Jensas s40 t4
Jensas s40 t4
Hejsan !
Det var väl dags å göra en byggtråd här efter att ha hängt runt här länge men aldrig fått tummen ur.
Har helt plötsligt fått tid över igen vilket jag inte haft sista 2-3 åren så nu blir det lite mek
Köpte loss en s40 t4, rent lik för en hyfsat vettigt peng för nån månad sen. Tänkte göra i ordning den å ha den som lite räserbil.
Bilen var knappt startbar så var lite rysk roulette å köpa den men ganska mycket speedpart för vettig peng så vi får se vad det blir av den.
Specs..
1949cc.
82mm smidda Cp kolvar
Verdistakar
Ganska arga kammar.
Bosch 984 pump.
Ombyggd bränsleretur.
Portat x40 grenrör med HX35
Tial extern wg.
Nira i3 sprut, S60R tändspolar.
Special Intercooler + vattenkylare i alu byggt på plats av Racecooling.
Problemet då ? felsöka - felsöka - Repa..
Det var väl dags å göra en byggtråd här efter att ha hängt runt här länge men aldrig fått tummen ur.
Har helt plötsligt fått tid över igen vilket jag inte haft sista 2-3 åren så nu blir det lite mek
Köpte loss en s40 t4, rent lik för en hyfsat vettigt peng för nån månad sen. Tänkte göra i ordning den å ha den som lite räserbil.
Bilen var knappt startbar så var lite rysk roulette å köpa den men ganska mycket speedpart för vettig peng så vi får se vad det blir av den.
Specs..
1949cc.
82mm smidda Cp kolvar
Verdistakar
Ganska arga kammar.
Bosch 984 pump.
Ombyggd bränsleretur.
Portat x40 grenrör med HX35
Tial extern wg.
Nira i3 sprut, S60R tändspolar.
Special Intercooler + vattenkylare i alu byggt på plats av Racecooling.
Problemet då ? felsöka - felsöka - Repa..
Jens Hedlund.
Re: Jensas s40 t4
Köpte bilen för nån månad sedan och har inte kunnat göra något på den men började i onsdags
TJuvkoppling av matarpumpen i tanken då den inte gick.
Åtgärd på externa pumpen då den läckte soppa som fan...
Fick lite liv i kärran men den missade till å från på minst en cylinder. började rota runt lite för å hitta felorsaker..
Hittade ett par stycken.. bytte alla spridarkontakter + kontakter å matning till tändspolarna...
Hade ju gjort komptest och hade 9,5kg i varje så trodde maskinellt den var rätt reko.
Skruvade återigen ur stiften å konstaterade att toppackningen på 3ans cyl var blåst, de rök ur tänstiftshålet.
Sagt åt gjort de var dags att plocka ur maskinen.
TJuvkoppling av matarpumpen i tanken då den inte gick.
Åtgärd på externa pumpen då den läckte soppa som fan...
Fick lite liv i kärran men den missade till å från på minst en cylinder. började rota runt lite för å hitta felorsaker..
Hittade ett par stycken.. bytte alla spridarkontakter + kontakter å matning till tändspolarna...
Hade ju gjort komptest och hade 9,5kg i varje så trodde maskinellt den var rätt reko.
Skruvade återigen ur stiften å konstaterade att toppackningen på 3ans cyl var blåst, de rök ur tänstiftshålet.
Sagt åt gjort de var dags att plocka ur maskinen.
Jens Hedlund.
Re: Jensas s40 t4
Dags att haka ur maskinen. Tog ca 3h så var den ute. tog den neråt med låda å allt, Lite tajt om plats att ta den med turbon uppåt.
Skruvade ur allting runtomkring, Ic, vattenkylare etc för att få platsen som behövdes
Lyckades konstatera att dels satt kamremmen fel och dels hade 2 Styrningar på insugsventilerna gått av. Vet inte riktigt varför dock.
varken ventiler eller styrningarna är bearbetade. Kanske kan ventilflyt ha fått styrningen att nypa och gå av ? ventilerna verkade raka.
aldrig hört om detta fenomen förr. felsökning fortgår
Snart dags att åka å låna ett motorstativ och skruva isär så mycket jag kan av bottendelen. Och försöka mäta upp Lyftet på kammar och försöka identifiera vilka kammar det sitter i.
Skruvade ur allting runtomkring, Ic, vattenkylare etc för att få platsen som behövdes
Lyckades konstatera att dels satt kamremmen fel och dels hade 2 Styrningar på insugsventilerna gått av. Vet inte riktigt varför dock.
varken ventiler eller styrningarna är bearbetade. Kanske kan ventilflyt ha fått styrningen att nypa och gå av ? ventilerna verkade raka.
aldrig hört om detta fenomen förr. felsökning fortgår
Snart dags att åka å låna ett motorstativ och skruva isär så mycket jag kan av bottendelen. Och försöka mäta upp Lyftet på kammar och försöka identifiera vilka kammar det sitter i.
Jens Hedlund.
Re: Jensas s40 t4
Hade 2 timmar över så slet isär maskinen fullständigt å körde senare på kvällen å tog en tvätt
Så nu står skiten här hemma på mitt köksbord.
