Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Kan man anta att de bilar som har fyrlänk orginal tex. Volvo flexar i bärarmar och bussningar?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Ja, helt klart. Det rör sig rätt mycket på många håll och det är därför det händer att bussningar och annat ger sig om man sätter i hårdare bussningar.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Dom sitter i bakvagnen på 5 serien E34, och flera andra modeller, och kallas stabilisatorstag. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 09-60856svblackadder skrev:Snyggt! Vilken BMW kommer länken ifrån och var sitter den?
Bultas med M14 har jag för mig så det är rätt så stabila saker, fast med väldigt behändiga mått. Kan leda på alla håll, jag kan hissa axeln hur som helst utan några brytningar.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Jag får tacka för all input.
Det är lättare att få plats med en 3 länk än en 4 länk i min bil.
David.
Vad har du valt för dimensionering på rören till din Torqe arm?
Det är lättare att få plats med en 3 länk än en 4 länk i min bil.
David.
Vad har du valt för dimensionering på rören till din Torqe arm?
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Vad är fördelen med leden i framkant jämfört med en stor bussning med en pinne som löper igenom som man sett många andra bygga?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Jag har för mig att det var 28x2,5-3 mm.Firenza skrev:Jag får tacka för all input.
Det är lättare att få plats med en 3 länk än en 4 länk i min bil.
David.
Vad har du valt för dimensionering på rören till din Torqe arm?
Mekken: Jag ville hitta nåt som var "färdigt" eftersom det är en förslitningsdel som man kommer behöva byta, då är det skönt att bara kunna köpa en ny och montera utan modifiering. Finns säkert bussningar som passar, men jag gick igenom det mesta på Biltemas hyllor utan att hitta nåt som jag tyckte var lämpligt.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Okej, tackar David. Jag ska själv montera en 1031 i min kadett coupe så försöker samla lite matnyttigt. Denna installationen ser fin ut.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Min känsla är att det är lättare att få "pendeln" att vara glappfri, speciellt över tid. "Pinne med hylsa" kan nog vara svårare att tillverka om man inte är duktig på toleranser och material.
Dessutom ska ju den främre fästpunkten kunna ledas upp och ned, vilket lär kräva en relativt mjuk bussning om man kör "pinne med hylsa". Förmodligen är den rörelsen större än den sidledsvridning man får vid krängning, i pendelns bussningar/leder.
Gustaf
Dessutom ska ju den främre fästpunkten kunna ledas upp och ned, vilket lär kräva en relativt mjuk bussning om man kör "pinne med hylsa". Förmodligen är den rörelsen större än den sidledsvridning man får vid krängning, i pendelns bussningar/leder.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Jag lyfter upp min gamla tråd lite i hopp om bra svar.
Tanken o det jag bygger på nu är en Torqe arm. Jag har en 1031 axel som jag har kapat ren förutom de övre fästena som jag skall behålla som dom är då dom passar ganska bra under bilen. Jag har lyckats få till 650mm långa bärarmar, Men då det är ganska trång om utrymme i min bil så har jag stött på ett problem med utrymmet för infästningarna(Eller dess bultar).
Som jag ser det har jag ett par olika lösningar.
Jag har valt o använda Volvos original bussningar både i bakvagn och i bärarmen (Fram mot karossen).
1 Montera stagen med en vinkel i det horisontella planet. Som ett V fast då det kommer skilja ca 5 cm i bredd mellan främre infästning (Kaross) mot bakre infästning (Bakaxel)
2 Byta till en smalare bussning. (Någon som har förslag)
3 Lång bullt o svetsa ett rör genom rambenet som bulten får gå i alternativt ett så stort rör så man kan köra igenom bulten
Tanken o det jag bygger på nu är en Torqe arm. Jag har en 1031 axel som jag har kapat ren förutom de övre fästena som jag skall behålla som dom är då dom passar ganska bra under bilen. Jag har lyckats få till 650mm långa bärarmar, Men då det är ganska trång om utrymme i min bil så har jag stött på ett problem med utrymmet för infästningarna(Eller dess bultar).
Som jag ser det har jag ett par olika lösningar.
Jag har valt o använda Volvos original bussningar både i bakvagn och i bärarmen (Fram mot karossen).
1 Montera stagen med en vinkel i det horisontella planet. Som ett V fast då det kommer skilja ca 5 cm i bredd mellan främre infästning (Kaross) mot bakre infästning (Bakaxel)
2 Byta till en smalare bussning. (Någon som har förslag)
3 Lång bullt o svetsa ett rör genom rambenet som bulten får gå i alternativt ett så stort rör så man kan köra igenom bulten
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Utan foton/skisser har jag lite svårt att ge så mycket kreativa tips.
Rent generellt, så visst kan man vinkla de längsgående stagen en del på en torque arm, du kommer få risk för binding och kanske självstyrning när det fjädrar men är vinkeln liten bör det kunna vara okej. Som vanligt är det bra att göra en mockup och testa genom att köra fjädringen genom fjädringsvägen (både bump/droop och krängning).
Gustaf
Rent generellt, så visst kan man vinkla de längsgående stagen en del på en torque arm, du kommer få risk för binding och kanske självstyrning när det fjädrar men är vinkeln liten bör det kunna vara okej. Som vanligt är det bra att göra en mockup och testa genom att köra fjädringen genom fjädringsvägen (både bump/droop och krängning).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Du har inga bilder på firenzan? En i byn har en sån nere i sin källare, nån sydafrikansk import
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Den som jag har fått nys om är en Chevrolet firenza can-am! V8 från en z28, byggdes 100st tydligen! Men det är väl samma kaross Vad jag har fått det till
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Finns det något mått på hur lång en torquearm skall vara? Om man bygger bakvagn för strippen, är det bäst med torquearm eller stegar?
Re: Bygga bakvagn K-Länk (Triangulerad 4-Länk)
Ska den även gå på gatan så är väl stegar ingen höjdare?