Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Hej!
Jag har haft diverse problem med bilen men det största är nu oljetrycket. Jag hade när jag först startade motorn ca 3bar på tomgång och typ 5-6bar vid 5000rpm och så har det alltid varit i alla år som jag kört dessa motorer. Jag åker på samma olja som alltid Castrol 10w60.
Problemet: När jag varmkört motorn så är det endast 2bar på tomgång och den vill inte ge mer än 3bar på varv. Det blir liksom inte mer tryck än 3bar. Efter att felet uppstått en gång så är det samma sen hela tiden.
För att försöka lösa felet köpte jag en helt ny pump som jag monterade med dubbla oringar på båda sidor om röret.
När jag startade motorn lät den fint och allt verkade schysst. Samma Castrol 10w60 olja som alltid. Oljetrycket med kall motor var då ca 3-4bar på tomgång 1200rpm och svarade fint på varv. Blev typ 5-6bar vid 5000rpm.
Sen åkte jag ut och provkörde den ca 1,5mil. Puttrade sagta i typ 60-70km/h. Max varv var kanske 4000rpm.
När jag stannade för att kolla av allt så är oljetrycket nere på 2bar på tomgång och ger inte mer än 3bar på varv. Nåt är med andra ord fel igen.
Jag gav mig då på oljefiltersandwichen i blocket, en Volvo orginal (Wahler) med termostat. Tänkte att det kanske kunde va fel på den trots allt. Att den termostaten typ fastnat eller nåt. Bytte till en sandwich utan termostat och provade igen. Resultatet var samma låga tryck.
Jag kan alltså konstatera att nåt är fel. Men vad. Det var inget spån i oljan, inga missljud eller lagerknack. Den låter fint i allmänhet. Allt är tipptopp men det blir inget tryck. Har mätt både analogt och digitalt och det är samma mätresultat.
Kan det vara internläckage? typ oljemunstycken eller att blocket har spruckit genom en oljekanal eller nåt?
Tanken är nu att riva motorn och kolla vad som kan va fel, för nåt är lurt asså. Men frågan är fortfarande vad.
Jag vill gärna ha era tankar om saken. Alla tips är varmt välkomnade!
Mvh
Jag har haft diverse problem med bilen men det största är nu oljetrycket. Jag hade när jag först startade motorn ca 3bar på tomgång och typ 5-6bar vid 5000rpm och så har det alltid varit i alla år som jag kört dessa motorer. Jag åker på samma olja som alltid Castrol 10w60.
Problemet: När jag varmkört motorn så är det endast 2bar på tomgång och den vill inte ge mer än 3bar på varv. Det blir liksom inte mer tryck än 3bar. Efter att felet uppstått en gång så är det samma sen hela tiden.
För att försöka lösa felet köpte jag en helt ny pump som jag monterade med dubbla oringar på båda sidor om röret.
När jag startade motorn lät den fint och allt verkade schysst. Samma Castrol 10w60 olja som alltid. Oljetrycket med kall motor var då ca 3-4bar på tomgång 1200rpm och svarade fint på varv. Blev typ 5-6bar vid 5000rpm.
Sen åkte jag ut och provkörde den ca 1,5mil. Puttrade sagta i typ 60-70km/h. Max varv var kanske 4000rpm.
När jag stannade för att kolla av allt så är oljetrycket nere på 2bar på tomgång och ger inte mer än 3bar på varv. Nåt är med andra ord fel igen.
Jag gav mig då på oljefiltersandwichen i blocket, en Volvo orginal (Wahler) med termostat. Tänkte att det kanske kunde va fel på den trots allt. Att den termostaten typ fastnat eller nåt. Bytte till en sandwich utan termostat och provade igen. Resultatet var samma låga tryck.
Jag kan alltså konstatera att nåt är fel. Men vad. Det var inget spån i oljan, inga missljud eller lagerknack. Den låter fint i allmänhet. Allt är tipptopp men det blir inget tryck. Har mätt både analogt och digitalt och det är samma mätresultat.
Kan det vara internläckage? typ oljemunstycken eller att blocket har spruckit genom en oljekanal eller nåt?
Tanken är nu att riva motorn och kolla vad som kan va fel, för nåt är lurt asså. Men frågan är fortfarande vad.
Jag vill gärna ha era tankar om saken. Alla tips är varmt välkomnade!
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Övertrycksventil som hängt sig/kärvar ?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Röret hoppade väl loss igen.
Brukar gå troll i det där, en del sitter de för, och börjar det jävlas så fortsätter det.
Brukar gå troll i det där, en del sitter de för, och börjar det jävlas så fortsätter det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Vilken ventil tänker du på?Mekken skrev:Övertrycksventil som hängt sig/kärvar ?
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Röret hade inte hoppat loss sist. Det såg okej ut.Kadett4wd skrev:Röret hoppade väl loss igen.
Brukar gå troll i det där, en del sitter de för, och börjar det jävlas så fortsätter det.
Nya röret sitter med dubbla oringar och så så det borde inte va fel asså. Symptomen är samma.
Bör jag kolla detta först innan jag river ur maskin?
(Är rätt så less just nu. Jag spyr lite i munnen när jag tänker på bilen men kämpar på ändå...)
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Har du rätt oljepump(den kraftigare)?
