turbo ladda BMW 535 m30 motor
turbo ladda BMW 535 m30 motor
Hej
jag har fått tag på en BMW 535 -90 e34 som jag tänkte turboladda
steg 1 uppnå e34 M5 prestanda 320-350hk
sommaren 2017
vad behövs?
räcker det med en snurra och ett grenrör?
behöver jag ett styrsystem?
lite noob frågor från en 47år ung turbonybörjare men hoppas nån tar sig tid att skriva recept
jag har fått tag på en BMW 535 -90 e34 som jag tänkte turboladda
steg 1 uppnå e34 M5 prestanda 320-350hk
sommaren 2017
vad behövs?
räcker det med en snurra och ett grenrör?
behöver jag ett styrsystem?
lite noob frågor från en 47år ung turbonybörjare men hoppas nån tar sig tid att skriva recept
/Anders Näslund
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Om du nöjer dig med 300 hk eller strax över på 0,5 bar laddtryck klarar du en sommar med original styrsystem.
BMW M5 spridare, eller motsvarande på ca. 250-300 cc/min och bara spänd fjäder i luftmängdmätaren funkar.
Men en bredbands lambda för att ha koll på bränslet vid fullast behövs, annars smälter du lätt en kolvtopp.
Men om ambitionen är högre, och taket ekonomiskt tillåter är ju ett programmerbart sprut och intercooler prylar du behöver.
Då klarar du 400 hk på en helt standard motor, med rätt mappning håller det dessutom mycket bra.
Jag har gått den vägen med min 635a, via original styrsystem och m5 spridare.
BMW M5 spridare, eller motsvarande på ca. 250-300 cc/min och bara spänd fjäder i luftmängdmätaren funkar.
Men en bredbands lambda för att ha koll på bränslet vid fullast behövs, annars smälter du lätt en kolvtopp.
Men om ambitionen är högre, och taket ekonomiskt tillåter är ju ett programmerbart sprut och intercooler prylar du behöver.
Då klarar du 400 hk på en helt standard motor, med rätt mappning håller det dessutom mycket bra.
Jag har gått den vägen med min 635a, via original styrsystem och m5 spridare.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Ok, tack Daniel
surfat så mycket nu i helgen på "bmw turbo m30"så
lambda lampan kanske skulle suttit på laptopen
större spridare behövs=ok förstått
men det där med lambda lampan hajar jag inte riktigt
om jag inte har ett styr system att koppla den emot ?
hur hjälper den mig?
surfat så mycket nu i helgen på "bmw turbo m30"så
lambda lampan kanske skulle suttit på laptopen
större spridare behövs=ok förstått
men det där med lambda lampan hajar jag inte riktigt
om jag inte har ett styr system att koppla den emot ?
hur hjälper den mig?
/Anders Näslund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Så du kan ha koll på luft/bränsle blandningen
tex http://www.creatix.se/product/aem-bredb ... sond-nyhet
tex http://www.creatix.se/product/aem-bredb ... sond-nyhet
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
ok
så om lambda mätaren visar typ "300" då räcker bränsle och orginal sprut inte till?
så om lambda mätaren visar typ "300" då räcker bränsle och orginal sprut inte till?
/Anders Näslund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Den visar i lambda eller afr så att du ser den aktuella bränsle/luft blandningen i realtid direkt på mätaren. Du vet ju att vid normal körning med lite lägre last som exempel vill du ha lambda 1 och allt eftersom lädret stiger vill du feta på med mer bränsle. Då kan man se på lambdamätaren att det sker som det ska! Extremt smidigt vid justering av bränsle system!
Mvh
Mvh
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
ok
tack
jag tror jag börjar få grepp om basic turbo
håller på att ta mig igenom Daniels utmärkta tråd om hans e24 635 bygge
tack
jag tror jag börjar få grepp om basic turbo
håller på att ta mig igenom Daniels utmärkta tråd om hans e24 635 bygge
/Anders Näslund
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
I början är det mycket att ta in
Bränsle blandningen mäts ju med lambda sond, numera vill man enbart använda bredbands lambda.
Mätvärdet kan anges antingen i Lambda eller AFR.
Där man multiplicerar AFR värdet 14,7 med lambda värdet för att översätta Tex. 0,85*14,7=12,5
Du kan se skalan på dessa mätare.
Jag tycker själv att det är mest logiskt att använda en mätare som anger lambda värde, men många använder AFR.
Turbo motorn behöver ha ca. 0,85 eller 12,5 vid laddtryck och på landsvägs körning 1,0 eller tom 1,03.
0,85 är alltså mer bränsle än 1,03
Hoppas det klarnar.
Bränsle blandningen mäts ju med lambda sond, numera vill man enbart använda bredbands lambda.
Mätvärdet kan anges antingen i Lambda eller AFR.
Där man multiplicerar AFR värdet 14,7 med lambda värdet för att översätta Tex. 0,85*14,7=12,5
Du kan se skalan på dessa mätare.
Jag tycker själv att det är mest logiskt att använda en mätare som anger lambda värde, men många använder AFR.
Turbo motorn behöver ha ca. 0,85 eller 12,5 vid laddtryck och på landsvägs körning 1,0 eller tom 1,03.
0,85 är alltså mer bränsle än 1,03
Hoppas det klarnar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Här kan man läsa lite om AFR
https://turbobygarrett.com/turbobygarre ... ch_vs_lean
https://turbobygarrett.com/turbobygarre ... ch_vs_lean
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
tack, tack
jag fastnade lite i tanken på vad gör man om lambdan visar "fel" värde
vill inte höra "släpp gasen"
jag fastnade lite i tanken på vad gör man om lambdan visar "fel" värde
vill inte höra "släpp gasen"
/Anders Näslund
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
en annan fundering..
kan det vara så att 211 hk är i underkant?
jag tycker min gamla kärra trycker på hyfsat bra eller är det kanske bara önskedrömmar
kan det vara så att 211 hk är i underkant?
jag tycker min gamla kärra trycker på hyfsat bra eller är det kanske bara önskedrömmar
/Anders Näslund
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Är du säker på att den är helt orginal?
En aningen vassare kam kan göra rätt stor skillnad på "karaktären"...
En aningen vassare kam kan göra rätt stor skillnad på "karaktären"...
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
nja
ingen aning
den levde sina första år i Schwiez enligt det jag har hunnit kolla upp
man kan ju hoppas att den är lite vässad
ingen aning
den levde sina första år i Schwiez enligt det jag har hunnit kolla upp
man kan ju hoppas att den är lite vässad
/Anders Näslund
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Beror väl på vad man jämför med, äldre bilar med mer effekt känns ju betydligt sportigare än modernare dito både pga karaktär och vikt men även på den vanligtvis sämre ljudisoleringen.
Dvs det känns som att det är mer att åka med än det är.
Rumpdynon blir ju ofta lurad av ljud och övriga förnimmelser.
Dvs det känns som att det är mer att åka med än det är.
Rumpdynon blir ju ofta lurad av ljud och övriga förnimmelser.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: turbo ladda BMW 535 m30 motor
Mnjaaee... min förba--ade Berlingo känns varken pigg eller snabb även att det saknas isolering och lever fa-n!