Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Nån som har testat kedja mellan rullarna istället för rem?
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
jag har på min rulle en extra vikt jag kan montera (svänghjul)
Det driver jag med kedja, känns väldigt stabilt faktiskt.
Det driver jag med kedja, känns väldigt stabilt faktiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Byggde kedjekonstruktionen på min,
Blev rätt misslyckat dock.
Överhettade kedjan efter 10 pull och den börja nypa i rullarna.
Dock är de nog handhavande fel då jag spände den onödigt hårt.
Har du en bild på din konstruktion Patrick?
Blev rätt misslyckat dock.
Överhettade kedjan efter 10 pull och den börja nypa i rullarna.
Dock är de nog handhavande fel då jag spände den onödigt hårt.
Har du en bild på din konstruktion Patrick?
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Nej tyvärr..
Just nu har jag det inte monterat så jag kan ta kort heller.
Jag har inga skydd över grejerna så jag har inte monterat det, det har inte behövts till de maskiner jag bromsat hittils.
Men jag har vanlig motorcykelkedja(520) och vanliga motorcykeldrev.
Man måste ha lite lite slack på kedjan så den inte 'knorpar' då man drar runt.
Jag har en fjäderlastad glidskena på slacksidan som tar upp slacket.
Det är bara vid 'vändning' av momentet slacket spelar roll, mao då momentet går från rullen att driva hjulet till hjulet driver rullen(vid retardation)
Jag har inte kommit så långt att jag kört några högre hastigheter än med hjulet(feghet pga utan skydd, har bara gjort kortare tester) så jag har inte noterat några värmeproblem,,,än
Just nu har jag det inte monterat så jag kan ta kort heller.
Jag har inga skydd över grejerna så jag har inte monterat det, det har inte behövts till de maskiner jag bromsat hittils.
Men jag har vanlig motorcykelkedja(520) och vanliga motorcykeldrev.
Man måste ha lite lite slack på kedjan så den inte 'knorpar' då man drar runt.
Jag har en fjäderlastad glidskena på slacksidan som tar upp slacket.
Det är bara vid 'vändning' av momentet slacket spelar roll, mao då momentet går från rullen att driva hjulet till hjulet driver rullen(vid retardation)
Jag har inte kommit så långt att jag kört några högre hastigheter än med hjulet(feghet pga utan skydd, har bara gjort kortare tester) så jag har inte noterat några värmeproblem,,,än
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Okej. Ja de är ju väldigt mycket större laster på min dyno,
Har labbat nu i några dagar med olika tekniker på spänningen men bara fått de hyffsat,
Väldigt långt till fullsatt system,
Överlag känns kedja som en jäkligt svår lösning.
Ett gäng kilremmar tar upp alla problem till skillnad mot kedjan.
Kan förklara mer sen med lite filmer.
Har labbat nu i några dagar med olika tekniker på spänningen men bara fått de hyffsat,
Väldigt långt till fullsatt system,
Överlag känns kedja som en jäkligt svår lösning.
Ett gäng kilremmar tar upp alla problem till skillnad mot kedjan.
Kan förklara mer sen med lite filmer.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Så här ser de ut nuförtiden
Funkar kalas också.
Toppsiffror än så länge
WHp = 754
Wnm = 960
Olika bilar på dessa siffror
Funkar kalas också.
Toppsiffror än så länge
WHp = 754
Wnm = 960
Olika bilar på dessa siffror
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Min broms har remmar med en spännrulle, funkar kanon.
Snyggt jobb du har gjort på bänken!
Erland
Snyggt jobb du har gjort på bänken!
Erland
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Precis.
Kommer köra ett gäng kilremmar också sen.
Just nu är de en multirem bara.
Funkar men finns o förbättra.
Tackar
Kommer köra ett gäng kilremmar också sen.
Just nu är de en multirem bara.
Funkar men finns o förbättra.
Tackar
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - (Ny Dynorapport med Pinto SC)
Dags för lite dynorapport.
Under julledigheten har vi satt ihop 2st Sierror med kompressor ist för turbo.
Bilarna är till iskörning. Därav är det lite yxigt
De som skiljer dom isär är bottendelen.
Sierra nr 1 Setup:
ZRP stroker vev
ZRP extra långa I-profil stakar
JE högkompskolvar.
Motorvolym 2.2 liter
Kompförhållande 10.7
DLI lättvikts svänghjul
Sasch motorsport 184mm koppling
________________________
Sierra nr 2 setup
Pinto std vev
Pinto stakar
YB kolvar.
Kompförhållande ungefär runt 8.0
Lättat pinto svänghjul
AP racing 215mm tryckplatta
________________________
Annars är resten mycket lika.
Insug/grenrör, spjäll, IC m.m
Bränsle från samma mack osv.
Kompressorn som används är Eaton m45.
47/19 drevning.
Ombyggda till rundkugg tandrem.
0.45 cu.i luft per varv pumpar dom.
2 Litersmotorn får automatiskt lite mer laddtryck, cirka 1 hg över hela registret.
Dynokörningen är med samma hjul och samma temperaturer. Likadant uppspända
Endast inertia kalkylation användes.
Magnetbroms på dessa låga effekter behövs ej.
Körbarheten jämfört med turbo är enorm.
Självklart mycket mindre effekt men tanke på att den kommer igång
såfort man petar på gasen och leverar den effekten du håller spjället på så känns
detta väldigt bra för iskörning och snö.
Och sen största fördelen. Värmen,
Logg från 2.2L motorn
Under julledigheten har vi satt ihop 2st Sierror med kompressor ist för turbo.
Bilarna är till iskörning. Därav är det lite yxigt
De som skiljer dom isär är bottendelen.
Sierra nr 1 Setup:
ZRP stroker vev
ZRP extra långa I-profil stakar
JE högkompskolvar.
Motorvolym 2.2 liter
Kompförhållande 10.7
DLI lättvikts svänghjul
Sasch motorsport 184mm koppling
________________________
Sierra nr 2 setup
Pinto std vev
Pinto stakar
YB kolvar.
Kompförhållande ungefär runt 8.0
Lättat pinto svänghjul
AP racing 215mm tryckplatta
________________________
Annars är resten mycket lika.
Insug/grenrör, spjäll, IC m.m
Bränsle från samma mack osv.
Kompressorn som används är Eaton m45.
47/19 drevning.
Ombyggda till rundkugg tandrem.
0.45 cu.i luft per varv pumpar dom.
2 Litersmotorn får automatiskt lite mer laddtryck, cirka 1 hg över hela registret.
Dynokörningen är med samma hjul och samma temperaturer. Likadant uppspända
Endast inertia kalkylation användes.
Magnetbroms på dessa låga effekter behövs ej.
Körbarheten jämfört med turbo är enorm.
Självklart mycket mindre effekt men tanke på att den kommer igång
såfort man petar på gasen och leverar den effekten du håller spjället på så känns
detta väldigt bra för iskörning och snö.
Och sen största fördelen. Värmen,
Logg från 2.2L motorn
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Riktigt roligt att se Johnny
ECUMaster <3
ECUMaster <3
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
Jo de var riktigt kul de här.
Ute o körde igår med min 2.2 liters på småvägar.
Satan så fint den går faktiskt.
400hp med turbo är en grej men detta är en helt annan sak.
Väldigt annorlunda körstil får man ha iaf.
Ute o körde igår med min 2.2 liters på småvägar.
Satan så fint den går faktiskt.
400hp med turbo är en grej men detta är en helt annan sak.
Väldigt annorlunda körstil får man ha iaf.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h