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Magistern skrev:Röret hade inte hoppat loss sist. Det såg okej ut.Kadett4wd skrev:Röret hoppade väl loss igen.
Brukar gå troll i det där, en del sitter de för, och börjar det jävlas så fortsätter det.
Nya röret sitter med dubbla oringar och så så det borde inte va fel asså. Symptomen är samma.
Bör jag kolla detta först innan jag river ur maskin?
(Är rätt så less just nu. Jag spyr lite i munnen när jag tänker på bilen men kämpar på ändå...)
Bara för de sitter dubbla oringar är de ingen garanti att de håller helt tätt och fungerar som de ska. Är oringarna bara på trädda på röret eller är de spår för oringarna så dom inte kan röra sig någonstans? Vet inte riktigt hur uppbyggnaden på pumpen och röret ser ut
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Det finns olika kvalité på packningarna till röret.
Ska vara Volvo original enligt de som fått det att funka.
Jag har ju tillverkat och micklat och joxat så det går bredvid ARP bulten samt ett öra så rambulten håller ned röret.
Du har sett en bild på det på facebook.
Dubbla oringar blir för mig en ny felkälla eftersom röret inte glider ända ned dit det ska för att kunna 'hållas fast' som det är tänkt std.
Sen kan även övertrycksventilen kärva fast i öppet läge.
Byt ut denna mot en kula.
Ska vara Volvo original enligt de som fått det att funka.
Jag har ju tillverkat och micklat och joxat så det går bredvid ARP bulten samt ett öra så rambulten håller ned röret.
Du har sett en bild på det på facebook.
Dubbla oringar blir för mig en ny felkälla eftersom röret inte glider ända ned dit det ska för att kunna 'hållas fast' som det är tänkt std.
Sen kan även övertrycksventilen kärva fast i öppet läge.
Byt ut denna mot en kula.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Får du för dålig smörjning med 3 bar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Är nog inte vad han funderar över.
Den kan vara fullgod.
Men då det plötsligt sker en förändring av trycket brukar juh nåt ha skett i motorn.
Varav det kan rendera en sömnlös.
Den kan vara fullgod.
Men då det plötsligt sker en förändring av trycket brukar juh nåt ha skett i motorn.
Varav det kan rendera en sömnlös.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
det är nog bara att plocka ned tråget och kolla till rören från pumpen sen plunshen i pumpen och olje sprutarna till kolvarna. obs det fins olika rör sen så vet jag inte om dubbla ringar löser problemen jag gillar inte de silikon modellerna som säljs nu dom va bättre de av gummi som sitter i motorerna från fabrik.
jag tycker sen som det låter som om du krånglat till oljesystemet för att va till en dragrace bil! enkelt bruka va bäst och fungerar alltid!
varför olje kylning? varför kolv kylning? sen varför inte bara köra original allt som sitter på röret ?
jag skulle också provköra olje sytemet med borrmaskin och se att det inte läcker uppe vid toppen på nått sätt men det är väldigt ovaligt.
mvh jens
jag tycker sen som det låter som om du krånglat till oljesystemet för att va till en dragrace bil! enkelt bruka va bäst och fungerar alltid!
varför olje kylning? varför kolv kylning? sen varför inte bara köra original allt som sitter på röret ?
jag skulle också provköra olje sytemet med borrmaskin och se att det inte läcker uppe vid toppen på nått sätt men det är väldigt ovaligt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Glömde skriva att en del rör som Jens skriver verkar vara 'slappare' i passformen(att de är olika)
varav de kan flexa lite vid högre tryck och låta det sippra bredvid vid de ökända oringarna.
När det hänt blir det aldrig lika bra igen, även om det ser bra ut för ögat då man kikar på det.
varav de kan flexa lite vid högre tryck och låta det sippra bredvid vid de ökända oringarna.
När det hänt blir det aldrig lika bra igen, även om det ser bra ut för ögat då man kikar på det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Ska ja bygga någon gatmotor med orginalpump igen så tänker ja kasta röret i soptunnan.
Gänga block och pump och kör med en stålomspunnen slang.
Har tidigare gjort alubrickor som passar på röret+ dubbla tätningar.
Gänga block och pump och kör med en stålomspunnen slang.
Har tidigare gjort alubrickor som passar på röret+ dubbla tätningar.
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
jag körde som Tjernell beskriver ,fick svarva till en liten bricka som låg på flänsen och sen dubbla oringar.
jag hade strul med att oringarna sprack och lossnade och även klättrade över orginalflänsen.
Bara problem vid blocket inte vid pumpen på min.
jag hade chimsat trycket med brickor först men det funkade lite sådär, fick tag i en hårdare fjäder så det blev bättre tryck utan chims och det funkade bättre
jag hade strul med att oringarna sprack och lossnade och även klättrade över orginalflänsen.
Bara problem vid blocket inte vid pumpen på min.
jag hade chimsat trycket med brickor först men det funkade lite sådär, fick tag i en hårdare fjäder så det blev bättre tryck utan chims och det funkade bättre
volvo pv 53 16v
Re: Problem med lågt oljetryck B230 dragrace motor
Jag hade problem med att oljeröret gick emot en arp rambult vilket resulterade i att oljeröret inte kom upp och tätade ordentligt, fick slipa av lite på den. och givetvis oringen fick bytas mot orginal....
Patric Larsson Volvo 940 Drifter