Jo det är väl nackdelen med den här pumpen att byta ut slangarna som redan är "tilltagna" när jag ändå inte kommer att ta ut så pass med effekt så att jag egentligen behöver så här pass häftig pump.
Fick en stund över och fortsatte lite smått med min kollektor. Började med wastegateuttaget.
Har alltid annars kört med Lenox hålsågar men testade den här gången med en billig hålsåg från jula som kostar en tiondel av pengarna och blev ganska imponerad då jag hade inställningen att det inte alls skulle gå att få ett hål med en hålsåg för några tjugolappar.
Då är det bara att svetsa ihop den vid tillfälle.
Sen dök det upp ännu en skoter med hål i kylaren så den lagade jag på plats så ägaren slapp demontera kylaren.
Tanken är ju att köra med m20 lutning i turbo e30:in så jag har börjat med att vinkla om tråget och tänkte samtidigt öka oljevolymen en aning.
Har grejat lite mera nu. Har svetsat ihop tråget och gjort så jag har en oljeplugg.
Jag går i funderingar på att sätta färg på tråget men hade viljat ha något som sitter kvar och har inga grejer för att kunna pulverlacka....Undra om någon form av krymplack hade fungerat...
Har även hjälpt en bekant som behövde lite mer plats baktill på sin yamaha Nytro turbo.
Nu blev jag lat och blästrade och klarlackade tråget istället så kanske inte skiten fastnar lika lätt i alla fall
Sen blev jag inblandad i nästa hemska skoter. En phazer turbo som avgassystemet var helt slut på. Bland annat konorna vid utblåset fanns bara kvar till hälften så jag fick en vision om att tillverka ett verktyg för att pressa nya konor.
Det anlände lite ventilfjädrar häromdagen till turbomaskinen
Insåg även att jag hade så pass med dubbhöjd nuförtiden sen jag gick upp i svarvstorlek så att jag borde kunna sticka av och plana växellådor i svarven så jag ordnade så att jag kan spänna upp dom.
Får väl fortsätta med växellåds temat. Skaffade en m60b30 som ska bli växellådsjigg för att kunna svetsa om manuella lådor till bmw m60.
Svänghjulet satt ju så illa som för många andra så det blev lite brutalare demontering än vad som var tänkt.
Då var det dags att fundera på själva jiggen till ramlagerlägena. Hade ju en jigg till bmw m30 men den har ju mindre diameter och längre mellanrum mellan lagerlägena....
Det fick bli att svarva en hylsa med presspassning för att både öka diametern och förlänga jiggen...
Jaha då var det åter till svänghjulet. Vred ju och knäckte någon torx när jag försökte få lös det. Dom är ju visst omtalade dessa m60 svänghjul just att man många gånger får rondella upp dom och slå lös bultarna med huggmejsel eller annan hardcorevariant.
Nu behöver ju jag detta svänghjul så jag fick hitta på något annat
Kapade av vevaxeln.
Upp i svarven
Så till sist hade jag fått lös mitt svänghjul helt...