Jag sitter o funderar lite på detta med kammar. Det är ganska mycket "hokus pokus", så jag tänkte att någon kanske har lust att belysa ämnet lite.
Motorn i fråga är en ls1 med AFR 225cc Mongoose toppar. Hittar inga data på flöde, men här är deras nya top för reference http://www.airflowresearch.com/215cc-ls1-cylinder-head/
Original kam i en C5 ska tydligen vara (@.05 212/218 115 .558/.563 Denna är fel) @.05 209/198 119.5 .500/.500
Har googlat lite och folk har tydligen lyckats komma igenom nålsögat (Besiktningen

Som jag läser detta så är det en väldigt snäll kam. Lite mer varvvillig eftersom den har mer duration och borde ge mer över hela registret eftersom den har lite mer lyft. Samt att med mindre nockvinkel borde den andas bättre på högre varv och bli lite mer ruppig på tomgång.
Tyder jag det rätt eller är jag ute och cyclar?
Min undran är vad som händer om man ökar durationen och lyftet utan att minska nockvinkeln?
Eller går det liksom "hand i hand".
Den ultimata frågan är väl: Hur stor kam går att besikta med. Jag vet att det är svårt att säga och utan modifikationer på resten så är man väldigt begränsad.
I detta fall är det hydraul kam som gäller.
Jag är nog mest ute efter att försöka få ett hum om vad man kan läsa av kamprofilen.
Edit: Original camprofil är fel värden och inom parentes. Den rätta efter.