Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Absolut, men förgasare är inte billigt heller. Jag har gått den vägen och vet vad det kostar, fastän att jag redan hade förgasaren så blir det fort dyrt. Renoveringssats och nitrophyl flottörer 1000-1300 kr, munstyckslåda 800 kr, regulator 1000 kr, tändsystem för att kunna få lite justerbarhet, 3-4000 kr osv. Spilla ut bensin för 10 000 vid munstycksbyte Sen tillkommer ju allt det som du ändå behöver till ett sprut: Bränslepump, returledning, bredbandslambda, avgastemp osv. Modifierar man en Holley för att trycka igenom så försvinner chokefunktionen.
Jag gillar förgasare för att det är enkelt och mekaniskt. Det är inte svårt att få det att funka bra med turbo, nästan tvärtom. Jag kör med pitotrör och använder tillskottsventilen och dess kanaler som anrikningen vid laddtryck, lambdan ligger stabilt under tryck hela tiden. Behöver jag mer bränsle så borrar jag upp två kanaler, tar inte lång tid. Har haft planer på att bygga om tillskottsventilen med, men tror inte att jag är tillräckligt nyfiken. MEN förgasare har sina begränsningar och det är bara att inse. Insprutning är helt fantastiskt, loggning, laddtrycksstyrning och ett helt annat bruksvärde.
Kul med en 327 cui motor Din bil kommer gå bra. Det var inte på min motor det testet gjordes, det var en motor som skulle EFI konverteras och som testades med några olika insugs/förgasar kombinationer innan sprutet monterades.
/David
Jag gillar förgasare för att det är enkelt och mekaniskt. Det är inte svårt att få det att funka bra med turbo, nästan tvärtom. Jag kör med pitotrör och använder tillskottsventilen och dess kanaler som anrikningen vid laddtryck, lambdan ligger stabilt under tryck hela tiden. Behöver jag mer bränsle så borrar jag upp två kanaler, tar inte lång tid. Har haft planer på att bygga om tillskottsventilen med, men tror inte att jag är tillräckligt nyfiken. MEN förgasare har sina begränsningar och det är bara att inse. Insprutning är helt fantastiskt, loggning, laddtrycksstyrning och ett helt annat bruksvärde.
Kul med en 327 cui motor Din bil kommer gå bra. Det var inte på min motor det testet gjordes, det var en motor som skulle EFI konverteras och som testades med några olika insugs/förgasar kombinationer innan sprutet monterades.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Med din förklaring av förgasare ser jag ingen större anledning att köra förgasare Har provat själv så vet att förgasare kan vara väldigt förlåtande...men med t.ex. ett ms1 och en snabb mappning hos nån erfaren hade du haft bra mycket mindre bekymmer...och troligen bra mycket mer effekt
Har ett insug med isvetsade spridarhylsor och ett stort nytt spjällhus du kan få köpa billigt.
Har ett insug med isvetsade spridarhylsor och ett stort nytt spjällhus du kan få köpa billigt.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Om nu växellådan är en förmodat svag punkt tycker jag nog du måste rasa den innan du är färdig med bilen.
Upp på hästen och kämpa en säsong till med bilen
Skämt åsido,
Det är ganska mycket prylar att byta ut för att köra med sprut, så jag förstår om du vill utforska inslagen förgasar bana färdigt först.
Vad ligger motorn på i original effekt tror du ?
Upp på hästen och kämpa en säsong till med bilen
Skämt åsido,
Det är ganska mycket prylar att byta ut för att köra med sprut, så jag förstår om du vill utforska inslagen förgasar bana färdigt först.