Smidda cp kolvar. 48mm höga på Verdi stakar.
Så nu står skiten här hemma på mitt köksbord.
Smidda cp kolvar. 48mm höga på Verdi stakar.
Jens Hedlund.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Jensas s40 t4
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Jensas s40 t4
Tror den där kabelhärvan skulle passa bäst i närmaste soptunna
Re: Jensas s40 t4
Vi tar det här istället för garaget.org
Grym botten för effekt! Visst va det smidigt att ta motorn nedåt vilket lyft du har på kamaxlarna blir nog lite avgörande vilken topp du behöver,turboval osv..Finns idéer här:)
Grym botten för effekt! Visst va det smidigt att ta motorn nedåt vilket lyft du har på kamaxlarna blir nog lite avgörande vilken topp du behöver,turboval osv..Finns idéer här:)
Re: Jensas s40 t4
Det kan man minst sagt säga ! plasten hade krakelerat fullständigt, å vissa ställningar hade lödningar ärjat.Steve skrev:Tror den där kabelhärvan skulle passa bäst i närmaste soptunna
Ena tändspolens matar kabling gick av bara för jag lyfte upp spolen å bytte stift....
Klåpare som varit å donat där.
Jens Hedlund.
Re: Jensas s40 t4
Låter smidigt.rudarmy skrev:Vi tar det här istället för garaget.org
Grym botten för effekt! Visst va det smidigt att ta motorn nedåt vilket lyft du har på kamaxlarna blir nog lite avgörande vilken topp du behöver,turboval osv..Finns idéer här:)
Jo smidigt var de väl, de enda valet jag hade faktiskt. har ingen motorlyft
Om jag hittat rätt info, hittar den inte igen. så bör kammarna vara typ 288graders med ca 11 i lyft.
vet att förr i tiden med 2.0 sugtopp varva denna stackarn 9k å verkade inte tappa effekt förrens nångstans där i krokarna.
Hann inte få isär toppen igår. måste få tag i en bättre ventilbåge att lossa fjädrarna med.
får se vad som händer under dagen
Jens Hedlund.
Re: Jensas s40 t4
Bara å mäta kammen med skjutmått, längd minus bas så får du fram lyft
11mm är monster för vitmotor!
Sugtopp fas2 växer inte på träd tyvärr...
Autotech har fjädrar se till å få info vilket retainers du ska ha.
Jag har hårdare gummin till motorfästen, de undre o den högra(kamremsidan) ifall det är intressant.
11mm är monster för vitmotor!
Sugtopp fas2 växer inte på träd tyvärr...
Autotech har fjädrar se till å få info vilket retainers du ska ha.
Jag har hårdare gummin till motorfästen, de undre o den högra(kamremsidan) ifall det är intressant.
Re: Jensas s40 t4
Orkade inte inte modda min ventilbåge så toppen ligger orörd. Mätte kamaxlarna i alla fall och det verkar vara dom jag läste om för några veckor sedan.
Bas cirkeln är 30mm på kammen å över nock 41mm. så bör vara 288 graders kammarna med 11mm lyft.
Nu är de tvätt av kolvar å annat här hemma i köket istället.
Bas cirkeln är 30mm på kammen å över nock 41mm. så bör vara 288 graders kammarna med 11mm lyft.
Nu är de tvätt av kolvar å annat här hemma i köket istället.
Jens Hedlund.
Re: Jensas s40 t4
I denna tråd finns bra tips
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=374958
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=374958
Re: Jensas s40 t4
Fick syn att kolvspräckarelof hade varit i farten i motorn vid tvätten så nu ligger beslutet om å kasta blocket å kolvar å fanders eller köpa nya kolvar.
Fick en rasad t4 spis som jag kanske flyttar över veven å stakarna tili istället. så får man se hur länge org kolvarna orkar med.
Fick en rasad t4 spis som jag kanske flyttar över veven å stakarna tili istället. så får man se hur länge org kolvarna orkar med.
Jens Hedlund.
Re: Jensas s40 t4
Men va surt!
Är det 139,5mm stakar el special typ 147mm med uppflyttad kolvbult?
Har cylinder väggar klarat sig?
På E85 kanske runt 450hk men lågvarvad max 7000rpm
Är det 139,5mm stakar el special typ 147mm med uppflyttad kolvbult?
Har cylinder väggar klarat sig?
På E85 kanske runt 450hk men lågvarvad max 7000rpm
Re: Jensas s40 t4
Rudarmy. stakarna verkar vara ca 149mm och ca 25mm komphöjd på kolvarna efter lite snabb mätning precis.
Så allting e special special..
T4 blocket är ju inget å hänga i granen heller egentligen, har inga stakar som passar så där hade jag otur nr 2.
lär ju bli att specialbeställa kolvar. ingen quickfix dock.
Så allting e special special..
T4 blocket är ju inget å hänga i granen heller egentligen, har inga stakar som passar så där hade jag otur nr 2.
lär ju bli att specialbeställa kolvar. ingen quickfix dock.
Jens Hedlund.