sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Enok »

JLundin skrev:Förutom el-driften så lär du inte bli speciellt förvånad...!
Nä jag misstänker det med, om alla trixen som skrivs om här hade varit någon fördel så hade ju knappast
F1 teknikerna missat det tillfället.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Nu lider väl inte F1 av inducerstorlek på samma sätt som begränsningarna i dragracing?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Enok »

Nej, men dom har andra begränsningar som kräver att turbon är så effektiv som bara är möjligt.
Eller, vet faktiskt inte om dom har induser begränsning.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl bränslemängden som gör att de inte kan flippa ur i Formula 1.
Varav inducerdiam och impellrar är fullt tillräckliga redan för att plocka den effekt de har råd med inom motorns tänkta arbetsområde.

Och, Lundin, är de drivna av el?
Jag har för mig de bara laddade ett batteri som nyttjades på andra sätt, men jag är osäker på detta.
Är ingen direkt tv tittare på söndagsmornar, så formel 1 har jag inte sett en komplett tävling på ca 45år *S*

Dragracing däremot är ju jakt på hästkrafter ett ständigt inslag i vardagen, och då NHRA satt max inducerstorlek i olika klasser så måste man försöka trolla.
Senast redigerad av Kadett4wd den ons mar 16, 2016 11:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av fugazi »

Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Tore Bjerke »

Dagens f1 er dieselteknologi og motorene har virkningsgrad nesten som en dieselmotor. Jeg tror de bruker el-motoren for å eliminere lag samtidig som de henter ut strøm når det er mulighet. Denne teknologien kommer på morgendagens biler, men noe av som holder dette tilbake er dagens 12 volt anlegg. De er avhengig av minst 60 volt anlegg for at installasjonen ikke skal bli for stor og tung. Ferrari arbeider med en motor der de har glød-tending og tendingen styres av innsprutet ( semidiesel ) Jeg vet ikke om denne motoren som skal benyttes i 2016. De har hatt store problem med havari, men effekten har vært bra. Det handler om hvor mye effekt du kan få ut av 100 kg fuel. Første løp er førstkommende søndag. Det blir spennende å se om Ferrari kan følge Mercedes.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av The »

Jesuskomplex much?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av »

Nu är jag långt ifrån en expert men en 10 år gammal massproducerad turbo för en stor dieselmotor som ut till kund kostar 5-7000kr och till stor del styrd av tillverkningskostnad då det gäller material och utformningar mm kan man ju förstå om den går förbättra eller förändra för och passa en bil motor bättre.
Och det är en riktigt intressant diskution oavsett vad som fungerar och inte speciellt då man inte har några kunskaper själv i ämnet.
men att påstå att något för formel 1 som går förbättra med lite garage knep låter så osannolikt att det drar ner hela diskutionen i sandlådan...
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Det gäller ju att sälja in varan... :lol:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av fugazi »

CÅ: Jag är helt överens med dig där!
Det du skriver "går förbättra eller förändra" finns ett Engelskt uttryck för...
"Not better, just different"

\\skepticisten
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl lite så att med alla fördelar den elektroniska kontrollen på turbon, gör att man kan nyttja impellerns effektivitet mer exakt.
Man behöver således inte 'trimma' impellern mer än nödvändigt.
Delvis pga de har inte råd med hur mycket effekt som helst.(bestämd bränslemängd)
Så att börja flödespreppa en F1 turbo om det gick, skulle troligtvis vara helt onödigt.
Om man ser till enbart moddar på impellern, resterande delar såsom avgashus,turbin mm inbillar jag mig är nära perfekta redan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Enok »

Men det användes väl inte dessa "trix" första gången som det kördes turbo i F1 heller?
Peter Olson
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Nä, från början körde man med standard aggregat direkt från lagerhyllan. Vartefter man lärde sig att hantera aggregaten och systemen runt om så blev dom mer och mer designade för den effekt man var ute efter. Om jag minns rätt så var IHI först med att sätta i keramiska kullager. På en fråga från mig om de höga laddtryck man påstod sig köra med så svarade Schwitzer " dom är inte kloka, aggregaten är inte byggda för dessa trycknivåer" detta var i början av 80-talet.... :wink: så på den tiden så våldtog man verkligen aggregaten. Ser man sedan till resultatlistorna från denna tidsperiod så visar det sig att det var många turbohaverier man råkade ut för.

Sedan kan man ju fråga sig varför dom överhuvudtaget skulle ens fundera på att "flödespreparera" aggregat med tanke på de resurser man har i form av pengar och maskinutrustning. Vill man ha en annan design på impellern så fräser man helt enkelt ett nytt hjul, märkvärdigare än så lär det inte vara. Det är inte i gärdsgårdsserien man tävlar i... :wink:
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar