Vevhusvent ventilkåpan

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
corpsegrinder
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 06, 2011 8:01 pm
Ort: uppsala

Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av corpsegrinder »

Ska jag även ha en slang från ventilkåpan kopplad till vevhusventilationen? Har läst både bra och dåligt om det så vad är det som gäller egentligen. Motorn är en b230 med ca 650hk
Johan n
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Erland Cox »

Bara från vevhuset annars får oljan från toppen svårare att rinna tillbaka till sumpen.

Erland
corpsegrinder
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 06, 2011 8:01 pm
Ort: uppsala

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av corpsegrinder »

Okej, Men om man kollar på tex Bmw m54 motorn så sitter det ventilation i ventilkåpan från fabrik.
Johan n
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Kadett4wd »

Det behöver inte betyda det är rätt.

Ta en eftertanke,,, blowby förbi ringarna går ut i vevhuset.
Och ventilerar du i toppen så blir det motvind i kanalerna där oljan ska rinna ned.

BMW´n har väl och ganska generös ventilering från vevhuset då de har kamkedja?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Jens.k »

Det är ganska gott om utrymme i bröstkåpan på m54 för ventilation. Det sitter även en form utav labyrint inne i ventilkåpan för vevhusgaserna som gör att oljan stannar i motorn med. Gör man egen ventilation i ventilkåpan så är nog risken stor att du får med en del olja.
Jens Karlsson
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av mstahl »

Erland hade inte grupp a ventilation i kåpan ? Fast dom kanske körde torrsump visserligen o då blir det torrt i toppen . Vilken nackdel är det att ha olja i toppen? motstånd. Friktion. skumbildning. koks. Brandrisk ? Vet att en vacumpump får man tillbaka mer effekt än man tror o den håller bort överflödig olja från toppen o vevhusgaser. Förstår att det är ett pumpmotstånd men skulle uppskatta en förklaring så man förstår bättre :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Kadett4wd »

största nackdelen med att oljan inte rinner ned är att det blir tomt i tråget om det får hålla på länge nog ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Pacman »

Precis det är ju ett av de större problemen med höga varvtal med. Oljan pumpas upp fortare med högre varvtal, men rinner ner med samma hastighet som tidigare, dvs med gravitationen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Kadett4wd »

Jag ska testa såna där 'vacupan' ventiler på brorsons volvomaskin.
Låta avgaserna dra undertryck i vevhuset.
Även om jag ventilerar i blocket så bör det ha lite andra fördelar.
Mindre oljeläck, mer ordning på kolvringarna.
släpper man in en kontrollerad mängd luft uppe vid ventilkåpan(om det drar ordentligt med undertryck) så kan man liksom hjälpa oljan ned i tråget.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Erik Sandström »

En fördel med att ha en ventilation även i ventilkåpan är att om man kör E85 eller metanol blir det mindre vatten/vitgägg kvar i oljan.
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Lurveen »

nu lånar jag tråden lite om det är okej! har en opel cih turbo. tänkte bygga ventelation. jag ska sätta nått rör i tråget eller räcker det i ventilkåpan som det är orginal iomed att det är kamkedja? om inte ska jag plugga orginal hålet i ventilkåpan som är kanske 10mm och bara köra tråget? :)
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av mstahl »

Lurveen läs om det som jag hajar det som. original pump dålig avrinning från topp blir värre om du får motstånd ifrån vevhuset o konstant över tryck i vevhuset gör det inte bättre torrsump eller vacumpump är melodin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Kadett4wd »

konstant tryck gör inget för oljeflödet ned i tråget.
Det är ev motvind som är problemet. ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Lurveen »

Nej jag förstår inte :( lufta i ventilkåpan eller i blocket? :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Kadett4wd »

i blocket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar