Riktigt intressant med PWM styrningen av pumparna, gå gärna in på djupet med Frekvenser och Pulsvidder, jag vet minst en som är nyfiken
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Och förstås allt är ju grymt snyggt !
Har bara läst lite forum kring ämnet och det verkar som man ska köra lite högre frekvenser, runt 500Hz. Jag tänker mig att köra mellan 10-14 volt vilket borde bli runt 70-100% duty.Daniel-635 skrev:Även om jag inte skriver så ofta håller jag alltid ögonen på denna tråden.
Riktigt intressant med PWM styrningen av pumparna, gå gärna in på djupet med Frekvenser och Pulsvidder, jag vet minst en som är nyfiken![]()
Och förstås allt är ju grymt snyggt !
Jag har faktiskt sedan tidigare trycksensor monterat i bränsletrycksregulatorn för att aktivt kunna se bränsletryck, har även lite skyddsfunktionalitet om trycket skulle avvika för mycket. En PID-regulator hade varit det bästa men tyvärr finns inte den flexibiliteten i Maxxecu (eller iallafall inte vad jag vet) utan man får köra på en framkopplingsmapp, vilket dock borde vara tillräckligt.mekluuba skrev:Du ska inte gå hela vägen och köra trycksensor och återkopplat med PID-regulator?
Så fungerar det på moderna produktionsbilar. Det är inga problem att pumpen inte hinner med när man trycker plattan i mattan...
Jag vet iofs inte hur man kan styra med maxxecu. Finns PID eller är det bara en mapp mot varvtal/laddtryck som finns tillgänglig?
Jäkligt schysst bygge för övrigt.
Ja det behövs lite mer funktionalitet än bara att titta på MAP-signalen. Det jag tror du försöker beskriva är en hysteres och ja det får man helt klart ha i åtanke så man inte hamnar i ett hål som du beskriver. Till en början får man se till att köra safe innan man labbar för mycket, vore ju tråkigt att köra sönder någotElias_ skrev:Ang styrningen av pumpen så bör du bland annat ha med en tids styrning också annars kommer du få konstiga svängningar i pumpen vid växlingar eller seg dragningar då du aktiverar den med laddtrycket.
Alltså när pumpen aktiverats och sedan fått av aktivering vilkor bör pump funktionen gå X antal sekunder med det sista registrerade värdet för att inte ge tryck/flödes fall vid exempelvis växlingar. Så funktionen inte "stänger" pumpen lite hipp som happ utan enbart kan slå ifrån då den ej återfått aktivering signal under x sekunder och så ledes kör man lugnt igen.
En så kallad safety zone i funktionen.
För skulle man hamna i ett läge där du kliver avgasen, pumpenfunktionen reggar under inställt tryck och går ner på lågvarv, var på du kliver på gasen igen med en turbo som redan är igång så kommer flödet inte hinna med och motorn kan ta skada.
Du har kanske redan tänkt på detta men kunde inte se det i texten men se det som en heads up bara så du verkligen funderar ut alla tänk bara fall gropar
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Har du kollat på denna pwm styrning från weldon http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7? Kanske kan hjälpa lite i byggandetDaniel Ireståhl skrev:Tack för kommentarerna, kul med lite diskussion kring detta ämne!![]()
Har bara läst lite forum kring ämnet och det verkar som man ska köra lite högre frekvenser, runt 500Hz. Jag tänker mig att köra mellan 10-14 volt vilket borde bli runt 70-100% duty.Daniel-635 skrev:Även om jag inte skriver så ofta håller jag alltid ögonen på denna tråden.
Riktigt intressant med PWM styrningen av pumparna, gå gärna in på djupet med Frekvenser och Pulsvidder, jag vet minst en som är nyfiken![]()
Och förstås allt är ju grymt snyggt !
Jag har faktiskt sedan tidigare trycksensor monterat i bränsletrycksregulatorn för att aktivt kunna se bränsletryck, har även lite skyddsfunktionalitet om trycket skulle avvika för mycket. En PID-regulator hade varit det bästa men tyvärr finns inte den flexibiliteten i Maxxecu (eller iallafall inte vad jag vet) utan man får köra på en framkopplingsmapp, vilket dock borde vara tillräckligt.mekluuba skrev:Du ska inte gå hela vägen och köra trycksensor och återkopplat med PID-regulator?
Så fungerar det på moderna produktionsbilar. Det är inga problem att pumpen inte hinner med när man trycker plattan i mattan...
