SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:CC:n kommer jag inte ihåg men mer än din topp, gissar på runt 48cc enligt höjden nedan.
Är denna 144mm så är den bara planad 2,1mm vilket låter lite.
Det sitter KG:s dubbla fjädrar i uppsatta för att ge 120 kg maxtryck med din kam och ca 60kg i sätet.
Det blir mindre komp än med din topp men portningen bör ju ge en del.

Erland
Hej klarar dom fjädrarna verkligen 16mm? är styrningarna mm förbereda för det? jag har i värsta fall en med 14mm lyft som jag kan köra med 270 grader in och ut och 37mm profil in och 106 nock?

att köra 11.0:1 låter lite på en sånhär motor. jag tycker man ska köra mycket högre speciellt som på denna som går på E85. men jag erkänner att det vart trångt med ventiler speciellt med standard säten. ska fräsa ned insugarna och fräsa förbjupningar i kolvarna på avgassidan om man ska köra sugmotor nock vinkel på den.

tänk erland om den inte ger nå mer än standard 531 toppen som är planad? den gav ju 194hk med en turbo kam med 37/33 lyftare :)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Så här står det i ett tidigare inlägg:

Den är långt ifrån hemlig så lägg upp bilder.
Vanlig 531 portning fast lite mindre kanaler än vanligt och 35 ventil istället för 38 ut.
Portat den har Bjarne gjort och det blir bättre varje gång.
Ska se om jag hittar flödesvärdena, det är grabben som flödat också och han är inte här.
225 in vid 16 om jag minns rätt, blir inte mer med så liten kanal men 225 CFM räcker till mer än 225 hästar.
Original toppar ligger mellan 180 och 190 CFM och där stämmer det ju ganska bra mot effekten.
41mm under ventilen in, motsvarar 40,5 om man drar av ventilskaftets area, 41mm in om jag minns rätt.
31.5 under ventilen ut, lite mindre area i svängen och orörd längst ut.
Enligt de simuleringar jag kört så ska toppen funka bättre med 38 ventiler ut så det hade varit ett intressant test att byta efter att först ha testat 35mm.
Kammen har enligt simuleringen för mycket duration ut, den snällare R37-267-15.3 hade fungerat bättre under max effekt trots 35 ventil.
Men det är vad simuleringen säger och den måste ju testas mot verkligheten.
Toppen är planad 3mm, kommer inte ihåg volymen men det blir mindre komp än med Jens topp.

Alltså måste den vara 143,1mm och inte 144,1.
Om du vill plana den mer får du köpa den först för då har jag ingen nytta av den sen.
Den är gjord för att klara av 16mm med både fjädrar och styrningar men om du är orolig
och vill förvissa dig om det så tycker jag att du ska plocka ut 2 ventiler och kolla själv.
Jag hade ju kammen hos mig när jag gjorde toppen men fick inga tryckare så därför blev kammen inte monterad.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade inte satt i den kammen som du har, den är inte optimal.
Men orolig för att den ska ge mindre effekt än innan är jag inte.
Det långa insuget kompenserar nog för kammens duration.
Jag hade velat ha split duration med mindre lyft både in och ut och 38mm:s avgasventil
så det här är en kompromiss för att passa kammen.
Alla tester är intressanta även om resultatet inte blir det man väntat sig.
Man lär sig alltid något.
Du kan ju prova den med turbo kammen också om du hinner.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

hej jo den kammen vi monterar nu är lite för vass för en 2150 men blir kul och som du säger så är all test intressanta. jag har grov justerat ventilerna men väntar på ett par lach caps som inte jag hadde. blir ganska tjocka ca 4mm och lite över och där va mitt sortement lite glest men har beställt lach caps i den storlekarna nu för 4000kr så nu har jag var 0.05mm från 1.5 till 4.5mm minst 4 st men vanliga dim har jag minst 8st av.

jag har en kam sen med ca 270/14.5mm 37mm in och ut 269 12.4mm och 33 tryckare på 106 nock som vi kan testa sen. den borde ge mer "2150RC" register.

jag har nu beställt 4 st mototron tänd spolar till mina test motorer som gör att jag kan optimera tändningen cylinder för cylinder och med stark gnista så det inte påvärkar mät resultaten (mer noga med turbo men även här)

blir spänande och lärorikt att prova Max ecu också på denna motor :thumbright: Natanael har försökt få mig att testa länge men nu händer det på riktigt :) bättre sent än aldrig får man väl säga :lol: bra support och bra instruktions bok må jag då säga :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Maxxecu är bra och stabilt.
Men lämnar lite lite att önska då man vill mappa mot spjälläge(mest på en turbomotor iofs)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

du menar spjäll läge med laddtrycks kompensering? vad är problemet där tycker du?

