startmap vems golf

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

startmap vems golf

Inlägg av dkw_ »

Hej
söker en startmap eller hjälp i Östersunds området.
har byggt klart min motor 2.0l AGG och det är dags för uppstart. har kopplat in beställt vems med färdig härva. kan man starta motorn utan att ha gjort några inställningar förutom base setup?

min setup
planad portad
266 catcams
extraktor
A4 1.8t spridare
tänkte köra E85

kopplat in primary trigger på hallgivare i fördelar och second på vevaxelgivare
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: startmap vems golf

Inlägg av mattias »

Det borde finnas folk i dina trakter som kan hjälpa dig.

Det är ju ingen nackdel att ha en komplett "config" från en fungerande liknande motor.
Du lär koppla "primary trigger" till vevaxeln, och secondary till fördelaren/kamaxeln.
Sen vet jag inget om typen av trigger-givare och triggerhjul på din motor. Jag kan gissa att det är 60-2 på vevaxel och en tand för kamsynk.
Är det fördelar-tändning?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

Re: startmap vems golf

Inlägg av dkw_ »

Ok bytte plats på trigger,har för mig att jag läste någonstans att det skulle vara bättre med primary på fördelaren därför jag kopplade så. Ja det är 60-2 vevaxel och boxen är beställd för det. ja det är fördelar-tändning. Ska ut o koppla in min nu och se vad jag kan göra.
dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

Re: startmap vems golf

Inlägg av dkw_ »

Skulle någon kunnig vilja kolla på denna config och kolla om jag kan starta med den, kanske komma med några tips. första gången jag håller på med vems och vill vara på den säkra sida.

http://www50.zippyshare.com/v/fjMvRNlU/file.html
dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

vems golf Startad

Inlägg av dkw_ »

Har fått igång bilen och donat lite med en ny tändkurva E85. kan den här funka min bil eller är den helt fel? tanken är att den ska klara besiktning.
undrar också hur jag ska ställa in lambda kurvan , den är ifrån standard config nu.
Funderar också på om jag har ställt in spridar outputs rätt? vad är rekomenderat?
Går det att åka ut och köra med standard congfig bränsle kurva och köra Live ve analyser och köra autotune och låta den ställa in någorlunda?

Här är config som bilden startar med. http://www30.zippyshare.com/v/FHBnm5JD/file.html

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: startmap vems golf

Inlägg av mattias »

Har du ingen kamsynk blir det lotto varje gång du startar upp så det är bra som det är med inställning för spridarna.
Du lär vilja ställa lambda 1.00 ända upp till det vakuum som du normalt brukskör i jämn hastighet. Jag skulle använda lambda 1.00 ända upp till minst 80 kPa på en standard-motor.

Tändutgångstabellen ser helt ok ut. Men det är ju inte fel att köra i navdyno senare (t.ex min :) ).

Ett misstag många gör är att använda allt för många rader/kolumner i början. Det räcker att VE-tabellen har värden varje 20 kPa (20,40,60,80,100, ..) och var 500e varv. Sen om motorn har speciella krav gör man om det lite. Finns bra funktion att göra om tabellerna. Systemet interpolerar mellan alla punkter i tabellerna ändå.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

Re: startmap vems golf

Inlägg av dkw_ »

Tänkte dela med mig av de inställningar jag hann få till innan vinterförvaring, som funkar bra. Verkar dock dra mycket soppa, hur mycket kan man förvänta sig ökningen bli efter E85 konvertering? Blir nog en riktigt bänkning/dyno till sommaren. När man byter till till wasted spark spole, hur gör man om man vill ta bort fördelaren? någon form av täcklock med drev som driver oljepumpen?

Länk till en liten write-up på vems hemsida.
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=PatrikGolf

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar