Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Ante Karlsson!
Jo, de flesta som bygger såna här bilar har en hel stab människor bakom sig. De har även sponsorer som betalar kalaset, vilket inte jag har.
Det är en bra bit kvar innan jag kan provköra, så än finns det mycket som kan sätta käppar i hjulen.
Nej, det blir separata spjäll. Har kollat runt lite bland de etablerade teamen och det verkar inte som att man fått mer mos ur enkelspjäll ännu. Vi får se hur många som går tillbaka till separata spjäll då det är tävlingsdags. Jag har inga resurser att utveckla såna system, utan i så fall får det bli ett plagiat av något som fungerar.


Bild
Idag färdigställde jag den högra sidan också. Utöver det slet jag ur stolen ur bilen och slipade hålen lite ovala. Nu är det i alla fall fem millimeter mellan stolen och bågen. Stolen har för övrigt krympt, så nu vet jag inte hur jag ska rymmas i den. Ska även göra om infästningarna av stolsunderredet. Jag tillverkade detta enligt bilderna i reglementet, men jag ska vända monteringen så att man skruvar fast de inre infästningarna utifrån, dvs under bilen istället. Det är lättare att komma åt från det hållet.

Fick ett mycket trevligt kaffefrämmande i garaget idag. Det var hyresvärden som hälsade på och han hade med sig varsin 88:an åt oss. Glass är ju så gott...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Hörru! Jag ska ta ett snack med hyresvärden vi har ju förbjudit han att mata dig med glass! ;) kom just på en sak! Börja springa till garaget så kanske stolen ökar i storlek....

Skickat från min tegelsten via tapatalk.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Var alltid förvånad att en liten skitläcka kan dra ner laddtrycket så mycket som det gör, med tanke på den mängd luft som passerar.
Lärde mig att vara överpedantisk med slangar och kopplingar, för det är Murphys lag som gäller där.
Trodde inte du funderade över det med spjäll, du har ju gjort ditt val. Är ju mycket viktigare att få till en fungerande bil än några hästar hit eller dit

Hur kan du äta glass i norrland? Där är ju kallt så det räcker redan
Better to be over the hill than under
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av hfo »

Glass kan man ju äta på vintern med, GB sandwich pepparkaka är ju en delikatess som bara finns runt jul.. :)
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Expat: vi som känner Per vet att han äter glass även en bra bit under nollan,vet dock inte om han nån undre köldgräns :)
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej! Nej mer mos ger det inte. Men mer rspons samt vrid där de flesta vill ha effekten. Med enkelspjäll så ger det ju teamen möjlighet till fresh-air als. Är nog den enda orsaken till att de väljer bort separatthrottlat. Samt att de får köra drive by wire.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Bråka inte på Tomas, för jag sväljer ju glassen själv. Springa är ett alternativ. Köpte ju ändamålsenliga skor i höstas. Tyvärr har det visat sig att jag får allergiska reaktioner av dom. Blir alldeles svettig på hela kroppen efter att ha haft dom på i en kvart.

Klart jag har en nedre köldgräns för att äta glass. Den är då helvetet frusit till is ungefär... ;)

Expat!
Jag har tänkt tillverka en ändplatta med uttag för tryckluft att sätta före restriktorn. På så sätt kan man blåsa in ett par kilo luft för att se att det inte pyser någonstans.
I nuläget kommer jag köra separata spjäll, men det är klart att jag håller ett öppet sinne för nya bättre lösningar. Hittills verkar e-gas inte motsvarat de förväntningar många haft. Ska i alla fall se till att sprutet klarar av e-gas om någon får det att funka.

hfo!
Ja, visst är dom goda!
Annars ser jag glass som ett sällskap. Har två kompisar hemma som heter Ben & Jerry...

Ante Karlsson!
Det låter onekligen bra med de nya reglerna, men frågan är om någon fått det att fungera tillfredsställande i praktiken?
Känner du till om dom som bor i din stad fått det att funka? Folkvagn har väl det systemet i WRC, så det går kanske att överföra till WRX också.