vad tycker du är fördelen med det mot ren map styrt? vi är splittade här i sävar om för och nackdelar där med men beror nog mycket vad man ska motorn till och så.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Om man har dåligt vakuum med griniga kammar blir det svårmappat med tryck som last.
Då får man mycket finare gång med trottelvinkel som last.
kompenseringstabellen för laddtryck har lite låg upplösning för att kunna mappa fram riktigt snygg bränslekurva.
Visst, man får det att funka, inga problem.
Men vill man trixa lite mer med olika lambda vid olika laddtryck på olika ställen i varvregistret blir man lite bakbunden.
Jag kan iofs bara relatera till mellan min kadett och min brorsons volvo.
I kadetten hade jag DTA som har mycket hög upplösning.
I brorsons volvo(maxxecu) kände jag mig genast handikappad.
///AMG
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

R33-270-14,5 har Agap gjort på min beställning.
Jag kör den i min banbil ihop med R33-264-14 med 105 graders lobseparation och den funkar kanon.
Kollade du om du mått fel och toppen var planad 3mm istället för 2mm.
Det ska bli kul att se hur detta går.

Erland
Användarvisningsbild
Maxxtuning
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Maxxtuning »

MaxxECU har 32x32 celler som max i huvudtabellerna (Fuel, Ignition och lambda target).
Extra tabeller ligger som max 12 x 12 celler vilket borde räcka för de flesta.

Lite fiffigt är att man kan använda extra tabeller som axlar i huvudtabellerna, dvs med lite uppfinningsrikedom kan man skapa en extra tabell med MAP och TPS som axlar som man sedan använder som last axel i huvudtabellen tillsammans med t.ex. varvtal.
Man kan även använda en tabell i en tabell som används i en annan tabell...

Har man orolig motor på lågvarv (vassa kammar) kan man stänga av MAP-sensor värdets inverkan på det beräknade VE-värdet (Fuel --> Fuel inj general --> Use MAP-sensor = Disable) vilket gör det enklare att mappa t.e.x en sugmotor.

Det går givetvis alldeles utmärkt att bara välja TPS som axel i huvudtabellerna och sen köra en korrigering mot MAP (vilket man oftast gör) och vi har aldrig sett något problem relaterat till för dålig upplösning när man mappar på detta sättet.

Kadett4wd: har du någon logg och mapp att kika på så kan jag ge något förslag på hur man skulle kunna göra det annorlunda?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

nu är kamaxeln grund inställd nollad 105grad på 5.5mmTDC lyft räknat med 0.33mmv spel. få se om alla delar kommer inför morgondagen.

ska hur som helst koppla in det sista på boxen i morgon även om det inte kommer nå spolar mm.

kul att ha experterna med här maxtuning :thumbright:

ska lägga upp lite loggar sen på denna motor också så kan alla intresserade kolla på den och diskutera. programvaran för att se loggar i fins här http://www.maxxtuning.se/maxxecu/
nå tips vart man kan ladda upp logg filen så alla intresserade kan komma åt dem? jag är ingen data hacker :)

trevlig helg alla!
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ja det är fina grejer Maxtuning.
Men bara att titta på alla kablarna får mig att skrika förgasare.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Så dyrt som det är att köpa bestyckning till förgasare får mig att skrika insprutning! ;-)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Maxxtuning skrev:MaxxECU har 32x32 celler som max i huvudtabellerna (Fuel, Ignition och lambda target).
Extra tabeller ligger som max 12 x 12 celler vilket borde räcka för de flesta.

Lite fiffigt är att man kan använda extra tabeller som axlar i huvudtabellerna, dvs med lite uppfinningsrikedom kan man skapa en extra tabell med MAP och TPS som axlar som man sedan använder som last axel i huvudtabellen tillsammans med t.ex. varvtal.
Man kan även använda en tabell i en tabell som används i en annan tabell...

Har man orolig motor på lågvarv (vassa kammar) kan man stänga av MAP-sensor värdets inverkan på det beräknade VE-värdet (Fuel --> Fuel inj general --> Use MAP-sensor = Disable) vilket gör det enklare att mappa t.e.x en sugmotor.

Det går givetvis alldeles utmärkt att bara välja TPS som axel i huvudtabellerna och sen köra en korrigering mot MAP (vilket man oftast gör) och vi har aldrig sett något problem relaterat till för dålig upplösning när man mappar på detta sättet.

Kadett4wd: har du någon logg och mapp att kika på så kan jag ge något förslag på hur man skulle kunna göra det annorlunda?
Kan kika på det sen.
Motorn är inte hopsatt ännu.
Då vi bromsade den var tabellen typ 4x8 eller liknande.
(Den jag hittade)
Jag är lite nybörjare på det skall nämnas.
///AMG
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Man får ingen vidare överblick på motorns verkningsgrad i 2D tabellerna tycker jag och väldigt lätt att det blir lite hoppigt och gropigt vilket syns tydligt när bilar kommer hit.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Matti johansson
För mycket laddtryck

Inlägg av Matti johansson »

Mattias J skrev:Man får ingen vidare överblick på motorns verkningsgrad i 2D tabellerna tycker jag och väldigt lätt att det blir lite hoppigt och gropigt vilket syns tydligt när bilar kommer hit.
Håller med mattias, en 3d graph hade suttit som en smäck.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skriv svar