Hahlin Engineering "Svetsar chassie"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Hahlin Engineering "Bygger 142"

Inlägg av super7 »

Mattias Hahlin skrev:Kortat rattaxlar

Bild


Borstat den ena så att man ser svetsarna, det sitter en massiv stång i röret som både är punktsvetsat och V-fog svetsat

Bild
Har du kollat med din SFRO besiktare att det är godkänt att korta rattaxlar sådär?
Hur bra det än är svetsat så brukar dom inte gilla det.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Bygger 142"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Nisse: jo jag har diskuterat, och har en reservplan! :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Bygger 142"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Nu har jag sålt Bigblock 427 ur Camaron till en kändis här på forumet. Så nu blir det nya tag..

Bild


Jag har samlat på mig några LS-motorer, den första är mockupmotor. Den andra är en standard -00 från en Camaro och den sista är en -01 Corvettemotor

Bild


Denna har trasigt block, men jag har portat topparna (från 220 CFM std till ca 280 CFM). Och så här tänkte jag att version 1 av Camaromotorn skulle se ut! Sen kommer jag bygga en snikturbo av ett annat block jag har och dessa grejer.

Bild


-00 Camaromotorn när jag köpte den, kommer köra standard med långa headers till att börja med

Bild


-01 Corvettemotorn med 180 grader roterat insug. Den kommer sitta i Volvon så som den ser ut

Bild


LS3 grejer som jag tänkte bygga nån värstingmotor av i framtiden till 142an. När vet man aldrig, men jag har påbörjat portningen av topparna (316 std och nu ca 337 CFM)

Bild


Lite grejer till motorfästen och hydraulisk handbroms på 142an

Bild


Fästa motorfästen i ramen

Bild


Motorfästen, triangulering och svetsning, det kommer bli många timmar...

Bild


Fick anpassa mig lite till styrväxeln

Bild


Snart klar!? :doh:

Bild

Bild


Material till avgassystem på Camaron, 3" katalysator och elektrisk cutout

Bild


Köpte ett VEMS av Mattias Sandgren som ska i båda bilarna, Henrik Rydemark hjälper mig med kabelhärvorna. Stort tack till båda! :thumbright:

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av bossrules »

Coola byggen :thumbright: . Man känner sig som en treåring i sandlådan då man ser vad du håller på med :hihi:

Men jag har en fråga som du galant kan besvara. Jag har ju satt i en -07 Gt500 motor i min gamla mustang -70. Problemet är att jag är less på att kompressorn sticker upp så jag måste ha en jättebula på huven. Ska jag flytta ner motorn så är styrväxeln i vägen. Flyttar jag fram den låt säga 10cm så kan jag sänka motorn. Kan man bara förlänga styrstagen eller innebär flytten av styrväxeln att man förstör styrgeometrin?? För det är en hel del vinklar som förmodligen ska förhålla sig till varandra på rätt sätt.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Pimpolainen »

Riktigt jävla fina jobb du gör!

Fortsätt uppdatera, fröjd för ögonen minst sagt!!

:thumbright:
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

bossrules skrev:Coola byggen :thumbright: . Man känner sig som en treåring i sandlådan då man ser vad du håller på med :hihi:

Men jag har en fråga som du galant kan besvara. Jag har ju satt i en -07 Gt500 motor i min gamla mustang -70. Problemet är att jag är less på att kompressorn sticker upp så jag måste ha en jättebula på huven. Ska jag flytta ner motorn så är styrväxeln i vägen. Flyttar jag fram den låt säga 10cm så kan jag sänka motorn. Kan man bara förlänga styrstagen eller innebär flytten av styrväxeln att man förstör styrgeometrin?? För det är en hel del vinklar som förmodligen ska förhålla sig till varandra på rätt sätt.
Haha, tack så mycket! Men jag tror inte riktigt att det stämmer..

Jo Ackerman kommer förändras, du kommer få mer toe in vid sväng så att säga. Litegrann kanske inte gör så mycket men bilen kommer bli understyrd och tråkig..
Det är ganska svårt att åstadkomma scysst styrning, jag har brottats många timmar och jag tycker inte att dett är 100% på min 142a men det får duga. Bygger man nytt kan man ju ändra på mer parametrar också, vilket både gör det svårare och enklare att konstruera.. Prova dig fram är väl bästa sättet! Lycka till :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Pimpolainen skrev:Riktigt jävla fina jobb du gör!

Fortsätt uppdatera, fröjd för ögonen minst sagt!!

