Tjena allihop!
Jag hjälper en kompis att bygga en M50tu turbo. Tanken är att det ska bli lite utav ett snikbygge. Han har köpt en 2.8l vev och kolvar från en M52 och har tänkt köra med ickevanos stakar.
I alla fall så undrar jag nu hur vi gör med kolvringarna, är det något man SKA byta ut eller går det att köra med dem som sitter på kolvarna som han köpt?
Det är ju ändå rätt viktigt att de håller tätt, om inte annat för att man ska lyckas ta ut så mycket effekt som möjligt. Ingen av oss har slipat in kolvringar tidigare, så det jag undrar är hur avancerat det egentligen är?
Funderingar kring att montera ihop motorblock
Funderingar kring att montera ihop motorblock
Patrik Hörnfeldt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Funderingar kring att montera ihop motorblock
Det är bara ni som kan avgöra vad man måste göra, men jag hade i alla fall henat cylindrarna och bytt kolvringar när allt ändå är demonterat. Kostnaden är inte så otroligt hög för detta och resultatet blir garanterat mycket bättre! Dom begagnade ringarna har slitit in sig tillsammans med blocket dom kommer från så det bör väl bli tätare med nya.
Slipa/fila kolvringar är väl inte så svårt men kan vara lite tidsödande med mätning-fila-mätning-fila osv... Vill man göra det lite enkelare för sig så köper man tex den här: http://dalhems.com/sv/p/e2af8d7527cc488 ... vringsslip
Om man kör kolvar och ringar med std borr och sedan henar så är det inte ens säkert att man behöver göra något alls med kolvringarna. Man kan hamna tom över rekomenderat spel men då har man i alla fall fräsch yta för kolvringarna i cylinderloppen.
Slipa/fila kolvringar är väl inte så svårt men kan vara lite tidsödande med mätning-fila-mätning-fila osv... Vill man göra det lite enkelare för sig så köper man tex den här: http://dalhems.com/sv/p/e2af8d7527cc488 ... vringsslip
Om man kör kolvar och ringar med std borr och sedan henar så är det inte ens säkert att man behöver göra något alls med kolvringarna. Man kan hamna tom över rekomenderat spel men då har man i alla fall fräsch yta för kolvringarna i cylinderloppen.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Funderingar kring att montera ihop motorblock
Om man byter kolvringarna utan att hona är risken stor att man bara gör saken värre.
//MartinL
Re: Funderingar kring att montera ihop motorblock
Tackar för era svar! Då blir det nya kolvringar och till att hona loppen. Det jag tänker på nu är hur man vet att man tar jämn-mycket på ringarna?
Patrik Hörnfeldt