Jouni har köpt en nyare liberty xtreme av Stenström.robban skrev:Varför ska ni sälja libertyn?
M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Re: M10 rattlåsracing , funderar på växellådor
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Kvällens äventyr var att para ihop motor och bil , gick väl "sådär" för att uttrycka sig snällt
Första grejen var ju frågan om torrsumpspump och styrsnäckan skulle trivas ihop

svar nein nein nein
fattades massor med plats
Sedan bjöd kvällen på mer negativa saker som att mitt fina insug

tog i styrstången såklart
så det blev att ta isär

och fundera på hur fasen det ska gå ihop det här
Blir att kapa sönder och fräsa ut lite rör ur alustång

såga sönder fina insuget , förlänga runners med 1,5cm med dessa bitar så klarar plenum styrstång
sedan får nog pumpen byta plats till andra sidan under grenrör (med värmeskydd såklart) fräsa nytt fäste igen
osv osv

inte ens nära åt ngt håll
men motorn sitter iaf i bilen nu och det känns som ett framsteg ändå

"bara resten kvar då"
over and out


Första grejen var ju frågan om torrsumpspump och styrsnäckan skulle trivas ihop

svar nein nein nein


fattades massor med plats
Sedan bjöd kvällen på mer negativa saker som att mitt fina insug

tog i styrstången såklart


så det blev att ta isär

och fundera på hur fasen det ska gå ihop det här


Blir att kapa sönder och fräsa ut lite rör ur alustång

såga sönder fina insuget , förlänga runners med 1,5cm med dessa bitar så klarar plenum styrstång
sedan får nog pumpen byta plats till andra sidan under grenrör (med värmeskydd såklart) fräsa nytt fäste igen



inte ens nära åt ngt håll

men motorn sitter iaf i bilen nu och det känns som ett framsteg ändå

"bara resten kvar då"


over and out
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Äh.... skippa styrningen vore ju lättare?
Du ska ju ändå bara åka raktfram...

Du ska ju ändå bara åka raktfram...

Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn


Men eventuella bakvagnsutflykter blir väl lite jobbiga att reda ut så styret får sitta kvar tills vidare.
Var tusan hittar jag aluminiumstång eller rör med 60mm diameter?
Behöver inga mängder utan bara nog att göra fel ngn gång och rätt en gång

Runners är 60mm spjällhus 48mm generöst tilltaget då det ska försöka hittas massor med hästkrafter inom en rimlig framtid.
Även solid aluminium i platt form ca 1,5-2cm tjock är av intresse.
Någon som har eller vet var jag hittar?
Hjälp tack,
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Kanske kan ta en kortad og. Saab 900 kuggstång istället för snäckan, då har du ju lite mer plats.
Den kuggstången är buslätt att korta och sitter original på rätt sida om framvagnsbalken, så bilen styr åt rätt håll.
De finns både med och utan servo och är väldigt nätta med mycket enkel och smart fastsättning.
Gillar ditt projekt och följer slaviskt varje uppdatering.
Den kuggstången är buslätt att korta och sitter original på rätt sida om framvagnsbalken, så bilen styr åt rätt håll.
De finns både med och utan servo och är väldigt nätta med mycket enkel och smart fastsättning.
Gillar ditt projekt och följer slaviskt varje uppdatering.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Percus på Teg. http://www.percus.segasekke skrev:Var tusan hittar jag aluminiumstång eller rör med 60mm diameter?
Även solid aluminium i platt form ca 1,5-2cm tjock är av intresse.
Någon som har eller vet var jag hittar?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
När jag beställer mindre bitar brukar jag ta det ifrån www.maskindelen.se
Jens Karlsson
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Besökte percus i dag, och spånade lite där men jag tror att det kommer att bli en annan lösning på insugsproblematiken.
Det finns en plan och den kommer att redovisas senare, innefattar en massa
innan kapen startas upp
Sedan ska det tas tag i annan plats för torrsumpspumpen och bygga om styrning är inte aktuellt (ännu)
Äventyret fortsätter.
Det finns en plan och den kommer att redovisas senare, innefattar en massa







Sedan ska det tas tag i annan plats för torrsumpspumpen och bygga om styrning är inte aktuellt (ännu)
Äventyret fortsätter.
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn


