Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

fugazi!
Man spänner remmen till pumpen på samma sätt som man spänner en generatorrem, varför det måste finnas rörlighet.

Bild
Har punktat lite och slipat bort allt överflödigt. Dock tröt inspirationen idag, så det blev en tidig kväll.
Där du har seglat, där har jag rott!
Expat
För mycket laddtryck

Inlägg av Expat »

Fungerar den där slipen bra? Eller du bara använder den där det är svårt att komma åt
Better to be over the hill than under
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Tandrem + spännrulle.... fast pump.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Expat!
Jo, slipen är jättebra att slipa förhårdnader på fötterna med!
Skämt åsido så tycker jag den fungerar bra om man har ett riktigt grovt papper (60 grit). Man kommer åt i trånga utrymmen, så den är smidig. Den är perfekt att köra ur svetspunkter med, om man inte ska återmontera det man slipat bort förstås. Hålen blir ofta väldigt stora, så om man ska fusklätta så får man köpa en punktsvetsborr.
Slipbanden brukar inte räcka länge direkt och dom är inte helt gratis heller. En lamellskiva är klart effektivare, men man kommer ju inte alltid åt med en sån. Sedan sprutar det inte eld runt hela lokalen då man kör med den lilla luftslipen.

fugazi!
Ett tag hade jag faktiskt en tanke på att driva pumpen med kamremmen. Övergav dom tankarna då jag oroade mig för en onödigt hög påfrestning på pumpen. Jag inbillar mig att det är bättre att driva pumpen med en separat rem, även om det kanske blir fler (tyngre) grejor. Vi får se vad leverantören av pump rekommenderar för anordning. Tror att det kan vara en klok idé att följa dom rekommendationerna.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Tomas Arnesson har drejat ur lite material ur locket för vattenpumpen. Detta resulterade i att nästan ett hekto försvann. Om man kunde få bort lika mycket på alla delar skulle bilen bli lätt...och kanske skör?

Bild
Själv har jag svetsat på Crosscartkungens leksak. En ny bränsletank skulle monteras, så fästen fick tillverkas. Synd att inte tillverkarna av tanken hade svetsat mutterstyckena så att alla fästen kunde vara vända åt samma håll. Jag hålborrade inte fästena heller, så det finns fortfarande hopp om att jag inte är helt skadad.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Men motorn skall du ju förhoppningsvis inte boxas med?
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Per Ohlsson skrev:... Jag hålborrade inte fästena heller, så det finns fortfarande hopp om att jag inte är helt skadad.
Näe f-n, skärpning!!!!
Det går ju borra massor där, och dessutom kan du slipa ner svetsarna en hel del! :hihi:
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Johan Lindberg!
Du har en poäng i det! Det är ju mycket annat som tar emot först... ;)

fugazi!
Jag påtalade det där med att det fanns massor av vikt att spara genom att snygga till sakerna lite, men ägaren (Crosskartkungen) verkade föga intresserad.

Bild
Idag skulle det sprutas. Det började med att jag knorrade över att ägaren hade köpt så lite grundfärg. Då färgen efter ett tag var slut övergick mitt gnäll till ett gallskrik och en massa fula ord, däribland en massa könsord. Crosskartkungen fick åka och köpa mer grundfärg medan jag drack kaffe.... Efter det kunde jag grunda färdigt.

Bild

Bild
Sedan skulle karossen målas... Då hade han köpt någon annan skitfärg som knappt gick att få igenom sprutan. Då jag blandade färgen konstaterade jag vid ett snabbt överslag att de tre deciliter härdare han hade köpt inte skulle räcka till 6 liter färg. Med min matematik behövs 1,2 liter härdare till 6 liter färg med ett blandningsförhållande på 5+1. Den här gången vrålade jag direkt utan filtrering. Följde ägaren till bilen och vräkte ur mig en massa om att man inte ska köpa färg av såna som inte vet något om färg eller målning. Köper man färg på Fresks, kan man lika gärna komma hem med tapeter eller annat skit.
Efter det blev det i alla fall lunch på Ikea. Därefter skulle ramen lackas....

Bild
Med tillräckligt mycket härdare blandade jag färg och började måla. Snabbt konstaterade jag att det är en helvetes massa rör i en sån här skitbil. Samtidigt försökte jag fundera ut hur många sidor det är på ett rör, för man måste ju måla från alla håll. Då jag var klar synade jag skiten från alla håll. Efter att ha hittat några nakna fläckar och blåst dessa var jag skitless....

Bild
Crosskartkungen såg däremot nöjd ut...

Bild
Då jag åkte till garaget med sprutorna passade jag på att lätta blocket lite. Borde ha fått bort något hekto där också....
Expat
För mycket laddtryck

Inlägg av Expat »

Är det lite extrainkomst du har skaffat dig, eller du är bara snäll

Tur där inte skall sitta en impeller
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Expat!
Anders (som crosscartkungen egentligen heter) var med och skruvade tidigare, så jag hjälper honom utan krav på motprestation. Det var så länge sedan jag lackade nu att jag hade glömt vad man behövde för verktyg. Hade i alla fall med färgsprutorna och masken, så det viktiga var med...

Du har fattat rätt!
Det är inte uteslutande lättning jag ägnat mig åt, utan sk flödesoptimering för bättre spol....av vattnet alltså!

Efter att ha bevittnat rallycrosspremiären i Portugal framför tv, var jag sugen att göra några mindre framsteg med min bil.

Bild
Hittade en riktigt gammal sten i en låda. Trodde den skulle kleta då man körde i aluminium, vilket den till min stora förvåning inte gjorde.

Bild
Locket fick smaka lite....

Bild
Kunde inte låta bli att väga lite. Blev överlycklig över att jag fått ned vikten ytterligare. Efter ett tag funderade jag lite på Postens frankeringssystem och insåg att lättningen var värd ungefär 5 kronor och 60 öre!

Bild
Även blocket fick smaka lite sten innan jag åkte hem för dagen.
Expat
För mycket laddtryck

Inlägg av Expat »

Trodde först att det var en glass jag tittade på, men insåg sen att det var en slipsten.
Stenar avsett till rostfritt fungerar bra på aluminium
Lundberg Performance
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Lundberg Performance »

Sent fra min SM-T365 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Doppa 'stenen' i olja eller helst vax som man har att bearbeta aluminium med.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Expat
För mycket laddtryck

Inlägg av Expat »

Det kan man ju också göra. Problemet är att det blir så skitigt/kletigt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

man ska ju ändå tvätta bort spånorna. ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar