AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Sitter och klickar hem lite diverse "bra att ha hemma när de är dags" grejer, och för tillfället är jag inne på bränslesystemet.
Av vad jag hittat så skiljer de kanske 30kr metern på gummi vs teflon "AN6" slang om jag köper från kina. Gummislangen är ju smidigare, men har kortare livslängd rent generellt. Men vågar man lita på teflon ditot från Kina? Borde väl vara mer eller mindre samma som säljs 3-4ggr dyrare på diverse speedshops i europa?
Sen vill jag minnas att jag läst om dom som haft problem med att AN slangen släpper igenom lukt och att det stinker bränsle både här och där. Men jag kan inte minnas om de var PTFE slangen eller gummi slangen som de diskuterades då.. nån som vet mer om detta?
Jag har tidigare haft bromsrör till buss (4mm invändigt tror jag) som säkert hade dugt, men när jag ändå pillar med allt annat, och bränsletrycksregulatorn jag köpte har AN kopplingar + att jag har skruvkopplingar på fuelrails'en tyckte jag att jag lika gärna kunde uppgradera där med. Sen ser de väl lite mer genomarbetat ut vilket säkert inte skadar vid kommande regbesiktning
Av vad jag hittat så skiljer de kanske 30kr metern på gummi vs teflon "AN6" slang om jag köper från kina. Gummislangen är ju smidigare, men har kortare livslängd rent generellt. Men vågar man lita på teflon ditot från Kina? Borde väl vara mer eller mindre samma som säljs 3-4ggr dyrare på diverse speedshops i europa?
Sen vill jag minnas att jag läst om dom som haft problem med att AN slangen släpper igenom lukt och att det stinker bränsle både här och där. Men jag kan inte minnas om de var PTFE slangen eller gummi slangen som de diskuterades då.. nån som vet mer om detta?
Jag har tidigare haft bromsrör till buss (4mm invändigt tror jag) som säkert hade dugt, men när jag ändå pillar med allt annat, och bränsletrycksregulatorn jag köpte har AN kopplingar + att jag har skruvkopplingar på fuelrails'en tyckte jag att jag lika gärna kunde uppgradera där med. Sen ser de väl lite mer genomarbetat ut vilket säkert inte skadar vid kommande regbesiktning
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
De med lukten är stålomspunna gummislangen, vill du slippa de så köper du PTFE slangen. Jag har bara lite stålomspunnen slang i skuffen och motorrummet och de luktar mycket etanol kan jag säga Ska du ha de under bilen skulle jag tipsa om rör istället för slang. Sen finns de även flexibel teflonslang som är riktig böjbar så den behöver inte vara osmidig men kostar där efter också
De här med att våga lita på teflonslangen från kina är väl svårt att säga. Dom som säljer i europa beställer väl också från kina men med noggrannare specifikationer kan jag tänka mig. Minns att två i mitt gamla garage beställde PTFE slang och kopplingar själv från kina, dom hade lite problem med kopplingarna. Skärringarna va alldeles för stora även som de va samma storlek som slangen tex AN8 om jag minns rätt.
De här med att våga lita på teflonslangen från kina är väl svårt att säga. Dom som säljer i europa beställer väl också från kina men med noggrannare specifikationer kan jag tänka mig. Minns att två i mitt gamla garage beställde PTFE slang och kopplingar själv från kina, dom hade lite problem med kopplingarna. Skärringarna va alldeles för stora även som de va samma storlek som slangen tex AN8 om jag minns rätt.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Finns ju fina alurör från diverse speedshops att köpa med an skärringskopplingar, har svårt att förstå dom som sätter dyr an gummislang hela vägen under bilen, nu håller väll stålstrumpan emot en del men den omöjliggör ju att se om slangen blir gammal å får sprickor
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
PVC-rör, som de många nyare bilar har? Enkelt och billigt.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Jag har tryckluftsslang under min bil, kommer inte ihåg matrial men inte hård som plast och inte mjuk som gummi. Tålde både bensin och etanol enligt datablad. Nackdelen då är ju slangklämmor och skarvhylsor för passanda slang mot pump å rail som inte alltid är godkänt att ha beroende på var man skall köra
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Till tryckluft används normalt PU, PolyUretan, som tåler i stort sett allt utom värme. Kommer det för nära grenrör eller avgasrör smälter det direkt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Piggybackar lite på den här tråden om det är ok då jag är lite i samma sits som OP. Skruvat ner hela bakvagnen och tänkte åtgärda de rostiga originalledningarna i min 940 inför kommande e85 uppgradering när jag ändå håller på.
