Men nu har jag äntligen blivit sugen på att börja ta tag i projekt PV igen!
Jag började med att försöka sortera ut vad som egentligen behöver göras o det är en hel del. Plocka ihop en fungerande motor för en första besiktning och plocka ihop en framvagn med ventilerade skivor och ok. Rostmässigt räcker det nog med att jag byter en tröskellåda. Bilen är s.k. ombyggt fordon ska jag kanske nämna, besiktigad med 140;ns fram o bakvagn och motor.

Jag ska försöka mig på att bygga två B20 motorer först, innan jag ger mig på modernare teknik. En motor som kan passera bilprovningen utan större diskussion o en lite roligare.
Motorn som var i Epa:n delas o konstateras att oljetrycket hade nog läckt ut via de minst sagt dåliga vevlagren som också förklarade det slamrande ljudet på tomgång. Nåja en bättre vevaxel fanns på hyllan, men vad värre var att främre kamaxellagret var också glappt. En packningssats o kamlager beställdes från nätet. Efter en del funderande så tillverkades ett verktyg av en bit bänkskiva i ek och en gängad stång pressade i lagret och honade sedan upp det till specifikationen. Sedan vidtog ett antal timmars mätande o kalkylerande om vad det var för kamaxlar jag hade på hyllan. Den som satt i motorn var helt klart A-kam o sedan fanns det en K-kam och en slipad som nog är ca 197 grader duration. Besiktningsmotorn får K-kammen, tror jag och ett standard topplock av senaste typen med de större 44mm:s insugningsventilerna. Sedan ramlade jag på ett par SU-förgasare på Tradera som nog kan passa där. Det bör vara ungefär som sista specifikationen för B20d motorn?