Hejhopp. Här vart vi ute och åkte lite med polarns nya tryckare, välchimsade 0.25mm spel och fjädertryck precis under 100kg på Max lyft. Kommer in efter någon timme och Flertalet på både insug och avgassidan ser ut såhär. Vad säger man? Volvo B234 med lite värre kamaxlar. Behöver inte nämna vart ifrån fören vi vet hur reklamationen fungerar.
Men hur som. Vad säger man?
Hej.
Svårt att säga vad som är fel utan att veta resten av komponenterna i ventilsystemet, Vad för kamaxlar? vem har slipat? eventuell härdning?
Olja? vad för sort och viskositet? Säker på fjädertrycket? Strax under 100kg på maxlyft, vad för inspänningstryck? Något som ev bottnar i ventilsystemet?
Frispelad fjäder: Över 1.5mm
Frispel ventil mot kolv: 1.5mm
Kamaxel helt utan synliga märken på nockar.
Inspänningstryck ventilfjäder: 45kg
Max lyft: 90-95kg
Varvtal: 7600rpm
Olja: kendal-historia av tjockare 20-50 -variant.
Och som ni ser så är tryckaren lika skadad över hela ytan. Och även på insug. Ventilspel lika som både före och efter.
Och inga tendenser till att något skurit. Tryckaren har som synes mera blivit pulveriserad.
Senast redigerad av sniffer den sön feb 07, 2016 12:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Är brunnarna i gott skick?
Så lyftarna inte slamrar runt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
De är i väldigt gott skick både före och efter. Där emot så fick han som monterade tryckarna känslan av att de nya tryckarna inte va riktigt så till 100 samma passning som originalet. Men troligen väldigt nära. Skall jämföra måtten idag. Blev lite väl sent igår.
Mätte nu. 0.015mm mindre än originalet. Borde vara ganska obetydligt.
Efter att ha sett kammen och tryckaren så skulle jag nog påstå att de är inköpt från någon som säljer billiga kinatryckare och dåliga kamprofiler.
Är kammarna omslipade till den uråldriga 324* profilen? isf skulle jag nog säga att du har problemet där. Inte just att profilen i sig är problem förutom att den är för vass, utan att den är kopierad i så många led så att den helt enkelt är dålig rent mekaniskt.
En bekant hade samma problem i sin Audi, där var det kamaxlarna som var boven också.
Men eftersom det inte ville spekuleras i kvalitet till en början så gav jag exempel på vad som kan vara fel i övrigt.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!