Sodergarden skrev:Än en gång Cassius, du gör inte mitt liv enklare.. Jag trodde att jag hade valt en väg att gå men nu säger du att jag kan välja andra vägar..
Jag kommer inte vråltrimma min motor, den kommer nog aldrig över 200hk, så en växellåda med sportig känsla känns viktigare än styrka.. Förslag?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hur mycke pengar är du beredd att lägga?
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Dogleg lådan från BMW M3 E30 är ju en klart sportig låda med ettan ner till vänster, men kostar kanske 8-10 000? Dom mer "vanliga" 265 lådorna är något billigare och håller bra. Passar rätt på, du kan använda en kortad Manta B kardan alternativt en automatkardan från Ascona/Manta B. Flyttar du bak motorn det du kan ska den passa utan kortning.
265 och 240 lådorna har snarlika utväxlingar och personligen anser jag att 240 lådan tillsammans med original 3.67 i bakaxeln var en väldigt bra kombo. Minns jag rätt var de runt 2500rpm i 90kmh, med den 2.2a jag hade kändes den stark genom hela registret upp till ca 160-170kmh. Gick starta på 2an från stillastående utan konstigheter och nedväxling vid normala omkörningar behövdes inte. (Det gjordes ändå bara för skojs skull men behövdes som sagt inte).
Och trots att den kombon inte kan klassas som högväxlat drog den ~0,65 långkörning med insprutning från -84 och aerodynamik från -71.
En 265 är det enklaste valet om du ska köra med den kåpan. Men sen finns som sagt andra kåpor, det finns också adapterplattor till andra lådor. Det finns t.o.m en väldigt ovanlig 4 pet med OD som passar
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)