Det finns nog bilder på nätet då jetmotorer går ut i surge under flygning. En klassiker är då en mek sugs in i insuget på en jaktkärra varvid motorn går ut i surge med en massa avgassmällar som följd.
Att sedan meken kommer utkrypande helskinnad då motorn slagits av är en mer märkligt, snacka om änglavakt..
Det här fenomenet med Surge eller Stall (stål) är rätt intressant. Då en kompressor bringas i surge så faller dess verkningsgrad ner mot noll. Sker det med "öppet" system då man passerat surgelinjen i kompressor diagrammet så kommer merparten av den värme som skapas att hamna inne i förbränningsrummet där den extremt snabbt bränner sönder kolvarna. Ljudet som uppstår låter som ett ilsket fräsande. Mer "beskedlig" surge brukar låta som små smällar eller har ett poppande ljud.
Jag har roat mig med att köra ut i surge och med huven borttagen, bara för att se vad som hände. På den tiden då jag provade så körde jag runt med en Weber monterad framför insuget på kompressorn. Då motorn gick ut i surge så slog det först ut två kraftigt blåa lågor drygt 1dm långa från förgasarhalsarna, för att sedan övergå till att ge ett gulaktigt sken. Förmodligen så var det exiterat kväve som till en början gav det blåa skenet för att sedan ge gult sken från kolvätet i bensinen...

Det hela ackompanjerades av kraftiga smällar vilket gjorde att jag inte hade så stor lust att åter kliva på gaspedalen igen...

Surge som uppstår högt upp i diagrammet dödar oftast motorn före att aggregatet ger upp. Vill det sig illa så böjer man också kompressorbladen eller vrider av turbinaxeln.
Att Jumbomotorn gick ut i surge i vårt provhus berodde på att en herre på vår sk. ingenjörsavdelning fick för sig att införa ett nytt motorprov som gick ut på att först gasa upp motorn fullt och sedan bromsa ner den snabbt. Vilket fick till följd att motorn tappade genomflöde varvid "arbetskurvan" vek av och ut över surgegränsen. Man gjorde inte om detta prov någon mer gång och killen fick det passande öknamnet "stålmannen"...
