Jag är ny på MS men försöker göra allt själv då jag misstänker att jag kommer montera eftermarknadssprut på fler bilar framöver.
Har varit väldigt noggrann när kabelhärvan byggdes och kört med skärmade kablar på TPS och tändsignal. Jag triggar endast varvtal från spolen så ingen VR eller Hall. Tändningen är inte inkopplad ännu. Syftet var att börja lära mig bränsle-delen innan jag ger på tändningen också. Dock är härvan förberedd med sladd för att trigga tändning via spole och fördelare på utgången för bränslepumpen som jag istället kör på vanlig vippbrytare.
Har lekt lite med startpriming och med 8ms kall och 3ms varm så startar den på ett kick varje gång.
Nu har jag mappat lite tomgång och låglast. Jag loggar det mesta och går tillbaka och tittar och justerar efter varje körning.
Har satt accel-enrichment till 0 till att börja med då den var inställd väldigt känsligt och gjorde att jag fick uppfetningar ibland då bilen bara stod på tomgång. Hittade felet i loggen och efter detta går den fint och jämnt. Jag kör på 95-oktanig bensin. Inte optimalt men macken som jag kan tjuvköra till från garaget har bara 95-oktan...
Nu till frågorna:
Hur noggrannt kan man träffa lambda utan closed-loop-styrning? (Jag har BB-lambdasignalen in i sprutet men MS1 stödjer inte closed loop)
Tänker på variationer i bränslekvalitet, luftfuktighet osv. Temperatur kompenserar den ju för men det andra?
Gör jag rätt om jag tänker använda ordningen för mappning nedan? Flik gärna in med mer exakta AFR-värden för 95-oktanig sugmotor.
1. mappa in tomgång och några olika varvtal olastat. AFR 12-14
2. mappa steady state låglast. AFR 13-14
3. mappa steady state höglast. AFR 12-13
4. mappa långsamma svep på t.ex. högsta växeln.
5. mappa snabba svep med AccelEnrichment.
6. mappa kallstarter om nödvändigt.
Bjussar på en torrvarvs-film också

https://www.youtube.com/watch?v=LWkHB8Uj5r0