Anton heter jag och är ny här på forumet, trevligt att råkas!

Som total turboamatör har jag fastnat lite för konceptet med förgasarsugturbo. Jag vet att många avråder från detta och förespråkar tryck och/eller insprut, men jag är inte ute efter optimal prestanda eller så utan tycker att det är roligare med oldschool/udda lösningar. Jag köper att det finns fördelar med tryckturbo och/eller insprut, men låt oss bortse från det för en stund och konstatera att det är en sugturbo som ska byggas bara för att

Mitt utgångsobjekt är en Harley Softail twincam 88", och det enda jag hoppas uppnå med detta projekt är en liten effekthöjning med bibehållen körbarhet. Lyckas jag med det så är jag nöjd, då har jag en överladdad HD och coolhetsfaktorn i det väger högre (för mig) än optimal prestanda och imponerande procentuell effektökning som säkerligen kan uppnås om man gör det "ordentligt" med tryckturbo och/eller insprut

Inspirationen till detta projekt fick jag från följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=03xucwc7DGw
Innan jag såg den visste jag inte ens att sugturbo fanns, jag trodde att konventionell konfiguration med en turbo som trycker luft genom en tätad och trycksatt förgasare var den enda möjligheten när det gäller förgasarturbo. Det som lockar med sugturbo är just enkelheten, för så vitt jag förstår så krävs det inga bränslepumpar, tätade förgasare, solida flottörer eller annat meck utan valfri standardförgasare bör kunna placeras före valfri carbontätad turbo som sedan trycker luft-/bränsleblandningen rakt in i motorn. I min värld verkar det vara sju resor enklare än att krångla med att som tryckturbo innebär, och det är främst det (och uddhetsfaktorn) som gör att jag vill ge detta en chans

Som sagt, detta är ett budgetprojekt och min enda egentliga målsättning är att på enklaste och billigaste vis få till en överladdad hoj med marginell prestandaförbättring utan att helt sabba körbarheten. Lyckas jag med detta så är projektet lyckat (enligt mig), lyckas jag ännu bättre så är det bara en bonus

Ös på med tips och råd, allt välkomnas! Om ni inte fullständigt skjuter ner mig kan det mycket väl resultera i en byggtråd vad det lider

Väl mött!
Mvh Anton