T3 Avgashus eller Tial Vband
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Analysera det du svarade mig ett par ggr.....
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
svammel.
"Surge är när turbon levererar högre flöde än motorn klarar av och kompressorn klarar inte av att bygga laddtryck av det. Det har inget med att motorn inte klarar av laddtryckshöjning. Får man surge så är det turbon som inte klarar av att leverera och är därmed feldimensionerad mot motorn."
"Surge är när turbon levererar högre flöde än motorn klarar av och kompressorn klarar inte av att bygga laddtryck av det. Det har inget med att motorn inte klarar av laddtryckshöjning. Får man surge så är det turbon som inte klarar av att leverera och är därmed feldimensionerad mot motorn."
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Vi vänder på frågan istället Alexander.
Om du skulle bygga en 1200hk cossiemotor.
Hur skulle du bete dig?
Om du skulle bygga en 1200hk cossiemotor.
Hur skulle du bete dig?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Givetvis är det som du skriver att en turbo går i surge om inte motorn orkar svälja, men att säga att inte turbon levererar är ju helt galet. Den har inget problem med att "klara av att bygga laddtryck" Den gör givetvis exakt det den ska. Har man dessutom tagit i lite granna och kan tänka sig att kanske montera en lite större turbo än nåt runt 50mm kommer man stöta på problemet rätt hårt om man går på sådana varvtal att turbon levererar hårt men motorn inte tar emot, t.ex som att låsa upp en racemotor med 70-80mm aggregat på typ 4000varv, tillräckligt högt för att väcka turbon men för lågt för att ösa igång motorn.
Då kan man ju göra två olika saker.
Man accepterar situationen å ger fan i att ligga där när man mappar, för man kommer aldrig hamna där sen när man brukar motorn ändå.
Eller så ger man sig på problemet, å där tycker ju jag att man grejjar med motorn i såfall om man nödvändigtvis måste in på dom varvtalen.
Ska man ge sig på turbon så lär man ju byta till en mindre kompressor eller ett större turbinhus eller något för att komma runt "problemet" men då ändrar man ju karaktären och hela tanken man hade med sitt motorbygge från första början iockmed att man sabbar det motorns karaktär på ett eller annat sätt. Antingen kommer den ge mindre effekt än man tänkt från början eller så förändrar/försämrar man spoolupen på turbon.
Då kan man ju göra två olika saker.
Man accepterar situationen å ger fan i att ligga där när man mappar, för man kommer aldrig hamna där sen när man brukar motorn ändå.
Eller så ger man sig på problemet, å där tycker ju jag att man grejjar med motorn i såfall om man nödvändigtvis måste in på dom varvtalen.
Ska man ge sig på turbon så lär man ju byta till en mindre kompressor eller ett större turbinhus eller något för att komma runt "problemet" men då ändrar man ju karaktären och hela tanken man hade med sitt motorbygge från första början iockmed att man sabbar det motorns karaktär på ett eller annat sätt. Antingen kommer den ge mindre effekt än man tänkt från början eller så förändrar/försämrar man spoolupen på turbon.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Lycka till...
En cossiemaskin utan vidare trim lär du behöva ladda 6 bar på....
En cossiemaskin utan vidare trim lär du behöva ladda 6 bar på....
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Ser du inte det EXTREMT knasiga i det?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Big Al skrev: Surge är när turbon levererar högre flöde än motorn klarar av och kompressorn klarar inte av att bygga laddtryck av det.
Okej så din absolut bästa metod att komma runt surge är att se till att turbon flödar sämre!?!Big Al skrev: Om vi ska tala om surge så finns det väldigt många lösningar på problemet. För att nämna några så är just flödespreparering av turboaggregatet en av alla lösningar.
Bland de absolut bästa är att variabelt ändra kompressorinducerns storlek om man nu vill hålla sig till en enda turbo.

Jag, Kökarmicke med flera anser nog snarare att det är bättre att öka flödet i topplocket än att sänka det i turbon.
Förklara gärna hur din variabla inducer skulle se ut....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Du tror alltså helt seriöst att du kan fylla och tömma cylindrarna på 1200hk i en så dålig maskin som cossien utan att radikalt ändra på topp, ventiler och kammar?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
+1 Mattias.
Precis vad jag for efter, cossiemaskinen är direkt olämplig i stdutförande.
Precis vad jag for efter, cossiemaskinen är direkt olämplig i stdutförande.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
I en perfekt värld utan yttre påverkan eller ineffektivitet på turbos så ökar luften till 600 grader om man laddar 6bar.
har du en varm sommardag 30 gradig luft är du uppe i 630 grader.
Mao över smältgränsen för aluminium.
Med ineffektivitet i varje turbo, lär du behöva en trestegs anläggning för att nå 6bar hyfsat effektivt.
Så kan du nog räkna med ca 800grader lufttemp.
Man måste alltså ha mellankylare mellan turbos, skulle vilja se hur det skulle få plats i motorrummet på en normal bil.
Kylanläggningen för att komma ned mot 40 grader blir ENORM för den luftmängden 1200hk har.
Och tre turbos,,, de kommer inte längre drivas av överskottsenergi ur avgaserna enbart, du behöver skapa extra energi för att dra runt hela turbosystemet, varav den kommer bli en parasit i stort sett, likt en kompressormotor.
Där försvinner än mer effektivitet ur maskin, som ger än mer värme.
har du en varm sommardag 30 gradig luft är du uppe i 630 grader.
Mao över smältgränsen för aluminium.
Med ineffektivitet i varje turbo, lär du behöva en trestegs anläggning för att nå 6bar hyfsat effektivt.
Så kan du nog räkna med ca 800grader lufttemp.
Man måste alltså ha mellankylare mellan turbos, skulle vilja se hur det skulle få plats i motorrummet på en normal bil.
Kylanläggningen för att komma ned mot 40 grader blir ENORM för den luftmängden 1200hk har.
Och tre turbos,,, de kommer inte längre drivas av överskottsenergi ur avgaserna enbart, du behöver skapa extra energi för att dra runt hela turbosystemet, varav den kommer bli en parasit i stort sett, likt en kompressormotor.
Där försvinner än mer effektivitet ur maskin, som ger än mer värme.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Håller med om det olämpliga i att enbart trimma med laddtryck.
Men stämmer det verkligen att 6bars tryckökning ger 600gradig luft?
Tänker på kompressorerna på jobb, förvisso skruvkompressorer, men de ger 14kubik i minuten stycket och systemtrycket ligger på ca 7bar. De utvecklar förvisso en hel del värme, men 600-700grader är mycket.
Men stämmer det verkligen att 6bars tryckökning ger 600gradig luft?
Tänker på kompressorerna på jobb, förvisso skruvkompressorer, men de ger 14kubik i minuten stycket och systemtrycket ligger på ca 7bar. De utvecklar förvisso en hel del värme, men 600-700grader är mycket.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.