Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b
vad jag förstår har du samma typ av bänk som jag har som jag ska bli klar med nån gång.
Och du har till skillnad från Tommy manuell svepning eller hur? Hur tycker du det funkar?
Jag har hört att det ska vara som att lära sig att cykla och att när man fått kläm på det så ska det vara enkelt att kontrollera svephastigheten.
Erland
Och du har till skillnad från Tommy manuell svepning eller hur? Hur tycker du det funkar?
Jag har hört att det ska vara som att lära sig att cykla och att när man fått kläm på det så ska det vara enkelt att kontrollera svephastigheten.
Erland
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b
Mottrycket är ju bara en parameter precis som flödet.Big Al skrev:Intressant att din maskin ger ~40hk mer effekt på samma laddtryck som Tommy trots högre avgasmottryck och sämre flöde i toppen
Sen tror jag jens har både längre och grövre grenrör (som många är emot) som ev kan dämpa pulsen lite och ge ett jämnare tryck som ksk kan mätas som högre då en mätare ev missar en högre kortare tryck pik vid öppen avgasventil speciellt om man mätar så man mest får signalen från en cylinder.
Så mätar båda exakt likadant 90gr mot flödesriktningen i kolektorn?
Vad är det för längd och aria på insug och hur bra är det mellan insug och turbon det borde göra skillnad.
Sen har ju jens en värre 37mm tryckare kam som bör ge mera vid toppeffekt.
Skriver inte för att hacka utan för att skapa diskution och tycker som alla andra att det är riktigt grymt och roligt.
Tummen upp till både Jens och Tommy
Senast redigerad av CÅ den fre dec 23, 2016 10:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b
jag köpte en ny stuska dubbel turbin med manuell reglering, byggde resten själv med hjälp av kompisar. sen en special laddtrycks ventil som by pasar ratten då laddet kommer på värre motorer över 2bar så jag inte behöver ratta lika många varv. går rätt bra som du säger erland bara man får öva lite. jag har performans trend 4 burk med extärn väder station och en jäkla massa logg in gångar och några ut gångar.
tommy kan berätta mer vad han har för turbin (hemma byggd eller hur va det?) men jag vet att det är en dynosar logg och styrning
tommy kan berätta mer vad han har för turbin (hemma byggd eller hur va det?) men jag vet att det är en dynosar logg och styrning
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b
vi mäter inte avgastryck likadant (på samma ställe) men vi har lite olika grenrör, insug sen har jag 37mm tryckar kam det gör stor skillnad på sugmotorn mer än toppens sista cfm. sen inte stor skillnad heller bara några få %.Big Al skrev:Intressant att din maskin ger ~40hk mer effekt på samma laddtryck som Tommy trots högre avgasmottryck och sämre flöde i toppen
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b
Vi har ju vissa skillnader på maskinerna trots att dom är väldigt lika.
Jag har stämt min för ett lägre rpm på insug. Gjorde mitt insug delbart för att kunna korta, Men detta blev inte av.
Gjorde insuget i icke konade runners heller. Det borde jag om jag skall följa som jag lär. Men det blev byggt av hyll prylar så det lämnar kanske nån liten detalj att önska.
Vi har typ samma kamaxel men jag har för 33mm tryckare och det medför mer duration och högst troligt andra ramper (skulle vara kul att prova samma kam som du senare Jens).
Sen kommer man inte ifrån att det är olika bänkar. Vi kan ha kalibrerat lite olika.
Dock tycker jag nog att det är extremt lika effekt med samma ladd. Jag körde ju fram min effekt typ 10 pullet efter varandra så har ju tempen och heatsoak i allt emot mig. typ 50-60 graders insugstemp jämfört med Jens 12 grader gör sin skillnad även om rumstemperaturen är korrigerad så visar det ändå inte rätt när allt är varmt.
Tänkt göra en powerrun men det blev för långt oljetryck.
Jag har haft 225hk omräknat till sug i dess bästa stunder, nu gav den 213 hp omräknat. Räknar man på mina bästa "sug hk siffror" så är samma laddtryck 832,5 hp. Så med lite mer energi på maskinen kan jag nog trimma effekten mot samma ladd.
Jag kommer nog dundra på med denna igen framöver så då kan vi få lite mera svar.
Skall upp med en kundmotor nu sen min egen v12a.
Jag tycker vi borde göra detta till en grej om alla har möjlighet:)
Sätta upp kanske ett tidsspann på max en veckas tester eller liknande. När det tar mycket tid tar det även mycket pengar. Men jag saknar detta redan så det tar nog inte lång tid innan det körs fram några nya siffror:)
Jag har stämt min för ett lägre rpm på insug. Gjorde mitt insug delbart för att kunna korta, Men detta blev inte av.
Gjorde insuget i icke konade runners heller. Det borde jag om jag skall följa som jag lär. Men det blev byggt av hyll prylar så det lämnar kanske nån liten detalj att önska.
Vi har typ samma kamaxel men jag har för 33mm tryckare och det medför mer duration och högst troligt andra ramper (skulle vara kul att prova samma kam som du senare Jens).
