limma ventilstyrning med loctite cylinderlåsning ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Benny Steen
För mycket laddtryck

limma ventilstyrning med loctite cylinderlåsning ?

Inlägg av Benny Steen »

Jag behöver byta en ventilstyrning som var sprucken på en alu topp. Jag köpte styrningen på en motorfirma ifjol i samband med att jag planade tpppen där.

När jag knackade den på plats gick det väl enkelt. Och när jag tog loss styrningen för att kontrollera och mäta så är den ca 4/100mm smalare än dom 4 orginalstyrningar jag mätt på. Kan jag limma fast styrningen med loctice cylinterlås ? vilken variant är lämpligt hård. Det är på avgassidan och motorn är turboladdad.

Orginal (mätt på 4st)
15.055 mm

Ersättning
15.015 mm
DreRacing@
Forumsberoende

Re: limma ventilstyrning med loctite cylinderlåsning ?

Inlägg av DreRacing@ »

loctite 638 som är den starkaste cylinderlåsningen lossnar vid 150 grader.
så jag tror inte det skulle hålla
*L.R*
För mycket laddtryck

Inlägg av *L.R* »

loctite 648, cylindrisk fastsättning tål 180grader. upp till 0,15mm diametralt spel.

Men skulle i alla fall inte sätta dit den sådant. Bättre att få tag på en styrning med rätt mått.

Glöm inte att fräsa säten efteråt
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Benny Steen skrev:När jag knackade den på plats gick det väl enkelt. Och när jag tog loss styrningen för att kontrollera och mäta så är den ca 4/100mm smalare än dom 4 orginalstyrningar jag mätt på.
Jag provade att limma en styrning när jag höll på med bojsänket DOHC motorn. Den skulle trimmas med större ventiler andra kolvar etc...
Styrningen fick härda en natt typ sedan provade vi att slå på den med ett dorn lossnade alldeles för lätt. Slutade med att Gunnar fick svarva
8 st styrningar.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Svarva ett spår i styrningen och sätt en stålring eller segersäkring runt den som stoppar mot fjädersätet.

Denna variant finns std på många motorer.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Sök på "mercedes m103 valve guide" så ser du vad jag menar.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Benny Steen
För mycket laddtryck

Inlägg av Benny Steen »

Tack för alla kloka svar. Då skall jag strunta i att använda den nya styrningen. Jag har försökt hitta nya orginal under på ebay. Dom är 8mm invändigt, sitter på Alfa Romeos 8v TS motorer mellan 88-98. Dock inga bra napp ännu.

En följdfundering. på Insugssidan är styrningarna gjorda i vad jag förmodar är brons. Går det använda sådana även på avgassidan ? Anledningen är att om jag tvingas knacka loss några från en skrottopp så misstänker jag dom inte är lika benägna att spricka vid demonteringen som dom gjutna på avgassidan.

På eftermarknadsgrejor verkar det vara vanligt att man kör med brons på båda sidorna.
dhedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Går med fördel att använda brons.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Du kan lättra styrningen i en svarv så att den blir lite större.
Det går även att borra och gänga mellan styrning och topp så att man får dit en M3 stoppskruv.
Men bäst är ju en större styrning.

Erland
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

vad är det för bil/motor exakt då? Tittar jag på delar till andra alfor så verkar en röd tråd vara att avgasstyrningen är nå hundradelar mindre. Tänkte så du inte fått såna enbart.
Benny Steen
För mycket laddtryck

Inlägg av Benny Steen »

Min motor är mestadels från sista generation en 8v TS motor. satt i alfa 164 från -92 till -98 och även i alfa 155 8v mellan 92-94. brantare vinkel på insug och oljekylda och lättare kolvar är dom stora skillnaderna från äldre 8vTS motorer.
Alla alfa 8v TS toppar jag sett har alltid haft styrningar i brons på insug och gjutstål på avgas.

Det kan ju händra att bronsstyrningar är grövre ? skall mäta ikväll.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

Det står 15.07 i ytterdiameter på dem i katalogen från ABR/Gete. Kostar 86kr st. Material framgår ej men det är olika styrningar på insug/avgas. Samma diameter dock så det jag var inne på stämde ej på den här moptorn iallafall.
Fabrikat eller artikelnummer på de du har, finns det kvar?
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Varför inte göra det enkelt för sig? Som jag skrev ovan, såhär ser det ut. Har själv gjort det på styrningar med liten passning, även uppåt ligger fjäderbrickan och stoppar mot ringen så den kommer ingen stans.

Bild
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Benny Steen
För mycket laddtryck

Inlägg av Benny Steen »

Tack för goda råd! På sävarturbo får man svar av folk som gjort saker själva.
Jag valde en enkel väg, pressade ur några orginal brons styrningar från insugssidan på en skrottopp. och mätte upp. Och dom hade samma diameter som orginal avgas 15.05mm.

Men helt klart kommer jag närmare inköp av egen svarv. Jag har goda vänner som hjälper till, Men man vill ju gärna lära sig kunna göra allting själv :-)

För dom som är nyfika på alfor så har jag en 10 år lång byggtråd på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628&start=1449
Bild
Skriv svar