Vad ligger motorn på i original effekt tror du ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Jo takk.David Herbertsson skrev:Absolut, men förgasare är inte billigt heller. Jag har gått den vägen och vet vad det kostar, fastän att jag redan hade förgasaren så blir det fort dyrt. Renoveringssats och nitrophyl flottörer 1000-1300 kr, munstyckslåda 800 kr, regulator 1000 kr, tändsystem för att kunna få lite justerbarhet, 3-4000 kr osv. Spilla ut bensin för 10 000 vid munstycksbyte Sen tillkommer ju allt det som du ändå behöver till ett sprut: Bränslepump, returledning, bredbandslambda, avgastemp osv. Modifierar man en Holley för att trycka igenom så försvinner chokefunktionen.
Jag gillar förgasare för att det är enkelt och mekaniskt. Det är inte svårt att få det att funka bra med turbo, nästan tvärtom. Jag kör med pitotrör och använder tillskottsventilen och dess kanaler som anrikningen vid laddtryck, lambdan ligger stabilt under tryck hela tiden. Behöver jag mer bränsle så borrar jag upp två kanaler, tar inte lång tid. Har haft planer på att bygga om tillskottsventilen med, men tror inte att jag är tillräckligt nyfiken. MEN förgasare har sina begränsningar och det är bara att inse. Insprutning är helt fantastiskt, loggning, laddtrycksstyrning och ett helt annat bruksvärde.
Kul med en 327 cui motor Din bil kommer gå bra. Det var inte på min motor det testet gjordes, det var en motor som skulle EFI konverteras och som testades med några olika insugs/förgasar kombinationer innan sprutet monterades.
/David
Vi får vel se. De fleste får problemer ved moderat turbokonvertering av disse motorene og jeg er helt sikker på at jeg ikke blir ett unntak.
Akkurat nå er ditt prosjekt og dine utfordringer mer interessante synes jeg. Ser virkelig frem til å høre hvor høyt eksostrykk motoren faktisk har.
Vil tipse om å se på ratio innsugsfløde i CFM / CID og sammenligne med en rødmotor fordi jeg synes at det forklarer noe om utfordringene.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Det tråkiga är ju bara att det inte finns några billiga alternativ sedan när lådan rasar, antingen betala 7000 för en likadan låda, svetsa om BMW låda för 12000:- och jäkla massa jobb med växellådsfäste, spakställ, kardan, svänghjul och kopplng. Köpa nåt bra som passar är ju 25 000:- och uppåt.Daniel-635 skrev:Om nu växellådan är en förmodat svag punkt tycker jag nog du måste rasa den innan du är färdig med bilen.
Upp på hästen och kämpa en säsong till med bilen
Skämt åsido,
Det är ganska mycket prylar att byta ut för att köra med sprut, så jag förstår om du vill utforska inslagen förgasar bana färdigt först.
Vad ligger motorn på i original effekt tror du ?
Förutom kallstarts hanteringen så är det inget större problem med förgasaren, bara ett irritationsmoment. Jag ligger på lambda 1-1,03 vid låglast och lambdan ligger stabilt vi fullgas, även om den nu skulle visa sig gå för fett, så är den konsekvent. När jag går på fullgas så får jag en punkt där den går alldeles för fett, men det går att justera till.
Skillnaden är nog när man använder bredbandslambda till förgasaren, då ser man allt och hakar upp sig på det. Hade jag inte använt den så hade jag bara kört och varit nöjd. Bara använda den till att ställa in och sedan slänga bort den
Angående effekten så är det någonstans mellan 145-160 hk angivet i original skick.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
0.75 bar laddtryck ska som tumregel ge storleksordnigen 75% mer effekt.
160hk * 1.75 = 280 hk
Effekten du fick vid bromsningen är kanske ugefär som det borde vara. Den går väl bra mycket bättre med turbo än utan.
160hk * 1.75 = 280 hk
Effekten du fick vid bromsningen är kanske ugefär som det borde vara. Den går väl bra mycket bättre med turbo än utan.
Jonas Bylund
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Toppene her er portet og fløder 192 cfm v/ 0,5" som rekker sånn ca. til 380 hk. 224/234 kammen rekker også til 380 hk i en sugemotor så potensialet er vel egentlig i nabolaget 600 ++ hp her ?
