Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
-
- För mycket laddtryck
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 859hk 2.75b
SAE och STP/STD finns med i min SF 901.
Och varför jag reagerade var för att alla bänkar går ju att kalibrera hur som helst och kan köras på olika sätt så resultatet kan skilja även med samma märke på bänk.
Och jag tycker inte man ska skriva på forum eller liknande att man tror att någons bänk visar hit eller dit, för man har oftast ingen susning om det och det bara skitar ner för den berörde.
Jag har mina krönta vikter som jag hänger på när jag kalibrerar och försöker få det så exakt jag kan.
Och sen är det ju så att det finns ju ingen bänk som visar för mkt effekt om du frågar ägaren.
Och varför jag reagerade var för att alla bänkar går ju att kalibrera hur som helst och kan köras på olika sätt så resultatet kan skilja även med samma märke på bänk.
Och jag tycker inte man ska skriva på forum eller liknande att man tror att någons bänk visar hit eller dit, för man har oftast ingen susning om det och det bara skitar ner för den berörde.
Jag har mina krönta vikter som jag hänger på när jag kalibrerar och försöker få det så exakt jag kan.
Och sen är det ju så att det finns ju ingen bänk som visar för mkt effekt om du frågar ägaren.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Tel 0703803478
De sista 200hk brukar vara svårflörtade.DreRacing@ skrev:ni lär ju slå 1050hk vid 3.6bar![]()
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
http://yarchive.net/car/dyno_accuracy.html
Fick leta länge dethär sidan som jag har läst årtals sen. Det är gammal story så nyare SF bänkar kanske har bättre grejor, lika som Dyno Datamite har.
En Superflow bromsbänk jag skulle vilja också ha men priserna är höga även för gamla bänken.
Därför är bra att ha nån bevis att visa hurdan bänken är, därför jag mätar effekter av otrimmade bilar. Några veckor sen sist gjorde en jämförelse med en annan bänk, en kund kom bara för att jämföra mot en bänk, det passar bra till mej.
1/4 mile tider säger till slut hur mycket effekt bilen har så bänknummer har inte stor betydelse.
Tex: Hur mycket hästar dethär supra ska ha för 7.13 tidkort 1100 kg
http://www.kkdmotorsport.com/dragrace.php
2JZ-GTE 1697 hv
7.13s 315km/h 402m
European fastest mk4 Supra
0-100 km/h 1.45s
100-200 km/h 1.82s
200-300 km/h 3.31s
Fick leta länge dethär sidan som jag har läst årtals sen. Det är gammal story så nyare SF bänkar kanske har bättre grejor, lika som Dyno Datamite har.

Därför är bra att ha nån bevis att visa hurdan bänken är, därför jag mätar effekter av otrimmade bilar. Några veckor sen sist gjorde en jämförelse med en annan bänk, en kund kom bara för att jämföra mot en bänk, det passar bra till mej.
1/4 mile tider säger till slut hur mycket effekt bilen har så bänknummer har inte stor betydelse.
Tex: Hur mycket hästar dethär supra ska ha för 7.13 tidkort 1100 kg
http://www.kkdmotorsport.com/dragrace.php
2JZ-GTE 1697 hv
7.13s 315km/h 402m
European fastest mk4 Supra
0-100 km/h 1.45s
100-200 km/h 1.82s
200-300 km/h 3.31s
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Martin, kör du med inertiakompensering som Jens och Tommy gör eller utan?
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
anger man bara viken standard man använder spelar det ingen roll det kan man räkna om sen om man vill. man kalibrerar med seriösa vikter på en motor bänk inte med nån motor! då tappar man vitsen med att ha en riktig bänk. det ända som jag sett kan spöka med siffrorna från vågen är extrema vibrationer, typ krokig drivaxel men men ser det om man har låg eller ingen filtrering blir väldigt skakiga siffror då.
att ha ordning på väderstationen och vart man mäter tempen och sen hur bänkens intera kompenserar är också viktig om man ska jämföra mellan bänkar
men allt det har martin koll på ville bara dra upp lite fle källor som jag sett.
mvh jens
att ha ordning på väderstationen och vart man mäter tempen och sen hur bänkens intera kompenserar är också viktig om man ska jämföra mellan bänkar
men allt det har martin koll på ville bara dra upp lite fle källor som jag sett.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- J00r
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Har du några kurvor att visa? Hade varit kul att se laddtrycksuppbyggnad och vrid? 800+nm nu eller?
Jonas Almqvist
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
den ligger på en siffra så det blir samma effekt då man sveper som då man håller fast sug motorn. man behöver inte gå djupare för att få rätt kompnsering. vi kan räkna på det sen big al om du vill?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Detta skrev du om Lars i Malås B20 motor: 23 hk vid 7400rpm på denna motor vid 550rpm/sek på denna motor. så det är viktigt att kompensera för om acc hastigheten varierar lite som det gör i en vatten turbin broms samt om man vill jämföra effekten mot andra bänkar och andra motorer.
Hur många hästar blir det då vid 1000 varv per sekund? Skulle vara kul att se formeln.
Erland
Hur många hästar blir det då vid 1000 varv per sekund? Skulle vara kul att se formeln.
Erland
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Erland, du kan se det på din bänk också, lägre växel ger sämre effekt pga rpm/sek, inte växellådans förlust.
Pipemax ger annan effekt om man ändrar rpm/sek.
Därför det ska vara automat svep, som Superflow, Göran, Tommy Luhr etc.. har. Men å andra sidan, effekt blir lägre när rpm/sek blåser iväg, och tror inte att Jens har kalibrerad efter över 1000 rpm/sek..
Pipemax ger annan effekt om man ändrar rpm/sek.
Därför det ska vara automat svep, som Superflow, Göran, Tommy Luhr etc.. har. Men å andra sidan, effekt blir lägre när rpm/sek blåser iväg, och tror inte att Jens har kalibrerad efter över 1000 rpm/sek..
-
- För mycket laddtryck
Inte vad jag kan se lätt i programmet, borde vara med i beräkningarna tycker man.Erland Cox skrev:Martin, kör du med inertiakompensering som Jens och Tommy gör eller utan?
Erland
Det jag fyller i är borr, slag och antal cylindrar så ska det bli en friktions faktor av det.
Jag har inte sett någon direkt mätskillnad mellan 300,600 och 1000rpm/s svep.
SuperFlow Motorbromsning.
Tel 0703803478
Tel 0703803478
Jag tycker det är intressant.
Erland ställer många ledande frågor och de flesta av er svarar att ni har fasta inertiavärden för motorn. Om jag får fråga, reglerar den kompenseringen löpande under hela svepet så om accelerationen varierar under svepet så justerar kompenseringen för den aktuella accelerationen, eller är det en fast siffra för en fast förutbestämd acceleration?
Att jag frågar är för att jag reagerade över Tommys senaste kurva han la upp, men eftersom diskussionen kom upp redan där och då så lät jag den vara och följde era förklaringar.

