Komphöjd skillnader Volvo B230
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Komphöjd skillnader Volvo B230
Hej,
Har ett par frågor gällande komphöjd m.m
Finns det några nackdelar med att köra komphöjd 46,38mm och 145mm vevstakar jämfört med komphöjd 39,7mm och 152mm vevstakar som man har original?
Det gäller i så fall smidda kolvar, H-profil vevstakar och standard vevaxel i en Volvo B230FT -96. Effektmål 6-700hk
Tack på förhand!
Har ett par frågor gällande komphöjd m.m
Finns det några nackdelar med att köra komphöjd 46,38mm och 145mm vevstakar jämfört med komphöjd 39,7mm och 152mm vevstakar som man har original?
Det gäller i så fall smidda kolvar, H-profil vevstakar och standard vevaxel i en Volvo B230FT -96. Effektmål 6-700hk
Tack på förhand!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
jo på en turbo motor med högt laddtryck så vill man ha kolvbulten högre upp som på en B230 (eller ännu högre) då blir kolven snällare mot blocket. man kan ha lättare /kortare kolvar också då men de ska ligga stabilt i cylinderloppet framförallt för det är vad som är det avgörande i dessa motorer för bra hållbarhet så man låter kolven va ganska hög.
med kortare stakar så blir vinkeln på staken lite större och kraften blir större i sidled mot blocket.
men det finns fördelar också då kolven vänder snabbare vid tdc och sänker topptrycket lite i teorins värd iallafall.
med kortare stakar så blir vinkeln på staken lite större och kraften blir större i sidled mot blocket.
men det finns fördelar också då kolven vänder snabbare vid tdc och sänker topptrycket lite i teorins värd iallafall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tack för snabbt svar Jens! Då lägger vi nog ner den idéen med andra ord...
Standard komphöjd och längd på vevstakar är alltså att föredra och då ska man ha det
Tack igen!
Standard komphöjd och längd på vevstakar är alltså att föredra och då ska man ha det
Tack igen!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
En kolv med lägre komphöjd 'rattlar' längre upp i blocket enkelt uttryckt.
Det blir mao rattel närmre deckplan där fodren är stabilare.
I synnerhet smidda kolvar utan offset på kolvbulten är det extra bra med uppflyttad bult.
Det blir mao rattel närmre deckplan där fodren är stabilare.
I synnerhet smidda kolvar utan offset på kolvbulten är det extra bra med uppflyttad bult.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tack så mycket Patric! Då är jag med
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Jäklar vad fina dom såg ut!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Vad tror ni om dessa kolvar? (utan att ha sett dom iofs)
Brand Wiseco
Piston Material Alunimum Forged 2618
Engine Make Volvo
Engine B230 ET / FT / GT 2,3L 8V
Displacement
Bore 96.50mm
Stroke 80.00mm
Rod Length 152.00mm
Compression Height 39.60mm
Crown Volume -14.0cc
Block Height N/A
Compression Ratio 8.0:1
Additional C/R N/A
Pin Diameter 23.0mm
Piston Weight 554gr
Skirt Strutted
Stroker
Locks Included Yes
Pins Included Yes
Rings Included Wiseco #: 9650XX
9650XX:
Top Ring Thickness: 1.0mm
Second Ring Thickness: 1.2mm
Oil Ring Thickness: 2.8mm
Oil Ring Tension: Standard
Är det normalt att dom väger så mycket som runt 550g styck? Har ingen original kolv kvar att jämföra mot men känns ju som dom väger ungefär som en std kolv?
Brand Wiseco
Piston Material Alunimum Forged 2618
Engine Make Volvo
Engine B230 ET / FT / GT 2,3L 8V
Displacement
Bore 96.50mm
Stroke 80.00mm
Rod Length 152.00mm
Compression Height 39.60mm
Crown Volume -14.0cc
Block Height N/A
Compression Ratio 8.0:1
Additional C/R N/A
Pin Diameter 23.0mm
Piston Weight 554gr
Skirt Strutted
Stroker
Locks Included Yes
Pins Included Yes
Rings Included Wiseco #: 9650XX
9650XX:
Top Ring Thickness: 1.0mm
Second Ring Thickness: 1.2mm
Oil Ring Thickness: 2.8mm
Oil Ring Tension: Standard
Är det normalt att dom väger så mycket som runt 550g styck? Har ingen original kolv kvar att jämföra mot men känns ju som dom väger ungefär som en std kolv?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Jag vägde dom i en tråd om spm kolvar och dom vägde nästan lika mkt som standard har jag för mig
Edit: Mina org kolvar vägde 547 och wiseco 96.5 vägde 556
Edit: Mina org kolvar vägde 547 och wiseco 96.5 vägde 556
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tack Oscar! Frågan är ju om det är så negativt så man bör avstå från att använda sånna?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom
Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker
Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Hehe ja så kan det vara ibland Nej precis man har inte hört mycket dåligt men jag vet/visste iofs ingen som körde Wiseco hellerOskar Johansson skrev:Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom
Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker
Ja just ja du kör ju Wiseco i din motor. Har du liknande spec på din kolvar som den jag postade längre upp? Även vikt osv?Se88e_K skrev:Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Yes det är den komphöjden. Kör med 152 stakar
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88