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Hej David! Jag känner igen effektkurvan för min såg likadan ut. Jag hade då 355:a med lite portade original järntoppar (corvette -85), 9.0 i komp (23 grader tändning vid full boost) och en liknande kam. Bromsade 303 whp vid 0.95 bar, centrifugal kompressor. Jag hade iofs TPI insug men jag tror det var topparna som ströp mest. Jag tyckte bilen gick riktigt bra med den effekten, effekten kan tyckas låta lite men bilen gick som en raket. // Kristian
Camaro IROC Turbo 587 whp 927nm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Ligger effekten såpass lågt är ju JoBy något på spåren.
Ligger du på lambda 1,0-1,03 på låglast är det ju perfekt.
Och så länge du inte ligger fetare än 0,75 på fullgas kan det ju knappast vara horder av hästar som saknas, utan bara ett rejält hovstall ?
Har du bra svänghjul med gradskiva på ?
Kanske man kan se vart tändningen hamnar när man torrgasar.
Bara med centrifugalvikterna ute, och laddtryck från garagekompressorn?
Ligger du på lambda 1,0-1,03 på låglast är det ju perfekt.
Och så länge du inte ligger fetare än 0,75 på fullgas kan det ju knappast vara horder av hästar som saknas, utan bara ett rejält hovstall ?
Har du bra svänghjul med gradskiva på ?
Kanske man kan se vart tändningen hamnar när man torrgasar.
Bara med centrifugalvikterna ute, och laddtryck från garagekompressorn?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Varför är tändläget så viktigt?
Vrid till den går bra
Vrid till den går bra
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Jo, förutsatt att motorn är helt standard. Nu är det ju ändå(lite) höjt komp, kamaxel med mer lyft och duration, portade toppar med högre flöde på alla lyft, bättre insug och mina grenrör borde ju inte vara sämre än gjutjärnsgrenrören som sitter där original, borde ju bli någon mätbar effekt av det? Känns som om det borde bli mer än 168 hk av det? Absolut att bilen går bättre med turbon än utan, jag "behöver" inte mer effekt, det är mer det att jag hade trott att denna kombinationen skulle ge mer?JoBy skrev:0.75 bar laddtryck ska som tumregel ge storleksordnigen 75% mer effekt.
160hk * 1.75 = 280 hk
Effekten du fick vid bromsningen är kanske ugefär som det borde vara. Den går väl bra mycket bättre med turbo än utan.
Baxman: Ungefär så tänkte jag med.
Schwitzer: Kul att du skriver med Det var som f-n.. Vad har du för spec. nu, du har ju lite mer effekt?
Daniel-635: Jo, men som sagt ovan borde ju den mekaniska trimningen ge någon utväxling med. Bränsleblandningen är ju helt okej ur en sönderborrad aluminium bit från USA. Vill man lägga mer tid så kan man få till det riktigt bra över hela registret. Det man får leva med är ju kallstarten och att om du smyger på laddtryck utan att ha gasen i botten så leanar den ju ut tills kolvarna smälter. Det är ju som insprutning, vet man inte hur man ställer in det blir det ju inget bra ändå.
Svängningsdämparen är graderad och jag har dubbelkollat att nollmarkeringen stämmer när ettan är i topp. Mer har jag inte hunnit med än.
Ja, tändningen ska jag kolla. Fördelaren är ju stummad, allt händer i boxen; MSD 6530.
Kadett4wd: Du har en poäng, men iom att jag inte direkt bryter någon ny mark med mitt koncept så borde jag hamna väldigt nära vad andra åker med?
