Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Lillen »

Lätta köttklumpen brukar ju vara ungefär så länge man orkar vara utan mat
VW & Volvo.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Lillen!
Måste nog minska intaget av skräpmat! Snabbmat är nog melodin om man ska köra fort tror jag....
Där du har seglat, där har jag rott!
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Lillen »

Instämmer :mrgreen:
VW & Volvo.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Det har kommit några CrMo-rör. Dom ska räcka till både motorfästen, växellådsbalk samt till en förstärkning av bakre subframen.

Bild
Hyresvärden har pulverlackat pedalstället, så nu är det färdigborrat. Det blev väldigt bra. Nu återstår att skaffa aluminiumbult...
Senast redigerad av Per Ohlsson den sön dec 13, 2015 1:00 am, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
MatsIDalby
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 07, 2014 4:17 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av MatsIDalby »

Bäste Per,

Ska du köra j-vlig snabbt ta då ett par dl recinolja tio min innan start!!!!

Mats
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av hfo »

Hur många gram gav borrmaskinsbantningen? Kanske gav nått gram på chauffören med? Det är ju drygt att borra med handborrmaskin.. ;)
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Mats!
Jag uppnår samma laxerande effekt om jag äter glass i stora mängder, så jag föredrar den varianten! ;-)

hfo!
Med aluminiumbult borde viktreduceringen landa på ungefär 0,3 kg

Bild
Har varit på Handelsstål och skaffat en sån här som ska sitta ihop med rören..

Bild
Hade lite draghjälp idag. Han fick låna min nya vinkelslip.

Bild
Nu ryms både framdiffen och styrväxeln, så snart är det provkörning på gång.
Där du har seglat, där har jag rott!
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Volvo C30 Rallycross

Inlägg av hfo »

Vad Är det för diff du har där i framändan? Måste ha missat något inlägg tidigare?
Har du bestämt dig för vad det blir för låda?
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

hfo!
Det är en framdiff från Sellholm med 3,31 i utväxling. Har även en bakdiff med samma utväxling, men denna huserar i ett hus från en Volvo XC70.
Det lutar åt en Sadev, men det sitter i slantarna. Studiebidraget är så lågt att man inte ens kan bygga en räserbil för några miljoner längre...
Fick en lockande offert från Sellholm på en låda, men jag hade en sån där MPG i min S40, men den funkade inte bra. Därför är jag lite skeptisk till dom lådorna, även om dom gjort om mycket i dom sedan jag hade en sån.

Bild
Briggs & Stratton
Där du har seglat, där har jag rott!
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av hfo »

Får du köra vilken låda du vill, lr finns det några enstaka som är tillåtna i "din" klass? Tyckte 3mo hade mycket fina grejor i sin monter på Köln-mässan förra året.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

hfo!
Vi får åka med nästan vilken slags lådor som helst. Dock ska dom vara mekaniskt manövrerade och det finns säkert även någon begränsning på antalet växlar.
Dom såg ju fina ut dom där lådorna, men 550 Nm låter lite klent. Sedan är frågan hur det ser ut med reservdelar, för hittills har aldrig någon låda hållit för mina växlingar. Då jag åkte med Sellholms MPG-låda, fick jag av stången som skiftgaflarna löper på....två gånger.

Bild
Idag har det svetsats lite.

Bild
Vi har byggt en del fästen på bakre subframen. Dels har diffhuset fått helsvetsade fästen, men även subframen ska fästas på fler punkter mot karossen.
Där du har seglat, där har jag rott!
azmo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör sep 12, 2015 6:18 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av azmo »

Det här kommer bli så jävla fett!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Sedan är frågan hur det ser ut med reservdelar, för hittills har aldrig någon låda hållit för mina växlingar. Då jag åkte med Sellholms MPG-låda, fick jag av stången som skiftgaflarna löper på....två gånger.
Hur växlar du egentligen :hey: ,väntar du inte så att det blir ledigt nästan växel utan det är våld som gäller..... :mrgreen:
Har du en väl fungerande Gear-Cut så tror jag det är lättare att växla och det slits mindre i växellådan :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av x6rs »

Kollat med Mats Karlsson ang. Låda? Unicus.se
0708960667
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Per Ohlsson skrev:Då jag åkte med Sellholms MPG-låda, fick jag av stången som skiftgaflarna löper på....två gånger.
På dom nya lådorna är den stången homogen utan hålen för stiften som håller gafflarna, knoppen som löper i trumman är fräst i gaffeln istället. Dom gjorde en ny version av stången till den gamla lådan med grövre gods också (inte ens Mats Öhman har kört sönder en sån och han har spöat mycket i växlingsmekanismen med sin hydrauliska växling)
/ Niklas Sandström
Skriv svar