:thumbright:
Tack så hjärtligt, jag ska försöka! Själv tycker jag att det tar för lång tid.. :?
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av bossrules »

Mattias Hahlin skrev:
bossrules skrev:Coola byggen :thumbright: . Man känner sig som en treåring i sandlådan då man ser vad du håller på med :hihi:

Men jag har en fråga som du galant kan besvara. Jag har ju satt i en -07 Gt500 motor i min gamla mustang -70. Problemet är att jag är less på att kompressorn sticker upp så jag måste ha en jättebula på huven. Ska jag flytta ner motorn så är styrväxeln i vägen. Flyttar jag fram den låt säga 10cm så kan jag sänka motorn. Kan man bara förlänga styrstagen eller innebär flytten av styrväxeln att man förstör styrgeometrin?? För det är en hel del vinklar som förmodligen ska förhålla sig till varandra på rätt sätt.
Haha, tack så mycket! Men jag tror inte riktigt att det stämmer..

Jo Ackerman kommer förändras, du kommer få mer toe in vid sväng så att säga. Litegrann kanske inte gör så mycket men bilen kommer bli understyrd och tråkig..
Det är ganska svårt att åstadkomma scysst styrning, jag har brottats många timmar och jag tycker inte att dett är 100% på min 142a men det får duga. Bygger man nytt kan man ju ändra på mer parametrar också, vilket både gör det svårare och enklare att konstruera.. Prova dig fram är väl bästa sättet! Lycka till :thumbright:
Tack för ditt svar :thumbright:

Får se vad jag hittar på. Nåt blir det i alla fall. För mitt tränade designeröga får ryckningar av jättebulan :hey:
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av JoBy »

Om det går att flytta ner kulbulten lika mycket ute vid spindeln så blir geometrin samma, men det blir ju en annan belastning på spindenls styrarm som antagligen måste förstärkas.
Jonas Bylund
Bild
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av alex b »

Det där svetsade aluinsuget ser bekant ut. Var kommer det ifrån?
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Köpte det av Alfred här på forumet, han bygger Chevelle TT. Men det finns överallt på Ebay också! Ser bra ut men tyvärr inte så bra på sugmotorer p.g.a. runnerslängden.. Men på turbo :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Efter att jag sålt BB427an så har jag påbörjat motorbytet på Camaron. Motorfästen, kylarinfästning, växellådsbalk, början till avgassystem, nya bussningar i framvagnen och styrningen har jag börjat med.
Dock har jag fastnat lite på styrningen då jag vill få dit en kuggstångsstyrning för att fimpa snäckan som läckte och glappade. Men det är svårt att passa in den.. :thumbdown:

Sen har jag börjat flytta ur garaget, eller jag ska rättare sagt halvera min yta då jag fick garage i mitt hyreshus och jag har inte råd med 70 kvm.. Blir svårt att hålla reda på grejerna

Nya stumma motorfästen, orkar inte sätta gummi.. Får bli version 2

Bild


Provmonterat

Bild


Fäste för nya alukylaren

Bild


Fäste klart, samt även hittat rätt på Volvo S80 fläkten

Bild


Växellådsbalk, ska bara målas efter att avgassystemet är klart

Bild


Motor provmonterad med headers och insug.

Bild


Audistyrväxeln jag tänkte använda, men får fan inte plats med den..

Bild


Putsat upp bärarmarna och skaffat nya bussningar och spindelleder, bilen ville gärna självjustera framvagnen så det var ingen fröjd att köra snabbare än 90..

Bild


Nya garaget, typ 35 kvadrat med el och värme! :thumbright:

Bild


Förvara grejer och lite mysmeka kan man iallafall göra!

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Jens Gustavsson »

motor rummet såg större ut nu :thumbright:

bra att ha ett litet mek ställe att skruva motor i.
mvh jens
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

haha, jo onekligen! Men av någon anledning så blir det alltid trångt när man börjar lasta i en massa grejer (ev turbo i framtiden..) :thumbright:
Jo det ska bli kul att meka motor och porta toppar i "hemmagaraget", hoppas bara att grannarna inte gnäller när det är ett jävla surrande från slipen i källaren.. :doh:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Performance_seeker »

Mattias Hahlin skrev:...Jo det ska bli kul att meka motor och porta toppar i "hemmagaraget", hoppas bara att grannarna inte gnäller när det är ett jävla surrande från slipen i källaren.. :doh:
Om du kör med tryckluft så tror dom bara du har öppnat tandläkarmottagning... :hihi: :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar