Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Vi har bara kört vår bil i rullande landsväg, och där gav den som sagt 185hk/213Nm på hjulen. Låter ju inte så mycket, men bilen är garanterat en av dom snabbaste 2150-bilarna i Sverige. Hade vart intressant att köra den i en annan bänk. Var exakt håller du till Matti?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Man ska aldrig trimma för toppeffekt så att man samtidigt förlorar nedtill.
Dumt att ta bort 10 hästar vid 5000 varv för att lägga dom vid 7000 varv.
Jag kör ganska snälla kammar så att jag har effekten med mig nerifrån låga varv.
Sen gör jag relativt stora kanaler i topparna men det verkar inte ge nån förlust på lägre varv.
Gör däremot att motorerna håller i bra på varv, utan problem 8000 varv med bra effekt.
Accelerationen ut ur kurvan är mycket viktig för varvtiderna.


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Escorten lät fint iaf =)

Ja det var skön sång i den.

Erland
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Erland Cox skrev:Man ska aldrig trimma för toppeffekt så att man samtidigt förlorar nedtill.
Dumt att ta bort 10 hästar vid 5000 varv för att lägga dom vid 7000 varv.
Jag kör ganska snälla kammar så att jag har effekten med mig nerifrån låga varv.
Sen gör jag relativt stora kanaler i topparna men det verkar inte ge nån förlust på lägre varv.
Gör däremot att motorerna håller i bra på varv, utan problem 8000 varv med bra effekt.
Accelerationen ut ur kurvan är mycket viktig för varvtiderna.
Erland
Jo... Bred effektyta, och stark på mellanregistret är viktiga faktorer.
Hur står sig 530-toppen på en 2150, om man jämför med 531?
Finns det någon toppåkare som kör 530?

/Martin
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:I min dyno med DIN 70020 kompensering så ger en riktigt bra 2150 volvo motor ca 210hk/6700rpm och 245-250nm/5500rpm med 97% av pik vrid redan vid 4500rpm. fins många bänkar som ger helt andra siffror bör tillägas :)

mvh jens
om man justerar lite insugs längder och ett annat grenrör så är det enkelt att få 10hk till men man tappar 15% av vridet vid 4500rpm då och det är viktigare i en 2150 motot oftast men beror endel på banan,bil och chafför mm.

mvh jens
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Matti johansson »

igmab skrev:Vi har bara kört vår bil i rullande landsväg, och där gav den som sagt 185hk/213Nm på hjulen. Låter ju inte så mycket, men bilen är garanterat en av dom snabbaste 2150-bilarna i Sverige. Hade vart intressant att köra den i en annan bänk. Var exakt håller du till Matti?
Vinninga lidköping. Du är välkommen om du vill. jag kan förklara hur jag ser på min bänk. Jag har kalibrerar min bänk med vikter, inte efter hur den är jämfört med andra bänkar. Jag säger inte heller att min är rätt eller nån annans är fel!! Men den är så här!! O hittar jag inte nåt fel rent sakligt så kommer jag inte hålla på o ändra! sen effekt. Siffrannär inte så viktig utan kurvans utseende, men är kurvan fin så säger effekt o vrid en del om prestandan. Filmen Erland visade är på Johan Nilsson,Släggräsern en 2360 Evo maskin med Erlands koncept. Ni som följer rally lite kanske kikade på SM-finalen i Uppsala? med där var app K (historiska bilar) Mickes wisti vann där tävlingen med sin 240 57sekunder före Thorleifs. Wisti har 234 hästar i min bänk. Mvh Matti

Skickat från min D5803 via Tapatalk
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Matti!
Har du kört någon 2150RC i bänken?