Finns det någon som har erfarenhet av Torrsumpspumpen , jag har en ny ev placering av den men jag skulle vilja "vrida " runt stegen för att få bättre lägen för slang och fästet.
Blir nog ett stumt fäste och en löprulle med spännare istället.
Jag hittar ingen sprängskiss på pumpen (moroso) 3stegs och undrar om man kan vrida runt stegen för att få bättre placering.????
Jag har aldrig tagit isär ngt sådant men det kanske ngn annan har och har tips och råd?
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Jaha nähä. i brist på goda ideer så får väl hederligt bonnmek råda, som tidigare nämnts så tog ju allt i överallt och själva parningssäsongen mellan motor och bil blev lika lyckat som att dansa sista dansen med sin lillasyster (jo du får dansa men det blir inget ligga(om du inte är inlands eller ö-bo i mkt små samhällen med begränsat urval)
)
Vad göra?? jo kapa sönder dyrt insug såklart

Sedan kompletera vansinnet med svindyr silikonslang

Med stora ambitioner att undvika kontakt med allt svängande snurrande jox som tydligen behövs.

Går sådär
slangjävulen tar ff i styrstång 02or är skitsmå. men det känns överkomligt och inte ett stort problem (tror jag)
just nu gäller principen mäta-skära-svära-testa-skär igen -svär igen

och var är alla mekpolare då Gud felkonstruerat iaf mig då det skulle behövts minst 3 händer och en fungerande hjärna för att passa in eländet,
Få allt rakt och rätt med en 45 gradig slang , ett insug som lutar helt "fel"(var rätt tills ngn tok rätade up motorn
) så blir minsta lilla felskärning gör alla vinklar mkt viktiga har jag märkt ikväll,
Nåja, ingen minns en fegis så jag snickrar väl vidare i sakta mak,
Over and out // Erik

Vad göra?? jo kapa sönder dyrt insug såklart

Sedan kompletera vansinnet med svindyr silikonslang

Med stora ambitioner att undvika kontakt med allt svängande snurrande jox som tydligen behövs.

Går sådär

slangjävulen tar ff i styrstång 02or är skitsmå. men det känns överkomligt och inte ett stort problem (tror jag)
just nu gäller principen mäta-skära-svära-testa-skär igen -svär igen

och var är alla mekpolare då Gud felkonstruerat iaf mig då det skulle behövts minst 3 händer och en fungerande hjärna för att passa in eländet,
Få allt rakt och rätt med en 45 gradig slang , ett insug som lutar helt "fel"(var rätt tills ngn tok rätade up motorn

Nåja, ingen minns en fegis så jag snickrar väl vidare i sakta mak,
Over and out // Erik
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Bra jobbat!
-Tänk att det kan bli så trångt även utan all plåt, bromsservo och annat krafs...
/Samuel
-Tänk att det kan bli så trångt även utan all plåt, bromsservo och annat krafs...
/Samuel
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Våldsamt segt byggande nu , lika snabbt som Stephen hawkings tar sig fram i en snöstorm typ...
Ska ge mig på ett ryck i helgen och försöka göra fästen klara för Torrsumpspump äntligen

Blir ett fäste i rambalk med vissa justermöjligheter.
Steg 1 rita , steg 2 "pappslöjd" sedan förhoppning att svetsa ihop o montera som steg 3.
Sedan bara "resten kvar
Ska ge mig på ett ryck i helgen och försöka göra fästen klara för Torrsumpspump äntligen

Blir ett fäste i rambalk med vissa justermöjligheter.
Steg 1 rita , steg 2 "pappslöjd" sedan förhoppning att svetsa ihop o montera som steg 3.
Sedan bara "resten kvar
- GustafsMats
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
- Ort: Årsunda
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Tänk på att fläkten kan tryckas in i kylaren om det börjar gå fort.
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
Re: M10 rattlåsracing , stoppat i motorn
Men då är det ingen fara, hade tänkt åka jättesakta OM jag får ihop skrotet..
Nä skämt åsido, kommer inte att använda den fläkten på bilden, men det lönnmekas en del så alla bilder är inte up to date om man ska bjuda på lite ärlighet efter ett par fredagsöl
Nä skämt åsido, kommer inte att använda den fläkten på bilden, men det lönnmekas en del så alla bilder är inte up to date om man ska bjuda på lite ärlighet efter ett par fredagsöl