940 turbo går dåligt vid belastning bytt ALLT!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
dnie87
För lite laddtryck

940 turbo går dåligt vid belastning bytt ALLT!

Inlägg av dnie87 »

Hejsan! Har en 940 turbo med en 230fk som håller på att driva mig till vansinne,

Problemet är att bilen går riktigt illa så fort man belastar den, tomgång och fiskörnning är inga problem men det är som att den nyper soppa eller tändning helt nånstans vid 3-4k varv. Stämplar jag fullt från tomgång så börjar den hosta och leva fan men släpper jag gasen och smyger försiktigt så går den att varva hela vägen till varvstoppet. Har bytt följande saker från en reservdelsbil som fungerar klockrent.

Lmm
Tempgivare
Spridare(komplett fuelrail)
Spridarmotstånd
Tändsteg
Styrboxar (soppa och tändnig)
vevaxerlgivare
Fördelarlock,tändstift kablar,rotor tändspole
knacksensor

Har även mätt bärnsletryck till 2.5-3 bar och det håller sig runt där även när man varvar upp bilen.'
Kompressiontestat och alla cylindrar ligger jämt och fint med helt godkänd komp. Kan inte hitta några som helst insugsläckage Så vad kan det vara som gör att denna skrothög till isbil inte riktigt vill va med på noterna?
Lopphunden
För lite laddtryck

Re: 940 turbo går dåligt vid belastning bytt ALLT!

Inlägg av Lopphunden »

Kolla så att insugsslangen från luftmassemätaren till turbon inte suger ihop sig. En vän hade det problemet som du beskriver tills vi upptäckte det. Värt att kolla! :thumbright:
magloman
Lite mer laddtryck

Inlägg av magloman »

Mätt bränsletrycket även vid körning vid last?
David V
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av David V »

Har du trycktestat för läckage?
Lossa inloppet till laddluftkylaren vid turbon, sätt i en plugg med lämpligt hål där du kan trycksätta med tryckluft. Vrid motorn så att inte nån cylinder står i ventilväxling, det hörs tydligt om det skulle varas så och blås på för att höra om det läcker nånstans.

Sprucken laddluftkylare eller slang som sitter löst på den är sånt som inte märks på lättlast med blir väldigt tydligt när laddtrycket kommer upp.

/David
dnie87
För lite laddtryck

Inlägg av dnie87 »

Det var 3 saker jag inte testat! Har inte bytt lambdasonden heller iof men aldrig varit med om en trasig lambdasond som gett dessa symptom, men jag har iaf lite mer att kolla igenom nu så jag återkommer med ett svar lite senare.
rudarmy
För mycket laddtryck

Inlägg av rudarmy »

tätt i lufilterboxen ex löv..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Köpte en 945a i höstas som har lite liknande symtom.
Den går bra, men ändå inte som de brukar, hugger o rycker lite när laddtrycket kommer men rör ändå på sig. Tillräckligt för att dra ifrån en v70 crosscountry civilsnut iaf på 5an. Men det gillade de inte haha!!
Tänkte att det löser sig säkert eftersom jag har en massa gamla delar liggandes..
Föjler tråden med intresse!
Lycka till!

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
rudarmy
För mycket laddtryck

Inlägg av rudarmy »

Till er båda: kollat tändstift?
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Hade liknande skit me min 940 för flera år sedan. Jag lyckades aldrig komma underfund me vad felet var..... Köpte megasquirt istället å använde bara org sprutet vid besiktningen..
Hade felet i flera månader, aldrig felkoder etc å bytte boxar,givare å fan å hans moster...
Med Ms funkade allting utan att jag bytt något mekaniskt.
Jens Hedlund.
Skriv svar