Vi utvecklade massvis med grenrör åt schanke då Peter levde.
Detta var det bästa av ej pulssplit:
Snälla, försök inte mästra mig med dina påhittade teorier. Min nivå på kunskap om gasväxling är relativt hög.Kadett4wd skrev: Att påstå det inte går att tuna ett turborör likt ett sugrör sätter nivån på kunskapen på gasväxling.
Det går alldeles ypperligt att tuna längderna, får man det rätt klarar motorn av högre avgastryck som vi lekmän kan mäta det och kan fortfarande producera effekt.
Pacman skrev:Snälla, försök inte mästra mig med dina påhittade teorier. Min nivå på kunskap om gasväxling är relativt hög.Kadett4wd skrev: Att påstå det inte går att tuna ett turborör likt ett sugrör sätter nivån på kunskapen på gasväxling.
Det går alldeles ypperligt att tuna längderna, får man det rätt klarar motorn av högre avgastryck som vi lekmän kan mäta det och kan fortfarande producera effekt.
Nej, det går inte alldeles ypperligt att beräkna extraktorverkan på ett turborör. Det du tror du gör när du tunar längderna har inget med extraktorverkan att göra utan handlar snarare om att låta varje avgaspuls ta sig igenom turbon utan att trängas med pulsen före eller pulsen efter. Det blir mer och mer kritiskt ju fler cylindrar som delar på turbon, dvs ju tätare intervallen mellan pulserna är. Ganska självklart när man tar av sig foliehatten och tänker efter lite.
Helst ska man inte ha mindre än 200crd mellan pulserna, dvs tre cyl med sina 240crd är på "rätt" sida om gränsen medan fyra cyl med sina 180crd är på "fel" sida om rekommendationen. Därav att man kan "tuna" grenrören mer eller mindre bra.
Det värsta jag har upplevt under mina år som motorbyggare är en RC Div.1 Peugoet där någon hade byggt ett nytt twinentry-rör och kopplat rören 1+2 och 3+4. Grenrörsbyggaren var tydligen en stjärna på att bygga grenrör till sexor och det var verkligen snyggt byggt, men det var otroligt effektivt på att motverka spoolup. Laddet kom vid 6500rpm, max laddtryck vid 7000rpm och varvstopp vid 8000rpm.
Killen körde jämnt med Marcus Grönberg på långrakor och in i kurvorna men blev alltid ifrån åkt ut ur kurvorna. Inte så konstigt när jag fick titta på motorn.
Som vanligt på den nivån så fick jag två timmar på mig att åtgärda problemet!Sen gick trailern mot Holland.
Blev såklart inget nytt grenrör utan jag fick mappa MoTecet efter bästa förmåga. Killen sa att han aldrig upplevt sån kraft i maskin innan som efter jag mappat den. Undrar jag hur jävla dåligt den gått innan då