Jag vart riktigt sugen på bänkning, för jag tycker att det går bra nu.
Det vart ändå lite för mycket olja på motorn och lite för mycket mekaniskt ljud, tyckte jag, så jag avstog och beslöt att riva för att se hur läget var. Jag hade tre cylindermuttrar som skulle bytas åndå.
Så detta blev en servicevinter.
Första observationen, konstigt rena fläckar i topp och kolv samt "spiknings" tecken på kolv - varför?
![Bild](http://forumbilder.se/H5MNQ/20160102-230658.jpg?width=150)
![Bild](http://forumbilder.se/H5MNQ/20160102-230813.jpg?width=150)
Med lite modellera så fann jag att kolvens kurva bildade en trång sektion halvvägs upp - det jag vill ha är trängst närmast packningsytan/kolven och sedan öppnare in mot förbränningsrummet, för att få en rörelse in mot förbränningsrummets mitt, nu verkade det mest rotera vid kompression. Jag mätte och kom fram till att plansvarva kolvdomen till fast vinkel istället för att ha en kurva.
![Bild](http://forumbilder.se/H5MNQ/20160106-154344.jpg?width=150)
Med en liten extra fasning så blev det bra och på köpet lite lägre kompression, ner runt 8,5:1
![Bild](http://forumbilder.se/H5MNR/20160110-175046.jpg?width=150)
En annan oro var hur kolvbultsknapparna skötte sig, obefogat, de såg bra ut.
Jag beslöt att lugna mig här, tillverka nya packningar och på med cylindern igen.
Jag rev lite på registersidan för att ställa om kammarna lite, jag hade lite tecken på reversion och vill försämra mellanregistret lite för att få bort spikningstendensen, jag ökade insugslobvinkeln med 5 grader. så får vi se vad det blir.
Nu vid 0,5mm In 23,5/64,5 och Ut 53/14.
/Ola