Med denna bil följde det med ett kvitto på "omprogrammering av styrdon" och till historien bör tilläggas att bilen gick fruktansvärt dåligt, och då jag efter att jag bytt lambdasond, kablage till denna sond, oxh den fortfarande inte gick som den skulle (felkod P0134, lambdasond bank 1 sensor 1 ingen aktivitet) och sen gav jag upp och igår fick volvo kolla på denna bil, summa sumarum är att motorstyrningen fick för sig att motorn tog emot 27-35kg/h i luft på tomgång, medans 15kg/h är "börvärde" tidigare hade jag provat köra utan LMM och då gick den ju sämre än med LMM inkopplat, ny mjukvara (som från fabrik) och nu har den gått som den ska dom ggr jag kört (5 olika tillfällen och typ 10-15 mil).
Risken är ju att jag ropar hej för tidigt med att klassa den som lagad nu, men den borde ha gått dåligt om läget vore oförändrat,
Men vad orsakar att den börjar gå dåligt först 13 år senare?? (Trimningen var gjord -04) är det oklokt att modifiera vissa typer av databoxar?? (Tänkte det är ju inte mycket att hänga i hjulgranen som kombinerat bruksbil / hobbybil om den inte håller längre än typ 10k mil), och vad orsakar att den programmeringen inte håller lika länge som original programmering??
Kan man med nån enkel formel uppskatta hur många kg luft in en motor behöver när denna står på tomgång??

Tar en 5L ~30kg/h på tomgång??
Med andra ord 6.25kg/h per liter??