Jag vet iofs inte hur man kan styra med maxxecu. Finns PID eller är det bara en mapp mot varvtal/laddtryck som finns tillgänglig?
Jäkligt schysst bygge för övrigt.
Ja det behövs lite mer funktionalitet än bara att titta på MAP-signalen. Det jag tror du försöker beskriva är en hysteres och ja det får man helt klart ha i åtanke så man inte hamnar i ett hål som du beskriver. Till en början får man se till att köra safe innan man labbar för mycket, vore ju tråkigt att köra sönder någotElias_ skrev:Ang styrningen av pumpen så bör du bland annat ha med en tids styrning också annars kommer du få konstiga svängningar i pumpen vid växlingar eller seg dragningar då du aktiverar den med laddtrycket.
Alltså när pumpen aktiverats och sedan fått av aktivering vilkor bör pump funktionen gå X antal sekunder med det sista registrerade värdet för att inte ge tryck/flödes fall vid exempelvis växlingar. Så funktionen inte "stänger" pumpen lite hipp som happ utan enbart kan slå ifrån då den ej återfått aktivering signal under x sekunder och så ledes kör man lugnt igen.
En så kallad safety zone i funktionen.
För skulle man hamna i ett läge där du kliver avgasen, pumpenfunktionen reggar under inställt tryck och går ner på lågvarv, var på du kliver på gasen igen med en turbo som redan är igång så kommer flödet inte hinna med och motorn kan ta skada.
Du har kanske redan tänkt på detta men kunde inte se det i texten men se det som en heads up bara så du verkligen funderar ut alla tänk bara fall gropar
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Ja, tanken är att köra med E85. Vet att det gula skummet inte är helt anpassat för etanol men samtidigt vet jag flera som har kört flera år med E85 och det gula skummet utan problem. Samtidigt har jag pickupfilter på samtliga pumpar och ett huvudfilter, får bara se till att ha kontinuerlig koll så det inte blir några bekymmer.Husse1 skrev:Skulle du köra på sprit? Klarar skummet det?
Nej, den hade jag inte sett innan. Riktigt högt frekvensområde man kunde köra med den, frågan är om det är nödvändigt att köra så högt? Tyvärr lite för dyr om man ska köra 3 styckenLövet98 skrev:
Har du kollat på denna pwm styrning från weldon http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7? Kanske kan hjälpa lite i byggandet
Ett hysteres villkor kommer ju inte lösa problemen snarare flytta dom, eller hur var din tanke?Ja det behövs lite mer funktionalitet än bara att titta på MAP-signalen. Det jag tror du försöker beskriva är en hysteres och ja det får man helt klart ha i åtanke så man inte hamnar i ett hål som du beskriver. Till en början får man se till att köra safe innan man labbar för mycket, vore ju tråkigt att köra sönder någotElias_ skrev:Ang styrningen av pumpen så bör du bland annat ha med en tids styrning också annars kommer du få konstiga svängningar i pumpen vid växlingar eller seg dragningar då du aktiverar den med laddtrycket.
Alltså när pumpen aktiverats och sedan fått av aktivering vilkor bör pump funktionen gå X antal sekunder med det sista registrerade värdet för att inte ge tryck/flödes fall vid exempelvis växlingar. Så funktionen inte "stänger" pumpen lite hipp som happ utan enbart kan slå ifrån då den ej återfått aktivering signal under x sekunder och så ledes kör man lugnt igen.
En så kallad safety zone i funktionen.
För skulle man hamna i ett läge där du kliver avgasen, pumpenfunktionen reggar under inställt tryck och går ner på lågvarv, var på du kliver på gasen igen med en turbo som redan är igång så kommer flödet inte hinna med och motorn kan ta skada.
Du har kanske redan tänkt på detta men kunde inte se det i texten men se det som en heads up bara så du verkligen funderar ut alla tänk bara fall gropar
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Absolut! Kopiera så mycket du vill.Mattias Hahlin skrev:Mycket ball pumpinstallation!![]()
Jag blev lite sugen att konstruera en liknande, hoppas det går bra att jag kopierar!?
Några frågor:
Kör du E85?
-Hur fungerar det med skumet, plast och alu?
-Om du har skum, varför gör du en behållare som du fyller med en tredje pump?
-Vilka pumpar kör du med?
-Hur har du gjort med filter?
Hoppas jag inte är alltför jobbig.. ag har ritat några bilder på hur jag tänkte göra i min tråd "Hahlin Engineering". Kom gärna med konstruktiv feedback!