Sen kommer man inte ifrån att det är olika bänkar. Vi kan ha kalibrerat lite olika.
Dock tycker jag nog att det är extremt lika effekt med samma ladd. Jag körde ju fram min effekt typ 10 pullet efter varandra så har ju tempen och heatsoak i allt emot mig. typ 50-60 graders insugstemp jämfört med Jens 12 grader gör sin skillnad även om rumstemperaturen är korrigerad så visar det ändå inte rätt när allt är varmt.
Tänkt göra en powerrun men det blev för långt oljetryck.
Jag har haft 225hk omräknat till sug i dess bästa stunder, nu gav den 213 hp omräknat. Räknar man på mina bästa "sug hk siffror" så är samma laddtryck 832,5 hp. Så med lite mer energi på maskinen kan jag nog trimma effekten mot samma ladd.
Jag kommer nog dundra på med denna igen framöver så då kan vi få lite mera svar.
Skall upp med en kundmotor nu sen min egen v12a.
Jag tycker vi borde göra detta till en grej om alla har möjlighet:)
Sätta upp kanske ett tidsspann på max en veckas tester eller liknande. När det tar mycket tid tar det även mycket pengar. Men jag saknar detta redan så det tar nog inte lång tid innan det körs fram några nya siffror:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 834hk 2.68b
Förstår det där med kostnader, absolut!Tommy Luhr skrev:Sätta upp kanske ett tidsspann på max en veckas tester eller liknande...
...Men jag saknar detta redan så det tar nog inte lång tid innan det körs fram några nya siffror:)
Men, en sån här tråd förtjänar ju att aldrig "avslutas", liksom...
GOD JUL!!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
vi hade hemvändar kalas i kväll i verkstan och innan vi kom igång så körde vi en repa med lite mer laddtryck för teflon mats och cnc jonas och det vart en 859hk vid ca 2.75 bar
god jul och gott nytt år!
21grad C 989tryck
mvh jens och sävar gänget!
21grad C 989tryck
mvh jens och sävar gänget!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
DreRacing@
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
ni lär ju slå 1050hk vid 3.6bar

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
Imponerande
!
Hur pass långt (vilka tider) skulle denna motor räcka till i en ändamålsenlig bil och är det automatlåda som gäller och är den hållbar?!
Hur pass långt (vilka tider) skulle denna motor räcka till i en ändamålsenlig bil och är det automatlåda som gäller och är den hållbar?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
Några repor får man iaf med stdkolvar med den effekten,, sen brukar det bli nåt liknande detta:
https://www.youtube.com/watch?v=93rNqp_yde4
https://www.youtube.com/watch?v=93rNqp_yde4
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
Jarmo Y
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
Jag tänkte detsamma.DreRacing@ skrev:ni lär ju slå 1050hk vid 3.6bar![]()
-
Martin Lundkvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
Jaha!? Varför tror du att min Superflowbänken skulle visa mer effekt?Jarmo Y skrev:Jag tänkte detsamma.DreRacing@ skrev:ni lär ju slå 1050hk vid 3.6bar![]()
1050 hk var på en Superflow bänk? Tror att Jens bänk visar mindre hästar än Superflow..
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
jag tror inte det ska skilja nått. superflow är nog bromsbänkarnas kung och mät standarden i dragrace värden.
den ända jag kan komma på som kan skilja lite är viken korigerings standard man har? martin vad bruka du använda? (eller snarare vilken temp, tryck, fuktighet) standard i usa är en annan än den jag ofta använder men det är inte stor skillnad.
mvh jens
den ända jag kan komma på som kan skilja lite är viken korigerings standard man har? martin vad bruka du använda? (eller snarare vilken temp, tryck, fuktighet) standard i usa är en annan än den jag ofta använder men det är inte stor skillnad.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
Jarmo Y
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
Superflow har Std race dyno vanligtvis, Jens kör DIN och har kalibrerat lite underkant. Också vad man ser på Usa när de kör på Superflow, effekterna är något helt över..
Larry Meaux har sagt att hans Superflow visar mindre hästar vad det brukar bli på en Superflow vanligtvis, pga kalibrering.
I Finland det brukas säga att när man köper en färdigt motor från Usa, v8 på ca. 800 hk, 100 hk går till havet innan den landar.
Hur mycket visar effekt någon helt original otrimmat motor på en Superflow 901, inte nån v8. Har Jens kört otrimmat motor i bänken?
Jag gör det hela tiden men förstås det är lättare på chassis dyno.
Larry Meaux har sagt att hans Superflow visar mindre hästar vad det brukar bli på en Superflow vanligtvis, pga kalibrering.
I Finland det brukas säga att när man köper en färdigt motor från Usa, v8 på ca. 800 hk, 100 hk går till havet innan den landar.
Hur mycket visar effekt någon helt original otrimmat motor på en Superflow 901, inte nån v8. Har Jens kört otrimmat motor i bänken?
Jag gör det hela tiden men förstås det är lättare på chassis dyno.