Är det någon som kört med ptfe slang från tank till rail på bensin och hur länge?
Det som får mig att tveka på ptfe är den statiska elektricitet som bildas när bränslet flödar. (bensin har lägre ledningsfärmåga än e85)
Och nej att jorda slangändarna har ingen större betydelse då ptfe har så fruktansvärt låg ledningsfärmåga att elektriciteten kan genereras tills dess att den slår hål i ptfen för att ta sig ut till stålflätan på utsidan.
Jag misstänker dock att detta kanske bara är ett problem i teorin och att våra flöden är allt för låga för att det ska bli nåt problem. Det finns dock ptfe som har ett ledande lager av kol på insidan för att slippa problemet men att lösa sådan slang hela vägen från rail till tank blir väl saftigt för mig.
I övrigt skulle jag nog våga lita på ptfe från Kina, definitivt bättre än nån gummivariant i alla fall.
Är det någon som kört med ptfe slang från tank till rail på bensin och hur länge?
Det som får mig att tveka på ptfe är den statiska elektricitet som bildas när bränslet flödar. (bensin har lägre ledningsfärmåga än e85)
Och nej att jorda slangändarna har ingen större betydelse då ptfe har så fruktansvärt låg ledningsfärmåga att elektriciteten kan genereras tills dess att den slår hål i ptfen för att ta sig ut till stålflätan på utsidan.
Jag misstänker dock att detta kanske bara är ett problem i teorin och att våra flöden är allt för låga för att det ska bli nåt problem. Det finns dock ptfe som har ett ledande lager av kol på insidan för att slippa problemet men att lösa sådan slang hela vägen från rail till tank blir väl saftigt för mig.
I övrigt skulle jag nog våga lita på ptfe från Kina, definitivt bättre än nån gummivariant i alla fall.
Peter Olsson
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Jag kollade annars upp de tips som kom här i tråden om alurör, finns ganska billigt på ebay faktiskt, t ex: http://www.ebay.co.uk/itm/FUEL-LINE-ALU ... Swn7JYE~kz
Man får ju komplettera med kortare slangbitar men.. Tyckte det såg klart överkomligt ut ändå
Man får ju komplettera med kortare slangbitar men.. Tyckte det såg klart överkomligt ut ändå
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Jag har tänkt att köra e85 så småningom så aluminium går bort direkt tyvär. Annars hade det ju varit trevligt att jobba med.
Rostfritt hade väl varit bäst antar jag men är nog inget jag borde ge mig på att försöka bocka och kona själv.
Rostfritt hade väl varit bäst antar jag men är nog inget jag borde ge mig på att försöka bocka och kona själv.
Peter Olsson
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Varför går alurör bort direkt för du ska köra med E85 så småningom? Menar du att alu och e85 reagerar mot varandra eller liknande? Sitter alurör på min bil hela vägen under och de har fungerat utmärkt i 5år (kör med e85). Ptfe slangen skulle den haft pressade kopplingar från hydraulfirma? För annars är ptfe an kopplingarna också i alu som gick bort direkthyperion skrev:Jag har tänkt att köra e85 så småningom så aluminium går bort direkt tyvär. Annars hade det ju varit trevligt att jobba med.
Rostfritt hade väl varit bäst antar jag men är nog inget jag borde ge mig på att försöka bocka och kona själv.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Åker med E85 förgasare i alu sedan 2011, såg inga skador när jag plockade isär den i somras, så det är nog lugnt.
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Min alu catchtank klarade inte av e85 men den va obehandlad.
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Fortfarande Cassius:
8mm innerdiameter för 65 spänn metern på Mekonomen. Billigare än spunnen slang på Ebay och du slipper oroa dej för variationer i kvalitet.
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... -pa22177sv
8mm innerdiameter för 65 spänn metern på Mekonomen. Billigare än spunnen slang på Ebay och du slipper oroa dej för variationer i kvalitet.
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... -pa22177sv
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Hur lång tid höll den?Brains skrev:Min alu catchtank klarade inte av e85 men den va obehandlad.
Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?
Drygt 1.5-2 år med etanol.Thunderbo1t skrev:Hur lång tid höll den?Brains skrev:Min alu catchtank klarade inte av e85 men den va obehandlad.