Håller på med min v70R awd -00 och har några funderingar om handbromsen på denna.
Har skruvat massor i denna teknik på div. 850, 740, 240 av varierad sort,
Jag upplever att jag kan gott skruva i dem, få dem att fungera. Det är inte det jag vill att denna tråd ska handla om. Det denna tråd ska handla om är att... hur fungerar ens en handbroms, man drar i spaken, som i sin tur drar i en wire, sen drar den i sin tur i en expander, som skickar ut backarna in i skivan, så långt är jag med, men hur fungerar det sen, har dålig bromsvärkan trots nya backar från mekonomen, hört dem ska vara felkonstruerade. På vilket sätt är dem fel??
Vad är den bästa legeringen?? Är det "bara vilken gammal legering som helst duger" eller ska det vara nån speciell?? Isf vilken??
Ska backen nötas runt hela bromsbandet för då dras det åt på nåt vis och drar hårdare?? Hur fungerar geomitrin?? Upplever bäst bromsverkan när backarna är så "spänd" att det i princip hugger när man kör bara rakt fram och man int rör spaken, men det är ju varken bra eller tänkt att det ska vara så, hur kommer det sig??
Är det för att expandern ska vara toppenfräsch för att fungera?? Och den fungerar bra om man har den så löjligt hårt spänd??
Så, hur funkar handbromsen?? Är det någon där ute som är riktigt jävla kunnig på denna typ av handbroms, för jag vill lära mig för jag ogillar att göra nåt, jag vet int vad det är men hux flux fungerar det bara, jag vill helst veta vad det är som gör att det fungerar,
Vad har en kärvande wire för symptom??
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tack på förhand // Kulan