Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
det är insugs temp så klart jag snackar om man ibland har jag skrivit vatten temp också. blir bara 2-3 grader mer temp i insuget som vattnet är på denna grymma kylare.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
den skulle stalla convertern jag har i vegan och samtidigt hålla rimliga slir på höga varv. skulle nog droppa ca 1200rpm vid växlig ungefär. skulle gå en mitten till hög 8 sekunders repa i min bil.Big Al skrev:Vad för växellåda är det tänkt att denna (typ?) av motor ska sitta på? Jag tänker mig att den kan bli svår stallad på en automatlåda med effekten så högt uppe. Nu har jag knappt någon koll alls på automat och turbo så fyll gärna i ang detta
Gillar det dyno-war som sker
en liberty eller jerco DR4 skulle fungera bra med

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
769.78hk i dag vid 2.53bar ladd.
vred om kamaxeln lite mer retardad sen satt dit en 100amp generator + 25apm ctec sen en gnutta mer soppa tryck och då gick den lite fetare och gav 753hk på första försöket . sen öka jag laddtrycket lite och fick 770hk men vid lite lägre varv än vanligt då den gick lite snål högre upp tror jag. men nytt rekord iallafall i bänken nu här i sävar!
mvh jens
vred om kamaxeln lite mer retardad sen satt dit en 100amp generator + 25apm ctec sen en gnutta mer soppa tryck och då gick den lite fetare och gav 753hk på första försöket . sen öka jag laddtrycket lite och fick 770hk men vid lite lägre varv än vanligt då den gick lite snål högre upp tror jag. men nytt rekord iallafall i bänken nu här i sävar!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
Riktigt kul att följa! Tack Jens och Tommy!
Tomas Asp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
tack kul att ni gillar dyno körningarna
jag vart dunder förkyld så jag låter tommy jobba på och hitta tänd problemen så ska jag göra nått försök till till veckan.
mvh jens

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
ocensurerad youtube film 770hk B230 8v
https://www.youtube.com/watch?v=z0Yq0Ba6Es8

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
Är det inte svårt när dynon släpper att få till bränsle justeringen? Det blir ju så kort swep och sen blir inertia kompenseringen lite ur spel när du går med sådan hastighet mot stoppet i varvtal. Bruka vara ett fenomen men det kanske ni har koll på
INte dålig grund motor effekt omräknat många dyra koncept får slänga sig i väggen




Allt är inte som man tror 
Peter Forlund /PFracing

Peter Forlund /PFracing
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
tack jo den går bra i sin enkelhet. jo vi är lite feg och sveper lite snabbt ca 1000-1200rpm/sek. skulle bli mer effekt om man körde långsammare. inga problem att få till soppan sen kör vi med -5% och +7% ve corektion som vemset själv får bestämma över på full gas på denna motor. jag bruka va lite skeptisk till sånt men det är en bra grej så länge man har en bra grund mapp och fritt från misständningar mm så fungerar det bra.
motorn följer soppans mapp bra men då spridarna blev för liten så försöker vemset styra på soppa som inte fins (jag sa att dutyn va 107% i filmen om jag mins rätt?).
pfr på denna nivå är det ganska likt en sugmotor trimning. bara man har turbo så det räcker sen drar isär nockarna några få grader. denna motor hadde nog gett ca 235hk med 12.5 kompa utan turbo.
mvh jens
motorn följer soppans mapp bra men då spridarna blev för liten så försöker vemset styra på soppa som inte fins (jag sa att dutyn va 107% i filmen om jag mins rätt?).
pfr på denna nivå är det ganska likt en sugmotor trimning. bara man har turbo så det räcker sen drar isär nockarna några få grader. denna motor hadde nog gett ca 235hk med 12.5 kompa utan turbo.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
100liter hp är inte katt skit på den setupen i sug ut förande. Dyno körde själv inte så länge sen en liknande setup det var 46-35 topp steg 2 ca 205cfm 45or ca 11.5 i komp 12.5 i lyft std b230 underdel orörd = 192hp . Visserligen snällare kam då dessutom std tryckare std effekten på 115hp tror jag var just efter 3300rpm vi passera. Då hoppas vi tiden är med dig i sommar det ju enda riktiga facit svart på vit
kommer gå som satan det där

Kördes inte en 2.5liters 530 baserad du gjorde tidigare just över 235-240hp tänkte att den liknelsen är ju intressant i sug utförande med Gl kammaxel då ger ju denna motor du jobbar med jävligt bra rent ut sagt



Kördes inte en 2.5liters 530 baserad du gjorde tidigare just över 235-240hp tänkte att den liknelsen är ju intressant i sug utförande med Gl kammaxel då ger ju denna motor du jobbar med jävligt bra rent ut sagt