/Martin
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av PFR »

Mellan 530 och 531 så blir skillnaden större ju mer varv din kombination kräver det gäller även 2150cc. Med en beräknad max effekt upp till ca 6500rpm funkar 530 i måttliga effekt utag dvs upp till ca 95hp per liter. Men effter det finns de inget vettigt i att kämpa med den toppen utan då är de 531 som gäller. Jag har då bättre effekt yta samt effekt med 531 om vi gemför likvärdiga trimsteg då man passera steg 4 men fram till det är 530 väldigt allvarig konkurent. Jag har dyno kört toppar mot varandra och då körde vi med 46-38 ventiler. Körde 1080 dyno pulls med 2150cc motor i produkt test syfte och det sluta med att när alla grejer lira samt väldigt serlös topp+kam med övrig kombination stämde så passera vi 240hp ca 250+nm med ett väldigt brett register då körde jag med aspen racing bränsle. Givet kan vi säga att de är glädje siffror etc etc men jag törs garantera att den leverera upplevelse har kört den själv i ett chassi. Att trimma dynon hjälper inte en att nå pallen. Men var å en gör som man vill.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Matti johansson »

Har blitt några. Volvo 217hk men då va han rätt tom i botten. Saab runt 200. Bästa b20 2l app K 198. Nästa efter den 179. Bästa app K Opel 184 tror jag............

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska inte snacka så mycket om olika dynos nu viktigast är registret. (vi kan göra en annan tråd sen om hur man kalibrerar sin dyno istället det är en hel vetenskap där vi säkert har mycket att lära av varandra som då vi kalibrerade flödesbämkarna)

PFR inponerande med 240hk och 250nm i en 2150RC mins du vad du hade för vrid vid 4500rpm? den måste ha gett toppeffekten på riktigt höga varvtal? 7500rpm+?

mvh jens
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Vår maskin ger max effekt vid 6800rpm (204hk eller 185 på hjulen).
Om vi jämför med andra bilar i SM'et, så går den väldigt bra.
Han har tagit alla starter. Och då mot bilar som är bromsade allt från 200 till 250hk.
Därför hade det vart intressant att köra den i en annan bänk.
Tanken är att leta mer effekt i dyno under vintern.
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av PFR »

Jens :
Den har ett arb område från ca 3800 upp till 8000 max effekt vid 7400-7600rpm max vrid området är brett från ca 4800 till 5800 med ger bra med effekt på låga rpm. Mycket nöjd över den kombinationen. kördes med Weber 50 46mm halsring timo Typ 4 ex rör. Går som ett skott i bilen. Kommer en lite mildare variant ut på banan i sommar :thumbright:

Hållt på jobba med 2.5lit grph volvo idag med Mikuni gasare passa på samla info om kör egenskapen var otroligt nöjd över den nya kammen jag tagit fram där vi endast påverkat insugs profilen vs den som satt innan som jag även tagit fram. Går som ett skott med väldigt brett register. :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Jens Gustavsson skrev:PFR inponerande med 240hk och 250nm i en 2150RC mins du vad du hade för vrid vid 4500rpm? den måste ha gett toppeffekten på riktigt höga varvtal? 7500rpm+?

mvh jens
En sådan maskin hade vart väldigt intressant att testa. I rätt bil och med en bra chaufför måste det vara en vinnare. Imponerande siffror.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Igmab, vad har du för utväxlingar i lådan?
Får man ha nåt bättre än en Getrag CR i 2150?
Lådans utväxlingar bestämmer nog mycket hur man kan bygga motorn.
Toppeffekt säger inte mycket om en motors karaktär, man måste se hela registret för att veta hur den funkar.
Det är enormt viktigt att motorn orkar dra även vid en förarmiss.
Från 3000 varv ska den gå rent men givetvis lämnar den dubbla effekten vid 6000 varv.
Jag ska nog prova att göra lite 2150 tester i vinter och se vad jag kan få ut.
225 hästar där alla är hemma med ett brett register är ett första mål.
Sen hur man ska bygga den är också intressant.
Volvoblock är så höga att det blir problem så fort man destrokar, dom är som gjorda för att gå på andra hållet.
Borra B21 till 94, gör det inte blocken tunna så att de blir ovala?
Dom är inte tjockare än B240, max 6mm och B230 borrar man ju inte till 98mm med bra resultat.
Frågan är hur en 92,5 X 80 funkar med lite flyttad topp för ventilfrigång på insug?

Erland
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Vi kör en ZF-låda i bilen (S5D 320Z) och 5,44 i bakaxeln. Kombinationen av dessa, och karaktären på motorn verkar vara en grymt bra kombination.
Motorn är en B230 med 97 i borr och 72,4 i slag.
Skriv svar