Kul att det är många som engagerar sig, tack
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Kollade i instruktionerna till msd boxen, kör du med mapsensor till den? Hur ser tändkurvan ut? Kan ju finnas många goa kusar där om det har skett nått tankefel å du våldsbackar tändningen av misstag. Men de borde synnas på grenrör att dom börjar glöda rätt lätt. Är det rimligt annars med specen på motorn att effekten faller så där som en sten över 5000varv?
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Min erfarenhet av 2v motorer är att (enbart erfarenhet av Övetladdat) saknar man några få grader tändning får man inte alls den effekt man borde,och för att grenrör ska bli så varma att det blir uppenbart så krävs ännu några grader.
Som exempel med 4-5 grader under max effekt saknas 10%
För att grenrör ska glöda så ligger man kanske 8-10 grader under max effekt
Men ändå det känns som det saknas mer än 10% effekt så det borde isåfall vara fler grejjor som spökar.
Jag skulle säga, komplettera med ännu en lambda för att dubbelkolla.
Montera egt mätning och mottryck i grenrör.provtryck så inte ladd luft läcker ut.
Kolla även wg så den inte tjyvöppnar även om det inte borde påverka maxeffekten
Som exempel med 4-5 grader under max effekt saknas 10%
För att grenrör ska glöda så ligger man kanske 8-10 grader under max effekt
Men ändå det känns som det saknas mer än 10% effekt så det borde isåfall vara fler grejjor som spökar.
Jag skulle säga, komplettera med ännu en lambda för att dubbelkolla.
Montera egt mätning och mottryck i grenrör.provtryck så inte ladd luft läcker ut.
Kolla även wg så den inte tjyvöppnar även om det inte borde påverka maxeffekten
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Som jag fattat med boxen där så lägger ställer man fördelaren på en grundtändning. Sen med boxen kan man välja att antingen köra med map styrd backning eller via en ingång å backa per varvtal på samma brytare om man kör typ gas. Å har man gjort en tabbe kan ju de vara många grader felbackning.
Jag gjorde tabben att nolla tändningen mot fel märke sen lite justerande av laddtryck vid en iskörning gjorde att jag hamna i rutor där jag inte varit å ändrat av lathet. Det tillsammans med att tändtabellen var rätt feg från början gjorde att den gick riktigt i väggen när man kom upp i rutorna jag inte fixat. Den effektkurvan hade sett ut som din ungefär. Men då lyste hela turbo å grenrör ljusgult och turbon koxa igen så lagringen fastna å blev slut senare. Nu har ju du en "mössa" på turbon å lindat överallt men minsta lilla springa skulle avslöja isåfall.
Jag gjorde tabben att nolla tändningen mot fel märke sen lite justerande av laddtryck vid en iskörning gjorde att jag hamna i rutor där jag inte varit å ändrat av lathet. Det tillsammans med att tändtabellen var rätt feg från början gjorde att den gick riktigt i väggen när man kom upp i rutorna jag inte fixat. Den effektkurvan hade sett ut som din ungefär. Men då lyste hela turbo å grenrör ljusgult och turbon koxa igen så lagringen fastna å blev slut senare. Nu har ju du en "mössa" på turbon å lindat överallt men minsta lilla springa skulle avslöja isåfall.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Ja, jag kör med en mapsensor. Finns nog någon bild på tändkurvan i tråden. Jag kan ju lägga upp en bild sen iom. att jag ska dubbelkolla ändå. Det är ju mycket möjligt att jag har gjort en tankemiss med kurvan under laddtryck.Johan Lindberg skrev:Kollade i instruktionerna till msd boxen, kör du med mapsensor till den? Hur ser tändkurvan ut? Kan ju finnas många goa kusar där om det har skett nått tankefel å du våldsbackar tändningen av misstag. Men de borde synnas på grenrör att dom börjar glöda rätt lätt. Är det rimligt annars med specen på motorn att effekten faller så där som en sten över 5000varv?
Precis som du skriver så låser man fördelaren på max tändning som man vill ha och sedan får man dra ifrån i boxen beroende på vakuum och tryck.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085