Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Huj, har en volvo med 2jz på 1000hk med lite värmebekymmer endast vattnet som vill gå upp för högt i temp, kör torrsump så oljan håller sig kall utan bekymmer... jag vet att många monterar kylare i skuffen, men det är ej intressant i detta fall..
Dagens setup alu kylare H51cm B75cm D7,5cm spal fläkt på 3430 kubik
tänkte montera en till kylare med måtten H48cm B70cm D7,5
samt en till tryckade elfläkt på minst 3430 kubik eller på 4000kubik
Vad tror ni om att montera dubbla vatten kylare fram? Det kommer bli trångt, men det borde ju funka, man ökar ju volymen + kylarkapicteten
Dom gröna trianglarna på bilden föreställer 2 stora spalfläktar 1 suger ifrån kylaren, den framför trycker på igenom intercoolern
1 ut ifrån motorn
2 ut ur första kylaren vidare in i elvatten pumpen
3 vidare in till andra kylaren
4 in i motorn igen
Dagens setup alu kylare H51cm B75cm D7,5cm spal fläkt på 3430 kubik
tänkte montera en till kylare med måtten H48cm B70cm D7,5
samt en till tryckade elfläkt på minst 3430 kubik eller på 4000kubik
Vad tror ni om att montera dubbla vatten kylare fram? Det kommer bli trångt, men det borde ju funka, man ökar ju volymen + kylarkapicteten
Dom gröna trianglarna på bilden föreställer 2 stora spalfläktar 1 suger ifrån kylaren, den framför trycker på igenom intercoolern
1 ut ifrån motorn
2 ut ur första kylaren vidare in i elvatten pumpen
3 vidare in till andra kylaren
4 in i motorn igen
Fredrik
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Utan att ha en aning om hur din bil ser ut så tror jag inte lösningen är mer kylare så länge det inte är något fel på kylaren du har idag. Hur ser luftflödet ut till och framförallt från kylaren ut?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Försök hitta någon fläkt på skroten från en standardbil. Är mycket bättre drag i de än eftermarknads "datafläktarna".
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Två kylare kan bli sämre eftersom luftflödet troligtvis minskar. Det är bra drag i en vanlig Volvo V70 fläkt och den har två hastigheter med det tillhörande relät.
Jonas Bylund
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
sitter en stor intercooler framför kylaren, grill, kofångare... bilder på bilen finns på https://www.facebook.com/Ferkens965a/MattiasH skrev:Utan att ha en aning om hur din bil ser ut så tror jag inte lösningen är mer kylare så länge det inte är något fel på kylaren du har idag. Hur ser luftflödet ut till och framförallt från kylaren ut?
Fredrik
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Det är ingen datafläkt som sitter där...anglia-61 skrev:Försök hitta någon fläkt på skroten från en standardbil. Är mycket bättre drag i de än eftermarknads "datafläktarna".
Fredrik
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
kåpan som siiter över kylaren är däremot helt försluten så allt luft måste gå igenom kylfläkten det kanske blir negativ inverkan.. men värme problem blev mycket större ifrån 850hk till 1000hk
men tänker man att det skulle vara en pellets panna i kw så är den ju enormt
Fredrik
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Din kylare ser iaf ordentlig ut.
Vars ventilerar du ut luften från kylaren idag? Ta upp ett stort hål i huven mellan ventilkåpan och kylaren är väldigt effektivt. Där har du lägre lufttryck än framme vid intaget i fronten så du får en naturlig genomströmning.
Som du har fläktkåpan idag så blir fläkten effektiv tills du börjar köra, fläkten blir fort en broms när ett större luftflöde ska igenom än vad den är specad för. Går lösa med gummiflärpar tex.
Hur mkt ström drar fläkten du har?
Vars ventilerar du ut luften från kylaren idag? Ta upp ett stort hål i huven mellan ventilkåpan och kylaren är väldigt effektivt. Där har du lägre lufttryck än framme vid intaget i fronten så du får en naturlig genomströmning.
Som du har fläktkåpan idag så blir fläkten effektiv tills du börjar köra, fläkten blir fort en broms när ett större luftflöde ska igenom än vad den är specad för. Går lösa med gummiflärpar tex.
Hur mkt ström drar fläkten du har?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
jadu det är nog dålig igenom strömning för luften ut när du säger det.. skulle kunna höja huven i bakkant,
ja det är ju sant, volvo 940 kylare har ju gummi flärpar original, skulle kunna montera såna
skulle tippa på 15-20amp
ja det är ju sant, volvo 940 kylare har ju gummi flärpar original, skulle kunna montera såna
skulle tippa på 15-20amp
Fredrik
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Lyfta huven i bakkant hjälper inte, det är på främre halvan av huven du ska ventilera.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
huuum, ok har dålig koll på luftflöde.. men jag är lite anti att kapa i huven...
Fredrik
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Helt klart mer kraft i fläkten för att hjälpa här. Röstar också på en volvo fläkt. Men har för mig nån skrev nånstans att nån nyare ford transit eller så hade ännu biffigare fläkt.
Det finns även boostrar så man kan öka spänningen till befintlig fläkt. Det är väl bra att kika så man har ordentligt med spänning i systemet, dvs att generatorn orkar hålla 14volt med allt igång. Välj ar man att trimma fläkten med en booster så får man ta i beräkningen hur livslängd påverkas vid trimning.
Öppna upp för mer friskluft in direkt till kylaren så inte något sitter framför och värmer eller blockerar.
Det finns även boostrar så man kan öka spänningen till befintlig fläkt. Det är väl bra att kika så man har ordentligt med spänning i systemet, dvs att generatorn orkar hålla 14volt med allt igång. Välj ar man att trimma fläkten med en booster så får man ta i beräkningen hur livslängd påverkas vid trimning.
Öppna upp för mer friskluft in direkt till kylaren så inte något sitter framför och värmer eller blockerar.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
Jag tycker spalfläktarna är skitdåliga tyvärr..
En sånhär åker jag med, hade den både i Volvon och nu i cavaliern, och det är ett enormt drag i den.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
En sånhär åker jag med, hade den både i Volvon och nu i cavaliern, och det är ett enormt drag i den.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
specen på fläktarna står ju, ända rätta att gå efter...
den fläkten du länkade ger 2,400 cfm
spals elfäkt som drar 22amp med 385mm proppeller ger 2354 cfm
den fläkten du länkade ger 2,400 cfm
spals elfäkt som drar 22amp med 385mm proppeller ger 2354 cfm
Fredrik
Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk
När går den varmt?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan