Volvo C30 Rallycross
Re: Volvo C30 Rallycross
Lätta köttklumpen brukar ju vara ungefär så länge man orkar vara utan mat
VW & Volvo.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Lillen!
Måste nog minska intaget av skräpmat! Snabbmat är nog melodin om man ska köra fort tror jag....
Måste nog minska intaget av skräpmat! Snabbmat är nog melodin om man ska köra fort tror jag....
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross

Det har kommit några CrMo-rör. Dom ska räcka till både motorfästen, växellådsbalk samt till en förstärkning av bakre subframen.

Hyresvärden har pulverlackat pedalstället, så nu är det färdigborrat. Det blev väldigt bra. Nu återstår att skaffa aluminiumbult...
Senast redigerad av Per Ohlsson den sön dec 13, 2015 1:00 am, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån jul 07, 2014 4:17 pm
Re: Volvo C30 Rallycross
Bäste Per,
Ska du köra j-vlig snabbt ta då ett par dl recinolja tio min innan start!!!!
Mats
Ska du köra j-vlig snabbt ta då ett par dl recinolja tio min innan start!!!!
Mats
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Hur många gram gav borrmaskinsbantningen? Kanske gav nått gram på chauffören med? Det är ju drygt att borra med handborrmaskin.. 

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Mats!
Jag uppnår samma laxerande effekt om jag äter glass i stora mängder, så jag föredrar den varianten!
hfo!
Med aluminiumbult borde viktreduceringen landa på ungefär 0,3 kg

Har varit på Handelsstål och skaffat en sån här som ska sitta ihop med rören..

Hade lite draghjälp idag. Han fick låna min nya vinkelslip.

Nu ryms både framdiffen och styrväxeln, så snart är det provkörning på gång.
Jag uppnår samma laxerande effekt om jag äter glass i stora mängder, så jag föredrar den varianten!

hfo!
Med aluminiumbult borde viktreduceringen landa på ungefär 0,3 kg

Har varit på Handelsstål och skaffat en sån här som ska sitta ihop med rören..

Hade lite draghjälp idag. Han fick låna min nya vinkelslip.

Nu ryms både framdiffen och styrväxeln, så snart är det provkörning på gång.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Volvo C30 Rallycross
Vad Är det för diff du har där i framändan? Måste ha missat något inlägg tidigare? 
Har du bestämt dig för vad det blir för låda?

Har du bestämt dig för vad det blir för låda?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
hfo!
Det är en framdiff från Sellholm med 3,31 i utväxling. Har även en bakdiff med samma utväxling, men denna huserar i ett hus från en Volvo XC70.
Det lutar åt en Sadev, men det sitter i slantarna. Studiebidraget är så lågt att man inte ens kan bygga en räserbil för några miljoner längre...
Fick en lockande offert från Sellholm på en låda, men jag hade en sån där MPG i min S40, men den funkade inte bra. Därför är jag lite skeptisk till dom lådorna, även om dom gjort om mycket i dom sedan jag hade en sån.

Briggs & Stratton
Det är en framdiff från Sellholm med 3,31 i utväxling. Har även en bakdiff med samma utväxling, men denna huserar i ett hus från en Volvo XC70.
Det lutar åt en Sadev, men det sitter i slantarna. Studiebidraget är så lågt att man inte ens kan bygga en räserbil för några miljoner längre...
Fick en lockande offert från Sellholm på en låda, men jag hade en sån där MPG i min S40, men den funkade inte bra. Därför är jag lite skeptisk till dom lådorna, även om dom gjort om mycket i dom sedan jag hade en sån.

Briggs & Stratton
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Får du köra vilken låda du vill, lr finns det några enstaka som är tillåtna i "din" klass? Tyckte 3mo hade mycket fina grejor i sin monter på Köln-mässan förra året.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
hfo!
Vi får åka med nästan vilken slags lådor som helst. Dock ska dom vara mekaniskt manövrerade och det finns säkert även någon begränsning på antalet växlar.
Dom såg ju fina ut dom där lådorna, men 550 Nm låter lite klent. Sedan är frågan hur det ser ut med reservdelar, för hittills har aldrig någon låda hållit för mina växlingar. Då jag åkte med Sellholms MPG-låda, fick jag av stången som skiftgaflarna löper på....två gånger.

Idag har det svetsats lite.

Vi har byggt en del fästen på bakre subframen. Dels har diffhuset fått helsvetsade fästen, men även subframen ska fästas på fler punkter mot karossen.
Vi får åka med nästan vilken slags lådor som helst. Dock ska dom vara mekaniskt manövrerade och det finns säkert även någon begränsning på antalet växlar.
Dom såg ju fina ut dom där lådorna, men 550 Nm låter lite klent. Sedan är frågan hur det ser ut med reservdelar, för hittills har aldrig någon låda hållit för mina växlingar. Då jag åkte med Sellholms MPG-låda, fick jag av stången som skiftgaflarna löper på....två gånger.

Idag har det svetsats lite.

Vi har byggt en del fästen på bakre subframen. Dels har diffhuset fått helsvetsade fästen, men även subframen ska fästas på fler punkter mot karossen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Det här kommer bli så jävla fett!
Re: Volvo C30 Rallycross
Hur växlar du egentligenPer Ohlsson skrev:Sedan är frågan hur det ser ut med reservdelar, för hittills har aldrig någon låda hållit för mina växlingar. Då jag åkte med Sellholms MPG-låda, fick jag av stången som skiftgaflarna löper på....två gånger.


Har du en väl fungerande Gear-Cut så tror jag det är lättare att växla och det slits mindre i växellådan

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Volvo C30 Rallycross
På dom nya lådorna är den stången homogen utan hålen för stiften som håller gafflarna, knoppen som löper i trumman är fräst i gaffeln istället. Dom gjorde en ny version av stången till den gamla lådan med grövre gods också (inte ens Mats Öhman har kört sönder en sån och han har spöat mycket i växlingsmekanismen med sin hydrauliska växling)Per Ohlsson skrev:Då jag åkte med Sellholms MPG-låda, fick jag av stången som skiftgaflarna löper på....två gånger.
/ Niklas Sandström