Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Magistern »

Hej!

Jag har haft diverse problem med bilen men det största är nu oljetrycket. Jag hade när jag först startade motorn ca 3bar på tomgång och typ 5-6bar vid 5000rpm och så har det alltid varit i alla år som jag kört dessa motorer. Jag åker på samma olja som alltid Castrol 10w60.

Problemet:
När jag varmkört motorn så är det endast 2bar på tomgång och den vill inte ge mer än 3bar på varv. Det blir liksom inte mer tryck än 3bar. Efter att felet uppstått en gång så är det samma sen hela tiden.

För att försöka lösa felet köpte jag en helt ny pump som jag monterade med dubbla oringar på båda sidor om röret.

När jag startade motorn lät den fint och allt verkade schysst. Samma Castrol 10w60 olja som alltid. Oljetrycket med kall motor var då ca 3-4bar på tomgång 1200rpm och svarade fint på varv. Blev typ 5-6bar vid 5000rpm.

Sen åkte jag ut och provkörde den ca 1,5mil. Puttrade sagta i typ 60-70km/h. Max varv var kanske 4000rpm.

När jag stannade för att kolla av allt så är oljetrycket nere på 2bar på tomgång och ger inte mer än 3bar på varv. Nåt är med andra ord fel igen.

Jag gav mig då på oljefiltersandwichen i blocket, en Volvo orginal (Wahler) med termostat. Tänkte att det kanske kunde va fel på den trots allt. Att den termostaten typ fastnat eller nåt. Bytte till en sandwich utan termostat och provade igen. Resultatet var samma låga tryck.

Jag kan alltså konstatera att nåt är fel. Men vad. Det var inget spån i oljan, inga missljud eller lagerknack. Den låter fint i allmänhet. Allt är tipptopp men det blir inget tryck. Har mätt både analogt och digitalt och det är samma mätresultat.

Kan det vara internläckage? typ oljemunstycken eller att blocket har spruckit genom en oljekanal eller nåt?

Tanken är nu att riva motorn och kolla vad som kan va fel, för nåt är lurt asså. Men frågan är fortfarande vad.



Jag vill gärna ha era tankar om saken. Alla tips är varmt välkomnade!

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Mekken »

Övertrycksventil som hängt sig/kärvar ?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Kadett4wd »

Röret hoppade väl loss igen.

Brukar gå troll i det där, en del sitter de för, och börjar det jävlas så fortsätter det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Magistern »

Mekken skrev:Övertrycksventil som hängt sig/kärvar ?
Vilken ventil tänker du på?

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Magistern »

Kadett4wd skrev:Röret hoppade väl loss igen.

Brukar gå troll i det där, en del sitter de för, och börjar det jävlas så fortsätter det.
Röret hade inte hoppat loss sist. Det såg okej ut.

Nya röret sitter med dubbla oringar och så så det borde inte va fel asså. Symptomen är samma.

Bör jag kolla detta först innan jag river ur maskin?


(Är rätt så less just nu. Jag spyr lite i munnen när jag tänker på bilen men kämpar på ändå...)
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Steve »

Har du rätt oljepump(den kraftigare)?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Lövet98 »

Magistern skrev:
Kadett4wd skrev:Röret hoppade väl loss igen.

Brukar gå troll i det där, en del sitter de för, och börjar det jävlas så fortsätter det.
Röret hade inte hoppat loss sist. Det såg okej ut.

Nya röret sitter med dubbla oringar och så så det borde inte va fel asså. Symptomen är samma.

Bör jag kolla detta först innan jag river ur maskin?


(Är rätt så less just nu. Jag spyr lite i munnen när jag tänker på bilen men kämpar på ändå...)

Bara för de sitter dubbla oringar är de ingen garanti att de håller helt tätt och fungerar som de ska. Är oringarna bara på trädda på röret eller är de spår för oringarna så dom inte kan röra sig någonstans? Vet inte riktigt hur uppbyggnaden på pumpen och röret ser ut
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns olika kvalité på packningarna till röret.
Ska vara Volvo original enligt de som fått det att funka.
Jag har ju tillverkat och micklat och joxat så det går bredvid ARP bulten samt ett öra så rambulten håller ned röret.

Du har sett en bild på det på facebook.

Dubbla oringar blir för mig en ny felkälla eftersom röret inte glider ända ned dit det ska för att kunna 'hållas fast' som det är tänkt std.

Sen kan även övertrycksventilen kärva fast i öppet läge.
Byt ut denna mot en kula.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av The »

Får du för dålig smörjning med 3 bar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Kadett4wd »

Är nog inte vad han funderar över.
Den kan vara fullgod.
Men då det plötsligt sker en förändring av trycket brukar juh nåt ha skett i motorn.
Varav det kan rendera en sömnlös.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är nog bara att plocka ned tråget och kolla till rören från pumpen sen plunshen i pumpen och olje sprutarna till kolvarna. obs det fins olika rör sen så vet jag inte om dubbla ringar löser problemen jag gillar inte de silikon modellerna som säljs nu dom va bättre de av gummi som sitter i motorerna från fabrik.

jag tycker sen som det låter som om du krånglat till oljesystemet för att va till en dragrace bil! enkelt bruka va bäst och fungerar alltid!

varför olje kylning? varför kolv kylning? sen varför inte bara köra original allt som sitter på röret ?

jag skulle också provköra olje sytemet med borrmaskin och se att det inte läcker uppe vid toppen på nått sätt men det är väldigt ovaligt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Kadett4wd »

Glömde skriva att en del rör som Jens skriver verkar vara 'slappare' i passformen(att de är olika)
varav de kan flexa lite vid högre tryck och låta det sippra bredvid vid de ökända oringarna.
När det hänt blir det aldrig lika bra igen, även om det ser bra ut för ögat då man kikar på det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av Tjernell »

Ska ja bygga någon gatmotor med orginalpump igen så tänker ja kasta röret i soptunnan.
Gänga block och pump och kör med en stålomspunnen slang.

Har tidigare gjort alubrickor som passar på röret+ dubbla tätningar.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av johan johansson »

jag körde som Tjernell beskriver ,fick svarva till en liten bricka som låg på flänsen och sen dubbla oringar.
jag hade strul med att oringarna sprack och lossnade och även klättrade över orginalflänsen.
Bara problem vid blocket inte vid pumpen på min.
jag hade chimsat trycket med brickor först men det funkade lite sådär, fick tag i en hårdare fjäder så det blev bättre tryck utan chims och det funkade bättre
volvo pv 53 16v
dalar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:52 am
Ort: Småland

Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor

Inlägg av dalar »

Jag hade problem med att oljeröret gick emot en arp rambult vilket resulterade i att oljeröret inte kom upp och tätade ordentligt, fick slipa av lite på den. och givetvis oringen fick bytas mot orginal....
Patric Larsson Volvo 940 Drifter
Skriv svar