Allt är inte som man tror 
Peter Forlund /PFracing

Peter Forlund /PFracing
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
hela denna motor är avstämd för mer varv än en RC motor på grund av att man inte vill ha nå vrid under 6000rpm lix i slutändan. därför inte så svårt att nå 100hk/L även på en ganska enkel motor som denna.
lite bredare nock= mer varv
lite kortare och grövre insug= lite mer på topp
lite kortare och grövre grenrör= lite mer på topp.
den ger 100hk/liter på 7500+rpm (om man hade sug kompa) och då är det inte så inponerande längre. jag har sett 100hk/litern passerats redan vid 6500 på några extremt bra volvo sugmotorer här.
kör man E85 och hög kompa +vass kam så behöver man bara ca 90cfm/100hk så en topp som på denna motor med 220cfm räcker ganska långt.
mvh jens
lite bredare nock= mer varv
lite kortare och grövre insug= lite mer på topp
lite kortare och grövre grenrör= lite mer på topp.
den ger 100hk/liter på 7500+rpm (om man hade sug kompa) och då är det inte så inponerande längre. jag har sett 100hk/litern passerats redan vid 6500 på några extremt bra volvo sugmotorer här.
kör man E85 och hög kompa +vass kam så behöver man bara ca 90cfm/100hk så en topp som på denna motor med 220cfm räcker ganska långt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
Sen stämmer inte jämförelsen att dela med laddtrycket.
Grundmotorn har ju lika mycket friktion som turbomotorn med så turbons hästar är utan extra friktion.
Om grundmotorn har 50 hästar i friktionsförlust på max effekt och man kör 4 bar absolut kan man dra av 150 hästar innan man börjar dela med laddtrycket.
För att få fram en teoretisk sugmotoreffekt då.
Erland
Grundmotorn har ju lika mycket friktion som turbomotorn med så turbons hästar är utan extra friktion.
Om grundmotorn har 50 hästar i friktionsförlust på max effekt och man kör 4 bar absolut kan man dra av 150 hästar innan man börjar dela med laddtrycket.
För att få fram en teoretisk sugmotoreffekt då.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
Det låter som en helt otroligt fantastisk verkningsgrad i den kylaren.Jens Gustavsson skrev:det är insugs temp så klart jag snackar om man ibland har jag skrivit vatten temp också. blir bara 2-3 grader mer temp i insuget som vattnet är på denna grymma kylare.
mvh jens
En sån vill jag också ha.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
friktionen ökar nog med ladd men inte så mycket och det är en av fördelarna med turbo. indikerad effekt är inte så intressant i vår värd. skulle nog gå att öka effekten med finare kolvringar och torsump på 8500rpm en hel del också men det är dyra hk.
jo kylaren är grym men man måste tänka på att pullet på högt laddtryck bara är 3sekunder och att vi kör vatten från vatten nätet. en jäkla massa massa och tröhhets moment i all aluminium och vatten i den också. kylaren är sen största medell mest byggd för vassa v8 turbos.
då man gör ett effektivitets diagram på en laddkylare så väntar man tills tempen stabiliserar sig i en test rig. vi gasar några sekunder. vi har en öppen npt insugs temp givare som är rätt snabb på full gas. (det är skillnad på teori värden och verkligheten så det går inte räkna som vanligt)
erland varför tror du motorerna ger så bra "sug effekt" per liter för jag och tommy? man kan till och med räkna på många turbo v8:or med två ventils toppar med väldigt bra toppar utan att de är över 100hk/litern sug.
mvh jens
jo kylaren är grym men man måste tänka på att pullet på högt laddtryck bara är 3sekunder och att vi kör vatten från vatten nätet. en jäkla massa massa och tröhhets moment i all aluminium och vatten i den också. kylaren är sen största medell mest byggd för vassa v8 turbos.
då man gör ett effektivitets diagram på en laddkylare så väntar man tills tempen stabiliserar sig i en test rig. vi gasar några sekunder. vi har en öppen npt insugs temp givare som är rätt snabb på full gas. (det är skillnad på teori värden och verkligheten så det går inte räkna som vanligt)
erland varför tror du motorerna ger så bra "sug effekt" per liter för jag och tommy? man kan till och med räkna på många turbo v8:or med två ventils toppar med väldigt bra toppar utan att de är över 100hk/litern sug.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b
Hur hög upplösning per sec avläser dynon datan i bromsningen?. Med så korta pulls genom att dynon inte håller i mot samt kör mot stoppet blir det ganska stor skillnad på dels när max effekten är samt hur mycket den är. Det är många som fått lite tråkiga nyheter när man kör dvs tex 400-600 rpm per sec hela vägen ut. Men det vet ju ni redan men tänkte bara överlag det ju många som läser här
Bra förklaringar om kammen och insug samt ex funktion lite basic dock samt att allt handlar om vad man utgår ifrån när åtgärden görs. Tex bredda nock vinkel från vad ? med mindre nockvinkel kan åxå höja varvtal men det är ju åxå från vad vi hade innan
Att ha ett grövre grenrör är ju samma! vad vi hade innan till vad vi sätter dit. Är långt ifrån självklart det bler mer varv med grövre. Just Volvo är inte alls lika känslig på grovleken på grenröret som andra märken den går mycket mer på längden. 

Bra förklaringar om kammen och insug samt ex funktion lite basic dock samt att allt handlar om vad man utgår ifrån när åtgärden görs. Tex bredda nock vinkel från vad ? med mindre nockvinkel kan åxå höja varvtal men det är ju åxå från vad vi hade innan


Allt är inte som man tror 
Peter Forlund /PFracing

Peter Forlund /PFracing