Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Har funderingar på att investera en chassidyno men skulle behöva få ner ljudnivån ut från lokalen.
Så letar lite tips och folk som testat olika slags ljuddämpning till avgasutsuget
Sätt allt i från Lastbilsljuddämpare till lekasten kistor.
Systemet lär vara tänkt för max 1000hp.
Har rätt så obegränsat med plats för fläktar m.m.
Så letar lite tips och folk som testat olika slags ljuddämpning till avgasutsuget
Sätt allt i från Lastbilsljuddämpare till lekasten kistor.
Systemet lär vara tänkt för max 1000hp.
Har rätt så obegränsat med plats för fläktar m.m.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Kolla på ljudämpare för ventilation!
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Absolut.
Vad är bästa väg att kyla avgaserna på ? Vattenmantlat eller friskluft från ett ejektorrör?
Vad är bästa väg att kyla avgaserna på ? Vattenmantlat eller friskluft från ett ejektorrör?
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Behöver du kunna flytta ljuddämparen?
Man kan bygga en vagn med isolerade plåtväggar med hyfsat stor volym med väggar inuti som slår sönder ljudvågorna.
Eller en vagn med stora ventilationsljuddämpare på, såna har jag skaffat.
Man kan strypa utloppet på dom om det behövs för att få ner ljudet.
Erland
Man kan bygga en vagn med isolerade plåtväggar med hyfsat stor volym med väggar inuti som slår sönder ljudvågorna.
Eller en vagn med stora ventilationsljuddämpare på, såna har jag skaffat.
Man kan strypa utloppet på dom om det behövs för att få ner ljudet.
Erland
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Så här ser min grundtanken ut i solid iallafall.
Bilderna är från uppifrån mot vinden
Avgasernas väg från bilen är följande:
1. Ändrör på bil
2. Slang/rör upp till tak
3. Genom taket med rör som är värme/brandisolerat
4. Fläkt
5. Ljuddämpare
6. Ner genom taket igen
7. Ut i marken för sedan leda upp de i atmosvären
Har även möjlighet att ha en s.k kista i marken också. Om en sådan hjälper.
Har ni nått o inflika med i denna ide. Skriv bara
Sen nåra funderingar ja har.
Hur kraftig fläkt lär man ha?
Kan man ansluta direkt till ändröret på bilen eller lär man ha en stora kona med lite avstånd?
Finns de nåra som som kör chassidyno med stängda dörrar som kanske har lite erfarenhet?
Bilderna är från uppifrån mot vinden
Avgasernas väg från bilen är följande:
1. Ändrör på bil
2. Slang/rör upp till tak
3. Genom taket med rör som är värme/brandisolerat
4. Fläkt
5. Ljuddämpare
6. Ner genom taket igen
7. Ut i marken för sedan leda upp de i atmosvären
Har även möjlighet att ha en s.k kista i marken också. Om en sådan hjälper.
Har ni nått o inflika med i denna ide. Skriv bara
Sen nåra funderingar ja har.
Hur kraftig fläkt lär man ha?
Kan man ansluta direkt till ändröret på bilen eller lär man ha en stora kona med lite avstånd?
Finns de nåra som som kör chassidyno med stängda dörrar som kanske har lite erfarenhet?
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Erland Cox skrev:Behöver du kunna flytta ljuddämparen?
Man kan bygga en vagn med isolerade plåtväggar med hyfsat stor volym med väggar inuti som slår sönder ljudvågorna.
Eller en vagn med stora ventilationsljuddämpare på, såna har jag skaffat.
Man kan strypa utloppet på dom om det behövs för att få ner ljudet.
Erland
Nej. Ljuddämparna kommer sitta uppe på vinden. Fast installation.
Du förstår nog när du ser bilderna som ja nyss posta.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Lite mer ritat nu.
Gjorde om utlopp då de strypte lite väl mycket med två 250mm
Nu är de 250 innan t-kors och 315 efter
Gjorde om utlopp då de strypte lite väl mycket med två 250mm
Nu är de 250 innan t-kors och 315 efter
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Jag har också liknande planer.
