Du är ju intresserad av småoptimeringar och vill ha kall luft, nu är det inte aktuellt på din bil.
Men ändå måste jag berätta vad en 'skitgrej' kan göra.
Min AMG har ju problem med höga insugstempraturer, och den går som ett skott på kvällar/nätter.
Jag har isolerat undersidan av insuget efter bästa förmåga(två lager startmotormatta) samt gjort andra insugspackningar i vanlig 'papp' istället för stålpackningarna som är std.
Ändå värmde motorn insuget nåt enormt vid långsam körning.
Uppe över 90km/h var det inget stort problem(trodde jag).
Men jag ville ha lite mer kabang från rödljusen på dagtid, inte bara frän prestanda nattetid.
Så vad göra?
Exprimentet blev en simpel dammsugarslang.
Den monterade jag i fronten riktad framåt i ena hålet bredvid ett dimljus.
Syns inte eftersom det sitter sånt där ballt stylingnät som AMG täckt hålen med

Drog slangen därifrån till i framkant på insuget riktad ned i 'dalen' mellan cylinderbankerna.
Tanken var att det skulle hjälpa till att 'spola bort' värmd luft.
Och funkade gjorde det, helt nå grym skillnad.
Gjorde lite tester.
Vid 21 grader utomhus i landsvägtempo blev skillnaden 8 grader på insugstempen(blev överraskad), från 31 grader till 23 grader.
Vid 21 grader i stadstrafik blev skillnaden 16 grader, från 41 grader till 25 grader .
stillastående länge blev givetvis ingen skillnad, men det kyler ned snabbt då bilen börjar rulla.
Nattetid blev det en grad mer skillnad i landsvägstempo, fuktigare luft kyler mer?
Så jag blev ju nyfiken på prestandan också då det faktiskt blev kännbar skillnad.
Om jag cruisade runt lite och gjorde ett snabbt stopp och värmde mina R-däck
Så blev skillnaden först markant, förut orkade den inte dra loss hjulen på trean nåt vidare.
Nu fick jag släppa gasen(på trean) så däcken inte skulle ta slut *S*
Backa tillbaka snabbt och starta i gummispåren.
Rekord med 0.23s förbättring!
Från 4.27s till 4.04s
Står jag still länge så tappar jag prestandan, givetvis.
Får lov att krångla till med nå fläkt för att fixa det
Jag ser även att motorstyrningen korrigerar med mer bränsle på fueltrim stft/ltft.
Ganska enkelt 'trim' som kostade typ 20kr(soppan att hämta slangen hos polaren)
Inget trim alls egentligen, bara en mod att behålla hästarna under huven kalla och virila =)
Så med tanke på detta, optimera luftflödet kring turboaggregaten på din för att spola bort hetluft som värmer insuget.