Bild
Ikväll har jag varit barnvakt åt min kusins son. Tyvärr har han kommit på glid och håller på med sån där idrott. Nu står allt hopp till mig. Måste få honom att förstå hur meningsfullt motorsport är....

Bild
Först fick skitungen lite stryk, sedan fick han lära sig popnita.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Husse1 »

citat: Hur kan du äta glass i norrland? Där är ju kallt så det räcker redan. slut citat
Expat, hur tänkte du där?
Karln bor ju för bövelen i södra delen av landet!
Är ju en ca 6-7 mil upp till den geografiska mittpunkten från Klykland!!! ;)
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Ja Ja, men vi nere i söder har ju vår egen uppfattning om var norrland börjar. 8)

Det är inte en allergisk reaktion du får Per. Det är latmasken skorna klämmer ur kroppen
Better to be over the hill than under
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Husse1!
Ja, ibland är det kallare utomhus än i frysen, så då är ju glass värmande!
Du har helt rätt angående Sveriges geografiska mittpunkt.
Bild
Körde en backtävling där för ungefär 17 år sedan.

Expat!
Det är konstigt vad man har för uppfattning om landskapsgränser. Själv har jag tidigare haft en uppfattning om de sydligare länen, men efter att ha bott i Älmhult ändrade jag uppfattning.
Stockholmare anser t ex att Sverige börjar och slutar där tunnelbanan vänder...

Latmasken?
Är du medicinskt utbildad så att jag vågar lita på din diagnos? Annars vidhåller jag min egen teori om allergi ;).
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Latmasken?
Är du medicinskt utbildad så att jag vågar lita på din diagnos? Annars vidhåller jag min egen teori om allergi ;).
Latmasken är väl brorsa till Springmasken :mrgreen:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Maskarna är klart besläktade, men annars raka motpoler till varandra.
Googlade lite idag i ämnet och konstaterade att man har antingen eller....
Springmask kan lätt medföra ytterligare komplikationer om den inte behandlas. Danssjuka, aerobics och långspringarsjuka är vanliga på vintern. Under våren och sommaren utvecklar äldre män lätt den fruktade cykelsjukan, där dom iförda skinnfodrade byxor sprider denna landsplåga längs rikets vägar. Riktiga cyklister dopar sig, men man kan ju fundera lite på vad så gamla gubbjä...ar tar för något? ;) :hey:
Det är i alla fall jävligt manligt med vaxade ben! :dance2:
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, ibland är det kallare utomhus än i frysen, så då är ju glass värmande!
:hihi:

Underhållande tråd, även när det är off topic. :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Drakir »

lusläser denna tråd!
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Expat »

Körde en gång till Umeå, 120mil enkel (hade aldrig provat någon norrländska). Ovanför Gävle kändes det som norrland, trafiken glesnade men sen kom dom där jävla mitträckena och körde man inte som fan när det gick att köra om så fastnade man bakom nån som trodde att 70km var högsta hastighet. Hade det inte varit för att hon ringde en gång i timmen för att höra hur långt jag kommit så hade jag nog vänt.

Gamla gubbar tar ingenting, kommer du inte ihåg hur gamla förgasarmotorer brukade rusa lite innan bensinen tog slut.
Samma sak, fast lite mer utdraget kanske.

Angående latmasken så har jag haft minst en inneboende hela livet, men för en tio år sen fick jag antagligen i mig en springmask för jag blev svettig och anfådd. Efter anfallen sa folk att man skulle känna sig avslappnad och välmående, men jag kände mig bara trött och eländig.
Tog ett helt år innan jag blev av med den.

För att återgå, så är tryck-testning nästan ett måste för att hålla Murphy stången. Allt man kan testa när man bygger en bil är bara av godo.
Better to be over the hill than under
Skriv svar