All frånluft i lokalen kommer vara genom samma väg som avgaserna. Jag satsar på friskluft med ejektorverkan att kyla avgaserna en del och tror att bara av att gå upp i volym blir temperaturen så mycket lägre att med plåt-kanaler och ventilations-ljuddämpare blir det säkert inga problem. Jag har fantiserat om dubbla 400-500 mm kanaler och stora ljuddämpare, som mynnar ut i en kammare med interna väggar för att slå sönder ljudet mer, och frånluft-fläkten sitter här. Eventuellt en baffel som skickar luften uppåt och ut efter fläkten.
Tilluft kommer ha ett stort ljud-dämpat inlopp med minst en kvadratmeter kanal med med väggar inuti att slå sönder ljud som letar sig ut den vägen.
Problem finns, och jag har inte förstått vilka som kommer dyka upp förrän det är byggt. Det kan ju hända att det blir svårt att styra temperaturen i lokalen om det är stor skillnad ute/inne, och en dag som denna med -23 grader C ute så blir det svårt. Det går hitta på en del smarta regleringar och tricks, där man kör frånluft-fläktar vid behov. Jag räknar inte med att ha tilluft-fläktar alls, då jag vill kontrollera frånluften och få ut avgaserna.
All frånluft i lokalen kommer vara genom samma väg som avgaserna. Jag satsar på friskluft med ejektorverkan att kyla avgaserna en del och tror att bara av att gå upp i volym blir temperaturen så mycket lägre att med plåt-kanaler och ventilations-ljuddämpare blir det säkert inga problem. Jag har fantiserat om dubbla 400-500 mm kanaler och stora ljuddämpare, som mynnar ut i en kammare med interna väggar för att slå sönder ljudet mer, och frånluft-fläkten sitter här. Eventuellt en baffel som skickar luften uppåt och ut efter fläkten.
Tilluft kommer ha ett stort ljud-dämpat inlopp med minst en kvadratmeter kanal med med väggar inuti att slå sönder ljud som letar sig ut den vägen.
Problem finns, och jag har inte förstått vilka som kommer dyka upp förrän det är byggt. Det kan ju hända att det blir svårt att styra temperaturen i lokalen om det är stor skillnad ute/inne, och en dag som denna med -23 grader C ute så blir det svårt. Det går hitta på en del smarta regleringar och tricks, där man kör frånluft-fläktar vid behov. Jag räknar inte med att ha tilluft-fläktar alls, då jag vill kontrollera frånluften och få ut avgaserna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
- Ort: Charlottenberg
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Detta är intressant. Jag kör själv i garage, och skulle vilja få ned ljudet ännu mer även om det funkar ganska bra nu.
Jag kör undertryck i lokalen då jag bara har ström till en fläkt som det är idag (5,5kw) Använder alltså samma fläkt till avgasutsug samt dra luft in i lokalen. Detta är det mest effektiva jag testat hittills. Har 2 resp 3st 400mm ventilationsslangar som inluft som jag kan styra som jag vill mot bilen. Om det blir för kallt på vintern, kan man dra ned fläkten lite och köra kylluft lite längre från bilen. Avgaser åker fint ut på 25hz på min fläkt.
Lokalen är ca 63kvm. Tar in luft fram, och drar ut det bak genom en isolerad träkista på 3,5m som fläkten sitter inne i. Körde förr med öppna dörrar och samma fläkt fram istället och drog ut avgaser med en mindre. Det kylde mycket sämre och fick turbulens i lokalen.
Suga är bättre än att trycka är min erfarenhet. Har dock lust att bygga mer ljuddämpning om man inte ska flytta till en annan lokal.
Jag kör undertryck i lokalen då jag bara har ström till en fläkt som det är idag (5,5kw) Använder alltså samma fläkt till avgasutsug samt dra luft in i lokalen. Detta är det mest effektiva jag testat hittills. Har 2 resp 3st 400mm ventilationsslangar som inluft som jag kan styra som jag vill mot bilen. Om det blir för kallt på vintern, kan man dra ned fläkten lite och köra kylluft lite längre från bilen. Avgaser åker fint ut på 25hz på min fläkt.