Titta på de två områdena jag ringat in.
I den röda ringen är motorn mer eller mindre låst vid ett varvtal och accelerationen är noll. Steady State alltså. Är inertiakompensationen här noll med?
I den gröna ringen drar accelerationen iväg igen och svepet körs klart. Det går inte att se vad accelerationen är där men säg hypotetiskt att den drar iväg uppåt 1000rpm/s. Kompenserar inertiakompenseringen för det där då?
Erland ställer många ledande frågor och de flesta av er svarar att ni har fasta inertiavärden för motorn. Om jag får fråga, reglerar den kompenseringen löpande under hela svepet så om accelerationen varierar under svepet så justerar kompenseringen för den aktuella accelerationen, eller är det en fast siffra för en fast förutbestämd acceleration?
Att jag frågar är för att jag reagerade över Tommys senaste kurva han la upp, men eftersom diskussionen kom upp redan där och då så lät jag den vara och följde era förklaringar.

Titta på de två områdena jag ringat in.
I den röda ringen är motorn mer eller mindre låst vid ett varvtal och accelerationen är noll. Steady State alltså. Är inertiakompensationen här noll med?
I den gröna ringen drar accelerationen iväg igen och svepet körs klart. Det går inte att se vad accelerationen är där men säg hypotetiskt att den drar iväg uppåt 1000rpm/s. Kompenserar inertiakompenseringen för det där då?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Vi som har performancetrends är insvepta i mörker.
Vi fyller i en del mått på grejer i vevpartiet, sen abrakadabra så sker det per automatik.
Man kan välja slå av eller på funktionen.
Performancetrends förklarar varför funktionen finns på deras hemsida, no more.
Så vi får väl hoppas de vet och kan mer än oss.
Men jag använder den inte, jag siktar på längre pull istället där motorns inertia får mindre betydelse.
Och med steady state bromsning är funktionen 'null' så att säga
Och utmed varvtalsområdet hoppas jag iaf performancetrends har koll på att med en 'fast' inertia så ökar effektkravet att varva upp tyngden på en given tid, säg 1000rpm per sekund.
Och jag tror det blir en 'ickefråga' egentligen.
Det behövs olika parametrar som tid,vikt/mått(inertia),varvtalsökning för att räkna fram en förlust.
Saknas en av parametrarna eller liknande så blir det ingen beräkning.
Mao bör ju programvaran beräkna detta utmed hela varvtalssvepet och inte bara lägga på en fast 'förlust' genom att addera '10hk utmed hela registret'
Under steady state försvinner ju varvtalsökningen så den parametern blir 'null'.
Vi fyller i en del mått på grejer i vevpartiet, sen abrakadabra så sker det per automatik.
Man kan välja slå av eller på funktionen.
Performancetrends förklarar varför funktionen finns på deras hemsida, no more.
Så vi får väl hoppas de vet och kan mer än oss.
Men jag använder den inte, jag siktar på längre pull istället där motorns inertia får mindre betydelse.
Och med steady state bromsning är funktionen 'null' så att säga

Och utmed varvtalsområdet hoppas jag iaf performancetrends har koll på att med en 'fast' inertia så ökar effektkravet att varva upp tyngden på en given tid, säg 1000rpm per sekund.
Och jag tror det blir en 'ickefråga' egentligen.
Det behövs olika parametrar som tid,vikt/mått(inertia),varvtalsökning för att räkna fram en förlust.
Saknas en av parametrarna eller liknande så blir det ingen beräkning.
Mao bör ju programvaran beräkna detta utmed hela varvtalssvepet och inte bara lägga på en fast 'förlust' genom att addera '10hk utmed hela registret'
Under steady state försvinner ju varvtalsökningen så den parametern blir 'null'.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman ,
accelerationen på tommy´s diagram är 1000rpm/sec över hela svepet.
Det står på diagrammet.
/Christer
accelerationen på tommy´s diagram är 1000rpm/sec över hela svepet.
Det står på diagrammet.
/Christer