För ett år sedan ungefär så började jag med ett projekt med att stoppa ner en B21ET som jag hade liggandes, i min amazon ihopa med en AW71L (med ackumulatormod) från en 940 polisbil. Det mesta rullade på rätt så smidigt, och då jag beslutade mig för att bygga med grejer som jag hade liggandes hemma så blev det en lite lustigt ihopaplock som fungerar riktigt fint. Kortfattat så består projektet av en B21ET (original) med 940 grenrör och 940 turbo (13c?). Spridarna är 300cc från 940T och bränsle och tändning styrs med megasquirt.
Jag har tidigare kört med denna turbo på en 240 och då började den bygga laddtryck väldigt tidigt, men numera så tycks den inte bygga laddtryck förrän vid 2500-3000rpm. Jag har hyfsad koll på det mesta med motorstyrningen utom just tändningen, därför så undrar jag om det finns något jag kan justera på tändningen för att den ska gå bättre på låga varv och bygga laddtryck tidigare så som den gjort på andra maskiner där den suttit innan?
Kanske ska tillägga att jag är inte ute efter några herrejösseseffekter utan snarare vill ha en lite bättre körbarhet på låga varv. Kanske automaten har ett finger med i spelet, men som det är nu så upplever jag den som extremt slö på låga varv samt drar onormalt mkt soppa vid lugn körning trots att lambdavärdet är perfekt, men på höga varv så går den riktigt fint.
Alla tips och förslag på hur jag får den att ladda tidigare uppskattas.
Här är en bild på den tändmapp som jag kör med idag.