Engine masters - ny youtube-serie
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
tänkte en vanlig mekanisk kam kostar lika lite som en hydral, ger liknade lyftkurva på ventilen men helt stabil ca +1000rpm högre upp med samma grejor i övrigt. jag hatar hydrauliska kamaxlar har aldrig förstått varför man vill ha det i en motor?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Engine masters - ny youtube-serie
jag varar fint 7500 med originala hydrauliska lyftare i min b230 16v. värför skulle jag ville varva 1000rpm mer?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Jag varvar min ena S65 32v 9000rpm med original hydraultryckare. Så i vissa motortyper fungerar hydraulkammar lika bra. Med mekaniska profiler i den andra fick jag stumma dom.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
/ Niklas Sandström
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Har inte sett det än, men intressant på Enginemasters nu.
De jämför avgasrörssetup.
Dubbla avgasrör utan utjämningsrör mot H och X pipa.
De jämför avgasrörssetup.
Dubbla avgasrör utan utjämningsrör mot H och X pipa.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Blev väl ungefär som väntat
Har byggt x-pipa på min bil, lär väl göra ännu mindre skillnad när man har turbo men ville få bort så mycket raggarbilsljud som möjligt
Har byggt x-pipa på min bil, lär väl göra ännu mindre skillnad när man har turbo men ville få bort så mycket raggarbilsljud som möjligt
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Det här passar väl in här också. Samma bänk och samma bolag
Dyno Tested: Are Thinner Piston Rings Worth Horsepower? - https://www.youtube.com/watch?v=-29IWc-zrv8
Dyno Tested: Are Thinner Piston Rings Worth Horsepower? - https://www.youtube.com/watch?v=-29IWc-zrv8
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Jag har en annan modell av 'X-pipa' på min merca.
Jag har två 2.5" headers som går ihop bakom växellådan till ett 3" rör, detta går hela vägen med en ljuddämpare på, till bakaxeln där jag går isär till 2st 2.5" igen.
Bilen har denna config original, men jag har ökat rördiam något sen är det fullflödes ljuddämpare från Ferrita, låter riktigt gött =)
Den är nästan helt befriad från raggarpluttret, och på låglast låter den fasen mindre än std.
Men vrålar högre på fullast.
Jag har två 2.5" headers som går ihop bakom växellådan till ett 3" rör, detta går hela vägen med en ljuddämpare på, till bakaxeln där jag går isär till 2st 2.5" igen.
Bilen har denna config original, men jag har ökat rördiam något sen är det fullflödes ljuddämpare från Ferrita, låter riktigt gött =)
Den är nästan helt befriad från raggarpluttret, och på låglast låter den fasen mindre än std.
Men vrålar högre på fullast.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
nytt avsnitt på tuben där de bygger förgasar turbo ford 5.0 super-snik
https://www.youtube.com/watch?v=6FNDvLP ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=6FNDvLP ... e=youtu.be
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
- Ort: jakan/stockholm
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Är det rotsun motorn?Jens Gustavsson skrev:nytt avsnitt på tuben där de bygger förgasar turbo ford 5.0 super-snik
https://www.youtube.com/watch?v=6FNDvLP ... e=youtu.be
kör 5-axligt
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
yes!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
https://www.youtube.com/watch?v=p1w8OU_8-JM&t=1046s
Jag inbillar mig första setupen skulle vara riktigt grym att montera ett par 750hk turbos på.
Jag inbillar mig första setupen skulle vara riktigt grym att montera ett par 750hk turbos på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Nytt enginemasters uppe nu hos motortrend.
Race bensin vs race e85
Race bensin vs race e85
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
jag såg den nyss. synd att de inte testade 2-3grader mindre tändning. bruka ofta bli så har jag sett på RC motorer. mellan 98 oktan och e85 bör tilläggas. men borde bli ännu mer på såna tolen fyllda bränslen.
sen kan man glömma allt om oktan på e85 nästan, det kommer inte att spika bara man har lite koll på lamda och tändning.
mvh jens
sen kan man glömma allt om oktan på e85 nästan, det kommer inte att spika bara man har lite koll på lamda och tändning.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
ja jag tänkte precis samma sak =)
Ja en 13-1 motor funkar på vanlig handels e85 enligt mina erfarenheter.
Ja en 13-1 motor funkar på vanlig handels e85 enligt mina erfarenheter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
jag har kört e85 weber med 14:1 sen ganska snälla kamaxlar och sett 19-20 bar på kompa mätaren inga problem alls men då acc pumparna va för liten så det vart lamda 1.4 i nån tiondels sekund så spika det till då jag körde stum tändning på låga varv. men fixa det lätt sen.
de var inne lite på det vi snackat om lite om metanol (och e85 till mindre del) tar mer utryme i kanalen därför den inte ger samma effekt ökning på höga varv... jag brukar se att vridet ökar mer än toppeffekten då man byter till e85 på sugmotorer men ger alltid mer toppeffekt
mindre känslig på exakt lamda för bra effekt håller jag med om. går dock ofta bäst på lite fetare lamda e85 än bensin. säg att en given motor på bra bensin så ger den pik effekt på lamda 0.91 så är det vanligt att samma motor på e85 ger det vid 0.86
de var inne lite på det vi snackat om lite om metanol (och e85 till mindre del) tar mer utryme i kanalen därför den inte ger samma effekt ökning på höga varv... jag brukar se att vridet ökar mer än toppeffekten då man byter till e85 på sugmotorer men ger alltid mer toppeffekt
mindre känslig på exakt lamda för bra effekt håller jag med om. går dock ofta bäst på lite fetare lamda e85 än bensin. säg att en given motor på bra bensin så ger den pik effekt på lamda 0.91 så är det vanligt att samma motor på e85 ger det vid 0.86
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/