Nu känner jag mig ganska nöjd med insuget. Det går som en kona hela vägen ner mot toppen, från förgasarens diameter till insugskanalen i toppen. Nu svänger det inte lika mkt som innan heller.
En liten fråga.. om man plastat sen slipat, men upptäcker att det behövs lite mer plast. Fäster den då eller får man ta bort allt och lägga nytt? Det var lite rinnigare än jag hade väntat mig.. Trodde det skulle vara mer åt lera än "såsigt".
Så här blev det i mina 043-toppar till slut. 35,5mm insugsventil. Säten i 15, 30, 45, 70 grader, säte 90% av ventil. Flödesmätning är gjort i 25" vattenpelare hos PPR-Micke.
Tog några bilder genom insuget på en standard version av min nya motor, det är ju en ganska grov CNC bearbetad yta original i toppen. Finns det någon tanke bakom det?
Hej väcker en gammal tråd, förbränningsrummet. Hur är det med polering där?? Känns som att en grov yta gör att det kan sätta sig sot, isolera bort motorns kylsystems verkan och orsaka att motorn blir mer spikkänslig,
Och en polerad yta gör att förbränningsrummet håller sig kallare och man kan kräma på lite mer tändning = högre verkningsgrad.
Eller är jag ute och cyklar??
Ok, är det nåt du provat dig fram till eller läst av nån man kan lita på??
Hur menar du med "sot ska fungera som isolering om det inte sitter ett tjockt lager"
Menar du att sotet skyddar mot topplockets värme och att inkommande bränsleblandning kyler ner yttersta lagret av sotet och därmed hela processen och på så sätt förhindrar spikning?
Men om det sitter ett tjockt lager så bildas det glödning??
Om inte, hur tänkte du då??
Förr blästrade man förbränningsrummen på drag racing bilar och målade dom med VHT headersfärg.
För att sotet skulle fastna och isolera, står bl.a. i Jenkins bok the Chevrolet racing engine.
Antar att det bara var ett tunt lager.