länge.
som det ser ut nu har jag:
1 Gss 340 255l/h i tanken som matar catchtanken (2L)
1 Turbobanditen pump som matar från catchtanken.
Kör an8 ptfe slangar som matar, an6 ptfe retur slangar.
Detta borde väl räcka bra?
Mellan tanken och catchtanken tänkte jag köra med gummislangar som går att fästa med slangklämmor, nån som vet var de finns å köpa som tål e85?
Räcker det med 1 bränslefilter efter sista pumpen?
som det ser ut nu har jag:
1 Gss 340 255l/h i tanken som matar catchtanken (2L)
1 Turbobanditen pump som matar från catchtanken.
Kör an8 ptfe slangar som matar, an6 ptfe retur slangar.
Detta borde väl räcka bra?
Mellan tanken och catchtanken tänkte jag köra med gummislangar som går att fästa med slangklämmor, nån som vet var de finns å köpa som tål e85?
Räcker det med 1 bränslefilter efter sista pumpen?
Re: bränslesystem 500hk
Slangarna lär utan problem klara 500 hk E85.
Jag köpte slang från tillverkaren "Trelleborg" på OKQ8. Den är godkänd för E85.
Pumparna klarar att pumpa lite skräp. Filtret skall skydda spridarna så ett filter efter pumpen räcker.
Ett tips är att koppla förbi fuel-railen och pumpa några minuter första gången för att spola slangar och kopplingar med filtrerad soppa innan du kopplar på railen och spridarna. Då får du bort ev skräp som kommit in under byggandet.
Jag köpte slang från tillverkaren "Trelleborg" på OKQ8. Den är godkänd för E85.
Pumparna klarar att pumpa lite skräp. Filtret skall skydda spridarna så ett filter efter pumpen räcker.
Ett tips är att koppla förbi fuel-railen och pumpa några minuter första gången för att spola slangar och kopplingar med filtrerad soppa innan du kopplar på railen och spridarna. Då får du bort ev skräp som kommit in under byggandet.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: bränslesystem 500hk
kanon tack
Re: bränslesystem 500hk
Hur långt borde pumparna räcka?