Lokalen är ca 63kvm. Tar in luft fram, och drar ut det bak genom en isolerad träkista på 3,5m som fläkten sitter inne i. Körde förr med öppna dörrar och samma fläkt fram istället och drog ut avgaser med en mindre. Det kylde mycket sämre och fick turbulens i lokalen.
Suga är bättre än att trycka är min erfarenhet. Har dock lust att bygga mer ljuddämpning om man inte ska flytta till en annan lokal.
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Jag skulle nog dra avgas separat ifrån utluften.
Sen bygga nån slagt luftschunt som kan reglera inkommande luft med uppvärmd luft i garaget.
För att kunna reglera tempen i rummet.
Sen bygga nån slagt luftschunt som kan reglera inkommande luft med uppvärmd luft i garaget.
För att kunna reglera tempen i rummet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Patrik Holmqvist: Det låter likt som jag vill ha det. Jag kommer ha en del mer ljud-dämpning när jag blir klar, även ljudbafflar i lokalen.
Just nu kör jag öppna portar med ett par kraftiga fläktar som suger ut luft ur lokalen, och minst en turbin-fläkt fram för att kyla bilen. Det har fungerat riktigt bra men ljudnivån och kontrollen över temperaturen i rummet är inte som jag vill ha det.
Patrick : Det vore fint att köra separat avgasutsug, kan bli något man experimenterar med. Jag känner att det nog är enklare i tanken än i praktiken med den variation i avgas-lösningar som finns på bilarna som passerar min bänk.. bara en sån sak som ej återledd wastegate, men det kan man ju acceptera - den ska liks vara stängd när maskinen ger lite mos.
Just nu kör jag öppna portar med ett par kraftiga fläktar som suger ut luft ur lokalen, och minst en turbin-fläkt fram för att kyla bilen. Det har fungerat riktigt bra men ljudnivån och kontrollen över temperaturen i rummet är inte som jag vill ha det.
Patrick : Det vore fint att köra separat avgasutsug, kan bli något man experimenterar med. Jag känner att det nog är enklare i tanken än i praktiken med den variation i avgas-lösningar som finns på bilarna som passerar min bänk.. bara en sån sak som ej återledd wastegate, men det kan man ju acceptera - den ska liks vara stängd när maskinen ger lite mos.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
- Ort: Charlottenberg
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Ja, separat är inte så enkelt i praktiken. Som du säger, så är det mycket smidigare när man kan backa in vilken bil som helst och alla avgaser samt andra ångor åker ut. Mycket bättre luftkvalitet.
Sen så kommer det ju MYCKET avgaser på en t.ex 3liters motor på 2.5bar och kanske 1000hp. Jag tyckte detta funkade väldigt bra iaf. Ska försöka ta mer bilder som visar hur jag gjort. Detta ska givetvis förfinas, men jag är nöjd med funktionen så långt:)
Sen så kommer det ju MYCKET avgaser på en t.ex 3liters motor på 2.5bar och kanske 1000hp. Jag tyckte detta funkade väldigt bra iaf. Ska försöka ta mer bilder som visar hur jag gjort. Detta ska givetvis förfinas, men jag är nöjd med funktionen så långt:)
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Det ser bra ut, blir rätt kallt att stå i draget väl?
Erland
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
- Ort: Charlottenberg
Re: Tips på Ljuddämpning utsug/avgassug vid chassi dyno
Visst, blir lite dragigt. Men om du har slangarna in mot bilen så försvinner draget under bilen och ut bak. Man vill ju också kyla avgassystemet så att man inte tänder eld på bilen när man står stilla länge i steady state osv.
Den i länken är väl lite mer påkostat än jag har i mitt garage. Dyraste delen till ventilationen var nog frekvensomvandlaren. Fläkten är en hötork:)
Den i länken är väl lite mer påkostat än jag har i mitt garage. Dyraste delen till ventilationen var nog frekvensomvandlaren. Fläkten är en hötork:)
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno